FROM THE THEHORY OF ADDRESS TO THE THEHORY OF LEADERSHIP. MEETING POINTS IN THE PROCESS OF EDUCATIONAL GOVERNANCE

Authors

  • Dulce María Zayas Rodríguez
  • Jorge Félix Parra Rodríguez Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

Governance; leadership; Education

Abstract

Leadership is a competency that poses personal challenges for those who exercise it. The theoretical study of leadership is impressive and extensive, from MC Gregor's theories X and Y and Likert systems. The main theory that seeks to explain leadership is through styles of behavior, without worrying about personality characteristics, it is the one that refers to three styles of leadership: authoritarian, liberal and democratic. Authors such as Senlle (1994), Kast and Rosenweig (1988), Stoner (1995), Chiavenato (1989) among others, have addressed descriptions about these leadership styles. The author of this article shares the criterion that leadership as a psychosocial variable can be susceptible to change. People can develop their leadership; it can be learned. Thus assuming the postulates worked by M. L. González and Joaquín Alonso Freyre (2003) and J. C. Casales (2004), for the vision they provide on the phenomenon from a dialectical materialist philosophy. Taking into account these postulates, the article explains that leadership in educational managers can be enhanced. At the same time, the correlation that exists between the theories and postulates of leadership in the educational management process is offered. Which is of great importance when considering leadership as the interpersonal influence exerted in order to achieve that subordinates perform with greater satisfaction the objectives of the organization.

Author Biographies

Dulce María Zayas Rodríguez

Licenciado en Educación, especialidades de Química. Secretaria General del Sindicato Provincial de los Trabajadores de la Educación, la Ciencia y el Deporte en Las Tunas,

Jorge Félix Parra Rodríguez, Departamento Pedagogía-Psicología de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Química. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Alonso Rodríguez, Sergio H. (2002). El sistema de trabajo del mined. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana.

Aposta-Escola de Cooperativisme (2004). Test de Liderazgo (Kurt Lewin). Incluido en: Curs d’Habilitats Directives. Recuperado el 14 de marzo de 2015 desde: http://www.aposta.coop/cursos.html

Barahona, H., Cabrera, D. R. R. y Torres, U. E. (2011). Los líderes en el siglo XXI. Entramado. Vol. 7 (nº2), Pp. 86-97. Recuperado: 24-3-2015, en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3942518

Bennis, W. y Burt, N. (1985). Líderes: el arte de mandar, México: Merlin Libros.

Bringas, J. A. (1997). Dirección Estratégica. Bolivia: Imprenta Universitaria Bolivariana.

Carnota Lauzán, Orlando (1987). Teoría y Práctica de la Dirección Socialista, Universidad de La Habana.

Cuadrado, I. (2001). Cuestiones teóricas y datos preliminares sobre tres estilos de liderazgo. Revista de Psicología Social. Vol.16(2) Pp.131-155. Recuperado: 1-4-2015 en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=111965

Durán, M., y Lara, M. (2001). Teorías de la Psicología Social. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología. Vol.1 (nº2), pág. 23-44. Recuperado el 20 de abril de 2015, desde: http://www.uelbosque.edu.co/sites/default/files/publicaciones/revistas/cuadernos_hispanoamericanos_psicologia/ volumen1_numero2/articulo_2.pdf

Gamboa, M. E. y Parra, J. F. (2017). Diseño de una escala para medir la competencia de dirección en Educación. En E. Santiesteban y J. C. Arboleda (Eds.), Ciencia e Innovación Tecnológica (1), (pp. 542-552). Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Edacun-Redipe.

Garrido, A. y Álvaro, J. L. (2007). Psicología social: Perspectivas Psicológicas y Sociológicas. (2a ed.). Madrid: McGraw-Hill.

Goodwin, P. and Wright, G. (2004). Decision Analysis for Management Judgment, 3rd edition. Chichester: Wiley.

Gómez-Rada, C. A. (2002). Liderazgo: conceptos, teorías y hallazgos relevantes. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología. Vol.2 (2), pág. 61-77. Recuperado el 30-4-2015, en : http://www.uelbosque.edu.co/sites/default/files/publicaciones/revistas/cuadernos_hispanoamericanos_psicologia/ volumen2_numero2/articulo_5.pdf

Hays, L. (1994). Gerstner Is Struggling as He Tries to Change Ingrained IBM Culture”, Wall Street Journal (13 de mayo de 1994).

Marx, C. (1982). El Capital. La Habana: Editorial Ciencias Sociales. 3T.

Muguerzia, Pedro, (1986). Teoría General de la Dirección Socialista. La Habana. Ed. Ciencias Sociales.

Megginson, L. (1998). Administración (Primera edición edición). Continental.

Omarov, A. M. (1977). Dirección Científica de la Sociedad. La Habana: Editorial ORBE.

Parra Rodríguez, J. F. y Y. Ramayo Cano (2017). Las competencias de dirección en educación. Retos y perspectivas de cara a la universidad del siglo XXI. Convención Internacional de Desarrollo Local. Bayamo. Cuba.

Parra Rodríguez, J. F., Y. Ramayo Cano y Y. Santiesteban Almaguer (2017). Las competencias de dirección en educación. Una aproximación a su definición, estudio e interrelaciones en un contexto moderno, globalizado y completo. Editorial academia Universitaria. Revista Opuntia Brava. Vol.9(1).

Peris, R. (1998). El liderazgo en las organizaciones: un acercamiento desde las teorías implícitas (Tesis doctoral). Recuperado el 30-4-2015, en: http://www.tdx.cat/handle/10803/10522

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española. (23ª ed.). Recuperado el 20 de marzo de 2015, recuperado en: http://lema.rae.es/drae/?val=lider

Sánchez, J. F. (2010). Liderazgo: Teorías y aplicaciones. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Stoner, J. (1998). Administración (sexta edición). México: Prentice hall hispanoamericana.

Tejada Fernández, J. (1999). Acerca de las competencias profesionales. Revista Herramientas. No. 56.

Vroom, Victor H.; Yetton, Phillip W. (1973). Leadership and Decision-Making. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Published

2020-12-30

How to Cite

Zayas Rodríguez , D. M. ., & Parra Rodríguez, J. F. . . (2020). FROM THE THEHORY OF ADDRESS TO THE THEHORY OF LEADERSHIP. MEETING POINTS IN THE PROCESS OF EDUCATIONAL GOVERNANCE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(6), 63–81. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1103

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>