THE PEDAGOGICAL PROCESS OF THE SPECIALIZED TRAINING OF SCHOOL PRINCIPALS: IT’S COMPONENTS

Authors

  • Pedro Valiente Sandó Universidad de Holguín.
  • José Javier Del Toro Prada Universidad de Holguín.
  • Jorge González Ramírez Universidad de Holguín

Keywords:

specialized training; pedagogical process; teaching-learning methods; teaching-learning media; forms of organization of the teaching-learning process.

Abstract

The article discusses a study on the pedagogical process of the specialized training of school principals. It exposes a systematization of previous theoretical developments related to the components (teaching methods, teaching media and forms of organization) of the afore mentioned process. Likewise, the paper offers a classification of two of these components (the teaching methods and the forms of organization). The teaching methods are classified based on the nature of the approach to the content of the school management practice, which leads to the recognition of three types: a) methods for the theoretical-conceptual approach to the content of the school management practice; b) methods for the practical approach to the content of the school management and; c) methods for the critical-reflexive and transformative approach to the content of the school management practice. In the case of the forms of organization, two groups are proposed: a) those focused on individualized learning and; b) those focused on collective (group) learning. The latter classification is based on the degree of individualization or collectivization in which the process takes place. The proposal includes the suggestion of a set of teaching methods and forms of organization suitable to achieve the effectiveness of the formative process of school principals; as well as recommendations for the selection and use of relevant teaching media.

Author Biographies

Pedro Valiente Sandó , Universidad de Holguín.

Profesor Emérito, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Master en Investigación Educativa, Profesor de Nivel Superior (Historia). Profesor Titular del Centro de Estudios de Gestión Organizacional , Facultad de Ciencias Empresariales y Administración, Universidad de Holguín.

José Javier Del Toro Prada, Universidad de Holguín.

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Master en Planeamiento, Administración y Supervisión de Sistemas Educativos, Licenciado en Educación Especial, Profesor Auxiliar del Centro de Estudios de Gestión Organizacional , Facultad de Ciencias Empresariales y Administración, .

Jorge González Ramírez, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Master en Investigación Educativa, Licenciado en Pedagogía Psicología, Profesor Auxiliar del Centro de Estudios de Gestión Organizacional , Facultad de Ciencias Empresariales y Administración, Universidad de Holguín.

References

Álvarez, C. (1992). La escuela en la vida. La Habana: Félix Varela.

Braslavsky, C., Acosta, F., y Jabif, L. (2004). Módulos de formación en competencias para la gestión escolar en contextos de pobreza. Orientaciones conceptuales y didácticas. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.

Bush T (2008) Leadership and Management Development in Education. London, UK: SAGE Publications.

Bush T and Jackson D (2002) A preparation for school leadership: International perspectives. Educational Management Administration y Leadership 30(4): 417–429.

Calviño, M. (2014) Cambiando la mentalidad…Empezando por los jefes. La Habana, Cuba: Academia.

Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J., Silverio, M., Reinoso, C., García, C, (2005). Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. La Habana. Cuba: Pueblo Educación

Castillo, T. (2004). Modelo para la dirección de la superación de los docentes desde la escuela secundaria básica (Tesis doctoral) Pinar del Río, Cuba

Del Prado, N. (2014). Presentación a la Conferencia ¿Qué nos trae el coaching… además de un anglicismo?, dictada por el Dr. Manuel Calviño. En: M.Calviño (Ed.) Cambiando la mentalidad…Empezando por los jefes. La Habana, Cuba: Academia.

Delors J, Al Mufti I, Amagi I, et al. (1996) Treasure Within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. Highlights. Paris: Unesco Publishing. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590eo.pdf (Consultado 10 de mayo 2017).

García, L., Valle, A., y Ferrer, M. Á. (1996). Autoperfeccionamiento docente y creatividad. La Habana: Pueblo y Educación.

Ginoris, O., Addine, F., y Turcaz, J. (2009).El proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador. Componentes del proceso de enseñanza-aprendizaje: objetivo, contenido y métodos. En O. Ginoris (Ed.), Fundamentos didácticos de la educación superior cubana. Selección de lecturas. pp. 162-185. La Habana, Cuba: Félix Varela.

Gómez, A. M.; Oliva, N. y López, J. (2014). La indefinición del modelo español de formación de líderes escolares. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(5), 135-150. Recuperado de: http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol12num5/art8.pdf

González Ramírez, J. (2009). Modelo para la dirección de la formación previa del director de centro docente desde el movimiento de la Reserva Especial Pedagógica (Tesis doctoral) Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.

González, V. (1986). Teoría y práctica de los medios de enseñanza. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Gorrochotegui, A. (2011, mayo-agosto). Un modelo de “coaching” en directivos escolares. Educación y Educadores. 14(2), pp. 369-387. Recuperado de: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1929/2484

Hallinger P and Lu J (2013) Preparing principals: what can we learn from MBA and MPA programmes? Educational Management Administration y Leadership 41(4): 435–452.

