THE AESTHETIC IN THE FORMATION OF THE PROFESSIONAL OF MARXISM-LENINISM AND HISTORY
Keywords:
Aesthetic content; teaching-learning process; initial training.Abstract
This work addresses the need to conceive the aesthetic in the training of the professional of Marxism and History, as a priority, during the training process for professionals in the Bachelor of Education, Marxism-Leninism and History. From the identification of the problem situation that motivated research on aesthetic education in the formation of the professional of the Marxism-Leninism and History career, as well as the experience of the author as a teacher, for more than 20 years, in higher education. Bearing in mind that the integral approach of the teaching-educational process in the subjects that it teaches that requires the harmonization of a set of factors that have to do with the comprehensive cultural training of adolescents and young people, starting with the traditional directions of educational work. This statement allows us to reflect on the need to achieve coherence in all the actions that are carried out, therefore the program of activities aimed at aesthetic education, in the different teaching settings must be characterized by its universality, and with it, the possibility of developing an aesthetic-educational process from scientific, labor, cultural and physical activity.
References
Caballero, A. (2016), La formación ideoestética en la comunidad desde la
dimensión extensionista. CD-ROM Memorias del II Evento Territorial
Ciencia e Innovación por un desarrollo local integral, CUM Jesús
Menéndez, Las Tunas.
_______. (2018). Hacia una identidad Ideoestètica durante la formación
inicial del profesional en Educación. Trabajo de investigación. Universidad de Las Tunas.
_______. (2019). La formación ideoestética desde los procesos extensionistas en estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación, Marxismo-Leninismo e Historia. Trabajo de investigación. Universidad de Las Tunas.
Caballero, H. F. & Brañas, E. N. (2016). Talleres experimentales o talleres
vivenciales. En Memorias CD Congreso Pedagogía 2017. La Habana,
Cuba.
Escribano, E. (2016). La problemática de las relaciones de la cultura y la
educación en América Latina. Atenas, Vol III (17). Recuperado de: http://
atenas.mes.edu.cu
Estévez, P. R. (2016). La Educación Estética: conceptos y contexto. Santa
Clara: Capiro.
González, E. & Salcedo, I. (2017). La identidad profesional del maestro
panameño desde la historia reciente de la Escuela Normal. Atenas, Vol. II
(38), pp 18-33. Recuperado de: http://atenas.mes.edu.cu.
Horruitiner, P. (2007). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La
Habana: Félix Varela.
Llerena, O. (2016). El proceso de formación profesional desde un punto de
vista complejo e histórico-cultural. Revista Actualidades Investigativas en
Educación, Vol. 15 (3), pp 1-23. Recuperado de: http://inie.ucr.ac.cr/
Martínez, M. (2016). Algunas consideraciones relacionadas con el desarrollo
del Proceso de Enseñanza – Aprendizaje de la Educación Musical en los
preuniversitarios de Pinar del Río. Revista Científico Pedagógica Mendive.
Año 12 (48) julio-septiembre/2017.
Sánchez, P. (2013). Arte, educación y sociedad desde la cultura. En
Educación Artística. Selección de Lecturas. La Habana: Pueblo y Educación
Ubals, I. & Urra, L. (enero-febrero de 2017). El proceso de introducción de
resultados desde el trabajo científico metodológico en disciplinas del ciclo
estético en la formación profesional pedagógica del instructor de arte. En
Memorias CD Congreso Pedagogía 2017. La Habana, Cuba.
Vázquez, G (2017). Responsabilidad social universitaria: acerca del desafío
de formar profesionales con vocación y compromiso comunitarios.
Recuperado de: http://rsuniversitaria.org/web/images/stories//Bibliografía_Mconceptual.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Ania Caballero Leyva, Nurys Marienys González Castillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.