THE COMPLEX UNITS OF ANALYSIS IN THE EVALUATION OF RELATIONS BETWEEN THE MESO AND THE MICRO CURRICULUM
Keywords:
Curriculum model; Analysis unit; Levels of curricular concretion; Integral formation.Abstract
The work shows a partial result of a research leading to a scientific degree in which the design of units of analysis is advanced to validate a curricular evaluation model, from the revision of the curricular theory, the documents of the curricular redesign and its implementation in the last three academic periods in the Faculty of Mathematical, Physical and Chemical Sciences of the Technical University of Manabí. Este análisis se realiza como un estudio curricular transversal de los procesos de formación integral en el área de ciencias básicas. Essentially, the relationships between the levels of the curriculum are identified and characterized. How the main methods and techniques were used were the semi - structured interviews with executives and evaluative workshops with a sample of teachers from the Faculty. The main conclusion is that, from the determination and operationalization of the relationships between the levels of the curriculum, it is convenient to carry out the analysis from units of analysis and not indicators, which facilitates the development of strategies and methodologies for curricular evaluation, that allow to enhance the regulatory function and the fulfillment of the social objectives established for the University.
References
Balcells i Junyent, J. (1994). La investigación social. Introducción a los métodos y las
técnicas. Barcelona: Escuela superior de relaciones públicas.
Blumenfeld, L. H. (1972). El desarrollo de las concepciones de los niveles estructurales
en la biología, p.37.
CEAACES. (marzo de 2015). www.ceaaces.gob.ec.
CECIP. (2003).
Colectivo de autores. (1973). Diccionario Filosófico. La Habana: Ediciones
Revolucionarias. .
De La Rúa, M. (2010).
Egg, A. (1990). Introduccion a las técnicas de Investigacion social. Buenos Aires:
Humanitas.
Escuela de Ingeniería civil de la Universidad Técnica de Manabí. (3 de marzo de 2015).
Proyecto de rediseño de la carrera de Ingeniería civil . Portoviejo, Manabí, Ecuador.
Fariñas León, G. (2003). “Retos de la investigación educativa: Un enfoque histórico
culturalista”. Revista cubana de psicología, 146.
Fernandez Lamarra, N. (2004). HACIA LA CONVERGENCIA DE LOS SISTEMAS.
REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN. N° 35, 39 - 71.
Gaitán Moya, J. A. (1998). Técnicas de Investigación social. Madrid - Sintesis, 60.
Granados, E. L. (2014). “El currículo de la Educación Superior desde la complejidad
sistémica”. Obtenido de www.ces.gob.ec: http://www.ces.gob.ec/regimenacademico/
plan-de-acompanamiento/taller-dia-01?
Losada, J. L.-F. (2003). Métodos de investigación en ciencias humanas y sociales.
Madrid: Thomson.
Ruiz, A. (2002). Metodologia de la investiacion. Habana: pueblo y Educacion.
Sierra, V. (2003). La modelación como método científico general del conocimiento y sus
potencialidades en el campo de la educación. La Habana, La Habana, Cuba.
Valle Lima, A. (2015). La investigación pedagogica otra mirada. Habana.
Vizcaino Figueroa, J. (2016). Cambio organizacional en las instituciones de. Revista
Internacional de Economía y Gestión de las Organizaciones, 119 -124.
Vygotsky, L. (1991). Sobre los sistemas psicologicos, obras escogidas T1. Madrid: Visor.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Tito Renet Gorozabel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.