Labarrere, G. y Valdivia, G. (1988). Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.

Lavell, A. (S.F.) Consideraciones en torno al enfoque, los conceptos y los términos que rigen con referencia a la reducción del riesgo y la atención de desastres en los países Andinos miembros del CAPRADE. Recuperado de: www.comunidadandina.org/predecan/doc/r1/docAllan1.pdf

Leithwood K., SeashoreL K., Anderson S., et al. (2004). Learning from Leadership Project. Review of research How leadership influences student learning. Recuperado de www.wallacefoundation.org (Consultado 9 de febrero de 2017)

López, J. y Sánchez, M. (1996). Formación de directores escolares basada en el análisis de su práctica. En AA.VV. Dirección participativa y evaluación de centros. Actas del II Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Docentes. Bilbao: Ediciones Mensajero / I.C.E. de la Universidad de Deusto.

MINED (1984). Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.

Muñoz, G. y Marfán, J. (2011). “Competencias y formación para un liderazgo escolar efectivo en Chile.” Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 48(1) pp. 63-80

Muñoz, G.; Marfán, J.; Horn, A. y Weinstein, J. (2010). Formación y entrenamiento de los directores escolares en Chile: Situación actual, desafíos y propuestas de política. Informe de Investigación. Recuperado de: http://www.fonide.cl/mineduc/ded/documentos/Informe%20Final%20F410972%20-%20Gonzalo%20Munoz%20-%20Fundacion%20Chile.pdf

Nicastro, S. (2014). La formación de directores. Un modelo centrado en el análisis de las prácticas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(5), pp.119-133. Recuperado de: http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol12num5/art7.pdf

Poblete, M. y García, A. (2003). Desarrollo de competencias en los equipos directivos de centros educativos. Un estudio empírico. Universidad de Deusto, España. Disponible en: http://docplayer.es/7434438-Desarrollo-de-competencias-en-los-equipos-directivos-de-centros-educativos-un-estudio-empirico.html

Poggi, M. (2001). La formación de directivos de instituciones educativas. Algunos aportes para el diseño de estrategias. Buenos Aires: IIPE/UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129501s.pdf

Santiesteban, R. (2011). La dirección de la formación permanente de los directores escolares zonales del sector rural. (Tesis doctoral) Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.

Teixidó, J. (2007). Competencias para el ejercicio de la dirección escolar. Bases para un modelo de desarrollo profesional de directivos escolares basado en competencias. XVIII Jornadas Estatales del Fórum Europeo de Administradores de la Educación. Toledo, España. Disponible en: http://www.joanteixido.org/doc/comp_direct/Jornadas_Toledo.pdf

Tobón, S. (2004). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Segunda Edición: ECOE Ediciones. Recuperado de: http://es.scribd.com/doc/52209660/LIbro-Formacion-Basada-en-Competencias#scribd

Valiente, P. (2001). Concepción sistémica de la superación de los directores de Secundaria Básica. (Tesis doctoral) Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.

Valiente, P. (2010). La profesionalidad del director escolar: sus competencias fundamentales. Recuperado de: http://www.gestiopolis.com/organizacion-talento/competencias-profesionalidad-director-escolar.htm

Valiente, P. (1997). Sistema de superación para elevar la profesionalidad de los directores de centros docentes. Tesis de Maestría. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.

Valiente, P., Del Toro, J.J. y González J. (2017). El proceso pedagógico de la formación especializada del director escolar. Congreso Internacional Pedagogía 2017. La Habana: Sello Editor Educación Cubana

Valiente, P., Del Toro, J.J., Pérez, Y. y González, J. (2018). The training of school principals. A study in the Cuban context. Educational Management Administration and Leadership. Vol. 46(2) DOI: 10.1177/17725321. Disponible en: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1741143217725321.

Valiente, P., González, J. y Del Toro, J.J. (2015). Caracterización del proceso pedagógico de la formación especializada del director escolar. Holguín ´n: Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero.

Zilberstein, J. (2009). Los métodos, procedimientos de enseñanza y aprendizaje y las formas de organización. Su relación con los estilos y estrategias para aprender a aprender. En: O. Ginoris (Ed.) Fundamentos Didácticos de la Educación Superior Cubana. Selección de Lecturas. (pp. 222-243) La Habana, Cuba: Félix Varela.

Zilberstein, J. y Collazo, R. (2009). Los medios de enseñanza y aprendizaje. En: O.Ginoris (Ed.) Fundamentos Didácticos de la Educación Superior Cubana. Selección de Lecturas. (pp. 337-350) La Habana, Cuba: Félix Varela.

Published

2019-02-17

How to Cite

Valiente Sandó , P. ., Del Toro Prada, J. J., & González Ramírez, J. (2019). THE PEDAGOGICAL PROCESS OF THE SPECIALIZED TRAINING OF SCHOOL PRINCIPALS: IT’S COMPONENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(6), 1–22. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/828

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.