INFORMATION RELEVANCE: A NECESSARY CONDITION OF THE INSTITUTIONAL DIRECTION OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS ABSTRACT

Authors

  • Niurka Velázquez Fombellida Universidad de Holguín
  • Pedro Valiente Sandó Universidad de Holguín
  • Rafael Lorenzo Martín Universidad de Holguín

Keywords:

informational relevance, school director, institutional direction of the teaching-learning process

Abstract

The growth of the responsibility of the school directors, in the context of the change that impacts the educational systems in the last five years, has generated the need of their greater implication in the conduction of the educational processes that take place in the school institution, in particular , the teaching-learning, and has led to a recognition, increasingly growing; of the existence of an institutional direction of the teaching-learning process, referring to its professional management activity, whose essential content is to ensure the institutional conditions for this process to be effective, among them the informational one

The information and especially the relevance that it offers is an essential premise to achieve it; the habit of capturing valuable information, processing it, making sense of it, using it and distributing it is the responsibility of the managers in the first instance. This work aims to assess the importance of information, which as an input in the institutional direction of the teaching-learning process the school director must manage; from the attention to two specific processes: a) the examination of the guidelines of the national educational policy and b) the analysis and systematic follow-up of the results of the integral diagnosis of the school institution, so that, with the assurance to other concurrent processes, guarantee its continuous improvement.

Author Biographies

Niurka Velázquez Fombellida, Universidad de Holguín

Doctora en Ciencias de la Educación. Master en Ciencias de la Educación. Profesora de Nivel Superior (Geografía). Profesora Auxiliar del Centro de Estudios de Gestión Organizacional, Facultad de Ciencias Empresariales y Administración, Universidad de Holguín.

Pedro Valiente Sandó, Universidad de Holguín

Profesor Emérito, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Master en Investigación Educativa, Profesor de Nivel Superior (Historia). Profesor Titular del Centro de Estudios de Gestión Organizacional, Facultad de Ciencias Empresariales y Administración, Universidad de Holguín.

Rafael Lorenzo Martín, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular, Metodólogo de la Dirección de Ciencia, Tecnología e Innovación de la UHo Máster en Didáctica de la Matemática. Profesor de Nivel Superior en la especialidad de Matemática. Universidad de Holguín, Cuba.

References

Carnota, O. (1990). Teoría y práctica de la dirección socialista. La Habana: Pueblo y Educación.

Cortina, V. (2005). El diagnóstico pedagógico en el profesional de la Educación en condiciones de universalización. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCP “Pepito Tey”, Las Tunas.

Cuba, Ministerio de Educación (2014). Reglamento del trabajo metodológico del Ministerio de Educación. Resolución 200/2014, La Habana.

García, G. (2002). Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación. La Habana.

Martins de Sousa, M. de (2005). Una propuesta de Modelo de Gestión Democrático-Participativa para el Centro Federal de Educación Tecnológica de Maranhão. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ICCP, La Habana.

Rivero-Amador, S. (2013). Bases teóricas de la gestión del conocimiento en las organizaciones. Disponible en: https://www.monografias.com/trabajos15/bases-teoricas/basesteoricas.shtml

Valiente, P. (2014). La actividad profesional de dirección del director escolar. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín. (Material inédito en soporte digital).

Velázquez, N. (2014). La gestión del director escolar en la dirección institucional del proceso de enseñanza-aprendizaje en la secundaria básica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación. UCP “José de la Luz y Caballero”, Holguín.

Published

2019-02-17

How to Cite

Velázquez Fombellida, N. ., Valiente Sandó, P., & Lorenzo Martín, R. (2019). INFORMATION RELEVANCE: A NECESSARY CONDITION OF THE INSTITUTIONAL DIRECTION OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS ABSTRACT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(6), 67–78. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/832

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)