THE DEVELOP PROFESSIONAL TEACHER: THE IMPACT OF ACTIONS OF INITIAL FORMATION IN THE EDUCATIONAL ONES BEGINNER OF THE UNIVERSITY OF CIEGO DE ÁVILA
Keywords:
Impact, beginner professional development, novel teacherAbstract
At present the education needs to assist to the formation of the human resources because the new century it claims to form educational with the necessary competitions to influence in the integral development of the personality of its students. The reality indicates that the influence of diverse factors: economic, organizational; and even related with the educational university student's social perception, they condition the lack of a clearly defined politics in connection with the formation and the university faculty's improvement, aspect that is even more serious in the case of the professors than they begin in the university teaching. In correspondence with the ideas before exposed we think about to evaluate the impact exercised in the beginner professional development of the educational one of the University of Ciego de Avila for the graduate's program for professors in labor training, what was materialized in a study of multiple cases from a mixed perspective whose scenario was the course Didactic fundaments of the new university. As results of the study it was known that the educational ones beginner they are satisfied with the initial preparation that they receive, although they consider that the same one should be articulated more with the educational practice in their careers, and with tasks characteristic of the scientific investigation, with independence of this say that they have won in independence in the preparation of their classes and increased their participation in scientific events. As tendency these educational ones are guided to the continuity of studies in masters and/or doctorates.
References
Angulo, F. (1999). De la investigación sobre la enseñanza al conocimiento docente. En A. Pérez Gómez, A. Barquin, J y Angulo Rasco, F. (Eds.), Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica. (pp. 261-319). Madrid: AKAL, Textos.
Bozu, Z.; Canto, P. J. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria. Vol. 2, Nº 2, pp.87-97.
Concepción, P. (2010). El desarrollo profesional docente del profesorado de la Universidad de Ciego de Ávila”. Tesis doctoral: Universidad de Granada, España.
Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change. Chicago: Teacher College Press.
Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. Primera edición publicada en 1973. Barcelona: Gedisa.
Kilpatrick. D.L. (1999). Evaluación de acciones formativas. EPISE: Barcelona.
Lombardo, E; Krzemien, D. (2006). Rol docente universitario y competencias profesionales en la Licenciatura en Psicología. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), Volume 10 Número 2 Julho/Dezembro pp. 173-186
Nemiña, R., García, H.; Montero, Mª, (2009). Desarrollo profesional y profesionalización docente. Perspectivas y problemas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, Vol. 13, Núm. 2, agosto-sin mes, pp. 1-13, Universidad de Granada, España.
Medina, J; Jarauta, B; Urquizu, C. (2005). Evaluación del impacto de la formación del profesorado universitario novel: un estudio cualitativo. Revista de Investigación Educativa, Vol. 23, n. º 1, págs. 205-238.
Medina Moya, J. L. (1999). La Pedagogía del Cuidado: saberes y prácticas en la formación universitaria en Enfermería. Barcelona: Laertes.
Padilla, L.M.; Padilla, R. M. (2003).Competitividad en la formación de recursos humanos en salud. Rev. Enfermería global, nro. 2, Disponible en http://revistas.um.es/eglobal/article/view/662. (Consultado 11 de septiembre 2014).
Saravia, M. (2011). Calidad del profesorado: un modelo de competencias académicas. Barcelona: ICE y Ediciones Octaedro, S.L.
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea.
Zabalza, M.A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Odalia Llerena Companioni , Mirna Riol Hernández, Danni Morell Alonso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.