THE AESTHETIC IN THE FORMATION OF THE PROFESSIONAL OF MARXISM-LENINISM AND HISTORY

Authors

  • Ania Caballero Leyva Universidad  de Las Tunas
  • Nurys Marienys González Castillo Universidad de Las Tunas.  

Keywords:

Aesthetic content; teaching-learning process; initial training.

Abstract

This work addresses the need to conceive the aesthetic in the training of the professional of Marxism and History, as a priority, during the training process for professionals in the Bachelor of Education, Marxism-Leninism and History. From the identification of the problem situation that motivated research on aesthetic education in the formation of the professional of the Marxism-Leninism and History career, as well as the experience of the author as a teacher, for more than 20 years, in higher education. Bearing in mind that the integral approach of the teaching-educational process in the subjects that it teaches that requires the harmonization of a set of factors that have to do with the comprehensive cultural training of adolescents and young people, starting with the traditional directions of educational work. This statement allows us to reflect on the need to achieve coherence in all the actions that are carried out, therefore the program of activities aimed at aesthetic education, in the different teaching settings must be characterized by its universality, and with it, the possibility of developing an aesthetic-educational process from scientific, labor, cultural and physical activity.

Author Biographies

Ania Caballero Leyva, Universidad  de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Máster en Educación. Departamento de Marxismo-Leninismo e Historia.

Nurys Marienys González Castillo, Universidad de Las Tunas.  

Estudiante de la carrera Marxismo-Leninismo e Historia.

References

Caballero, A. (2016), La formación ideoestética en la comunidad desde la

dimensión extensionista. CD-ROM Memorias del II Evento Territorial

Ciencia e Innovación por un desarrollo local integral, CUM Jesús

Menéndez, Las Tunas.

_______. (2018). Hacia una identidad Ideoestètica durante la formación

inicial del profesional en Educación. Trabajo de investigación. Universidad de Las Tunas.

_______. (2019). La formación ideoestética desde los procesos extensionistas en estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación, Marxismo-Leninismo e Historia. Trabajo de investigación. Universidad de Las Tunas.

Caballero, H. F. & Brañas, E. N. (2016). Talleres experimentales o talleres

vivenciales. En Memorias CD Congreso Pedagogía 2017. La Habana,

Cuba.

Escribano, E. (2016). La problemática de las relaciones de la cultura y la

educación en América Latina. Atenas, Vol III (17). Recuperado de: http://

atenas.mes.edu.cu

Estévez, P. R. (2016). La Educación Estética: conceptos y contexto. Santa

Clara: Capiro.

González, E. & Salcedo, I. (2017). La identidad profesional del maestro

panameño desde la historia reciente de la Escuela Normal. Atenas, Vol. II

(38), pp 18-33. Recuperado de: http://atenas.mes.edu.cu.

Horruitiner, P. (2007). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La

Habana: Félix Varela.

Llerena, O. (2016). El proceso de formación profesional desde un punto de

vista complejo e histórico-cultural. Revista Actualidades Investigativas en

Educación, Vol. 15 (3), pp 1-23. Recuperado de: http://inie.ucr.ac.cr/

Martínez, M. (2016). Algunas consideraciones relacionadas con el desarrollo

del Proceso de Enseñanza – Aprendizaje de la Educación Musical en los

preuniversitarios de Pinar del Río. Revista Científico Pedagógica Mendive.

Año 12 (48) julio-septiembre/2017.

Sánchez, P. (2013). Arte, educación y sociedad desde la cultura. En

Educación Artística. Selección de Lecturas. La Habana: Pueblo y Educación

Ubals, I. & Urra, L. (enero-febrero de 2017). El proceso de introducción de

resultados desde el trabajo científico metodológico en disciplinas del ciclo

estético en la formación profesional pedagógica del instructor de arte. En

Memorias CD Congreso Pedagogía 2017. La Habana, Cuba.

Vázquez, G (2017). Responsabilidad social universitaria: acerca del desafío

de formar profesionales con vocación y compromiso comunitarios.

Recuperado de: http://rsuniversitaria.org/web/images/stories//Bibliografía_Mconceptual.pdf

Published

2019-12-30

How to Cite

Caballero Leyva, A. ., & González Castillo, N. M. . (2019). THE AESTHETIC IN THE FORMATION OF THE PROFESSIONAL OF MARXISM-LENINISM AND HISTORY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(5), 48–57. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1035

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial