INFORMATION RELEVANCE: A NECESSARY CONDITION OF THE INSTITUTIONAL DIRECTION OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS ABSTRACT
Keywords:
informational relevance, school director, institutional direction of the teaching-learning processAbstract
The growth of the responsibility of the school directors, in the context of the change that impacts the educational systems in the last five years, has generated the need of their greater implication in the conduction of the educational processes that take place in the school institution, in particular , the teaching-learning, and has led to a recognition, increasingly growing; of the existence of an institutional direction of the teaching-learning process, referring to its professional management activity, whose essential content is to ensure the institutional conditions for this process to be effective, among them the informational one
The information and especially the relevance that it offers is an essential premise to achieve it; the habit of capturing valuable information, processing it, making sense of it, using it and distributing it is the responsibility of the managers in the first instance. This work aims to assess the importance of information, which as an input in the institutional direction of the teaching-learning process the school director must manage; from the attention to two specific processes: a) the examination of the guidelines of the national educational policy and b) the analysis and systematic follow-up of the results of the integral diagnosis of the school institution, so that, with the assurance to other concurrent processes, guarantee its continuous improvement.
References
Carnota, O. (1990). Teoría y práctica de la dirección socialista. La Habana: Pueblo y Educación.
Cortina, V. (2005). El diagnóstico pedagógico en el profesional de la Educación en condiciones de universalización. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCP “Pepito Tey”, Las Tunas.
Cuba, Ministerio de Educación (2014). Reglamento del trabajo metodológico del Ministerio de Educación. Resolución 200/2014, La Habana.
García, G. (2002). Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación. La Habana.
Martins de Sousa, M. de (2005). Una propuesta de Modelo de Gestión Democrático-Participativa para el Centro Federal de Educación Tecnológica de Maranhão. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ICCP, La Habana.
Rivero-Amador, S. (2013). Bases teóricas de la gestión del conocimiento en las organizaciones. Disponible en: https://www.monografias.com/trabajos15/bases-teoricas/basesteoricas.shtml
Valiente, P. (2014). La actividad profesional de dirección del director escolar. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín. (Material inédito en soporte digital).
Velázquez, N. (2014). La gestión del director escolar en la dirección institucional del proceso de enseñanza-aprendizaje en la secundaria básica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación. UCP “José de la Luz y Caballero”, Holguín.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Niurka Velázquez Fombellida, Pedro Valiente Sandó, Rafael Lorenzo Martín
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.