THE COMPLEX UNITS OF ANALYSIS IN THE EVALUATION OF RELATIONS BETWEEN THE MESO AND THE MICRO CURRICULUM

Authors

  • Tito Renet Gorozabel Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

Curriculum model; Analysis unit; Levels of curricular concretion; Integral formation.

Abstract

The work shows a partial result of a research leading to a scientific degree in which the design of units of analysis is advanced to validate a curricular evaluation model, from the revision of the curricular theory, the documents of the curricular redesign and its implementation in the last three academic periods in the Faculty of Mathematical, Physical and Chemical Sciences of the Technical University of Manabí. Este análisis se realiza como un estudio curricular transversal de los procesos de formación integral en el área de ciencias básicas. Essentially, the relationships between the levels of the curriculum are identified and characterized. How the main methods and techniques were used were the semi - structured interviews with executives and evaluative workshops with a sample of teachers from the Faculty. The main conclusion is that, from the determination and operationalization of the relationships between the levels of the curriculum, it is convenient to carry out the analysis from units of analysis and not indicators, which facilitates the development of strategies and methodologies for curricular evaluation, that allow to enhance the regulatory function and the fulfillment of the social objectives established for the University.

Author Biography

Tito Renet Gorozabel, Universidad Técnica de Manabí

Magister. Profesor Principal. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

References

Balcells i Junyent, J. (1994). La investigación social. Introducción a los métodos y las

técnicas. Barcelona: Escuela superior de relaciones públicas.

Blumenfeld, L. H. (1972). El desarrollo de las concepciones de los niveles estructurales

en la biología, p.37.

CEAACES. (marzo de 2015). www.ceaaces.gob.ec.

CECIP. (2003).

Colectivo de autores. (1973). Diccionario Filosófico. La Habana: Ediciones

Revolucionarias. .

De La Rúa, M. (2010).

Egg, A. (1990). Introduccion a las técnicas de Investigacion social. Buenos Aires:

Humanitas.

Escuela de Ingeniería civil de la Universidad Técnica de Manabí. (3 de marzo de 2015).

Proyecto de rediseño de la carrera de Ingeniería civil . Portoviejo, Manabí, Ecuador.

Fariñas León, G. (2003). “Retos de la investigación educativa: Un enfoque histórico

culturalista”. Revista cubana de psicología, 146.

Fernandez Lamarra, N. (2004). HACIA LA CONVERGENCIA DE LOS SISTEMAS.

REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN. N° 35, 39 - 71.

Gaitán Moya, J. A. (1998). Técnicas de Investigación social. Madrid - Sintesis, 60.

Granados, E. L. (2014). “El currículo de la Educación Superior desde la complejidad

sistémica”. Obtenido de www.ces.gob.ec: http://www.ces.gob.ec/regimenacademico/

plan-de-acompanamiento/taller-dia-01?

Losada, J. L.-F. (2003). Métodos de investigación en ciencias humanas y sociales.

Madrid: Thomson.

Ruiz, A. (2002). Metodologia de la investiacion. Habana: pueblo y Educacion.

Sierra, V. (2003). La modelación como método científico general del conocimiento y sus

potencialidades en el campo de la educación. La Habana, La Habana, Cuba.

Valle Lima, A. (2015). La investigación pedagogica otra mirada. Habana.

Vizcaino Figueroa, J. (2016). Cambio organizacional en las instituciones de. Revista

Internacional de Economía y Gestión de las Organizaciones, 119 -124.

Vygotsky, L. (1991). Sobre los sistemas psicologicos, obras escogidas T1. Madrid: Visor.

Published

2019-03-28

How to Cite

Gorozabel, T. R. . (2019). THE COMPLEX UNITS OF ANALYSIS IN THE EVALUATION OF RELATIONS BETWEEN THE MESO AND THE MICRO CURRICULUM . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(1), 177–192. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/861

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos