THEORETICAL MODEL TO EDUCATE IN A SUSTAINABLE ENVIRONMENTAL CULTURE IN THE ECUADORIAN BASIC EDUCATION
Keywords:
Sustainable environmental culture; theoretical model; environment.Abstract
The article has so much as a purpose the location of the study in its theoretical, contextual and practical order referred to the formation of a sustainable environmental culture in the Republic of Ecuador. For such a reason, in the first place it is carried out a characterization of the environmental situation of Ecuador as a premise for the achievement of this purpose from the school formative process, that which allow, after that, to point out the attention in the canton Flavio Alfaro. Different tendencies are valued on the problem and finally a theoretical model, as an abstraction of the essential characteristics that should carry a strategy for such ends, is explained. To get this scientific result there were used methods and techniques essentially of theoretical character as modeling, analysis-synthesis, induction-deduction and concretion-abstraction characteristic of this type of study.
References
Alcira, L., y Rivarosa, F. (2000) La resolución de problemas ambientales en la escuela y
en la formación inicial de maestros. Tomado de: http://www.rieoei.org/rie40a05.htm.
Anónimo (2008). Ciencias Naturales. Tomado de: http://html.rincondelvago.
com/ciencias-naturales_3.html.
Ammassari R., y Palleschi M. (1991). Educazione Ambientale: gli Indicatori di qualità.
Milano: Isfol SR.
Ankonè H., Kuypers, M., Pieters, J. (1998). Quality indicators for Environmental
Education. Holland: National Institute for Curriculum Development (SLO), Enschede
º.
Asamblea Nacional Constituyente (2008). Constitución de la República de Ecuador.
Ecuador: Tomado de: http://www.derecho-ambiental.org/Dere
cho/Legislacion/Constitucion_Asamblea_Ecuador.html.
Beccastrini, S., Borgarello, G., Lewanski, R. & Mayer, M. (2005). Imparare a vedersi.
Una proposta di indicatori di qualità per i sistemi regionali di educazione ambientale.
Firenze: ARPAT.
Berger, P. y Luckmann, T. (2006). La construcción social de la realidad. España:
Amorrortu editores.
Boff, L (1997). Ecología: gritos de la tierra. Gritos de los pobres. Madrid: Ed. Trotta.
Breiting, S., Mayer, M. & Mogensen, F. (2005). Quality Criteria for ESD-Schools, SEED
network, Austria: Austrian Ministry for Education.
Brundtland (1987). Informe de la Comisión Mundial sobre Medio Ambiente y
Desarrollo. Nuestro Futuro Común. España: Tomado de: http://www.um.es
/oserm/sustentabilidad/nuestro_futuro_comun.pdf.
Canadell, A. (2001). El lugar de la interculturalidad. Barcelona: Cuadernos de.
Pedagogía Nº 303.
Flórez–Malagón, A. et al. (2002). Introducción. En: Flórez–Malagón, A. y Millán, C.
(Eds.), Desafíos de la transdisciplinariedad. Bogotá: Universidad Javeriana.
Fourez, G. (1998). Alfabetización científica y tecnológica. Buenos Aires: Ed. Colihue.
Freire, P. (1974). La educación como práctica de la libertad. México: Ed. Siglo XXI.
Frankman, M. (2002) La mente indisciplinada: la imaginación liberada. En: Flórez–
Malagón, A. y Millán, C. (Eds.), Desafíos de la transdisciplinariedad. Bogotá:
Universidad Javeriana.
García, J. y Nando, J. (2004). Estrategias didácticas en Educación Ambiental. España:
Aljibe
García, J. et al. (2000). Antología ambiente: problemática y opciones de solución. San
José: Ed. EUNED.
Giménez, G. (2007). Estudios sobre la cultura y las identidades sociales. México:
CONACULTA ITESO.
Machado E. (2008). Textos y contextos de la investigación educativa. La Habana.
Revista Pedagogía Universitaria. Vol. VIII No. 1.
Machado, E. (2005). Transformación acción e investigación educativa. España: Ed.
Dilex.
Mayer, M. (2003) Qualità della scuola e ecosostenibilità. Milano: FrancoAngeli.
Obando, J. y Aranguren, J. (2000). ¿Moviéndonos con el péndulo? Caracas: Revista de
Investigación, 46: 47-61.
Ponte, C. (2000). Estrategias y técnicas didácticas en Educación Ambiental. Caracas:
FEDEUPEL.
Stapp, W. (2001). Environmental Education Research. USA: Volume 7, Issue 4
November.
Sarramona, J. (2006). Debates sobre la educación. España: Paidós.
SNAP (2007a). Datos análisis ambiental país. Ecuador: Gobierno de la República del
Ecuador.
SNAP (2007b). Plan Estratégico SNAP 2007-2016. Ecuador: Gobierno de la República
del Ecuador.
SNAP (2007c). Agenda Ambiental País. Ecuador: Gobierno de la República del Ecuador.
Tobasura, N. y Sepúlveda, P. (1997). Proyectos ambientales escolares. Estrategia para
la formación ambiental. Santa Fe de Bogotá: Ed. Magisterio.
Vigotsky, L. S. (1979). Pensamiento y Lenguaje. México: Ediciones Quinto Sol.
Vigotsky, L. S. (1995). Historia del desarrollo de las funciones psicológicas superiores.
Madrid: Visor.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Monserrate Dalila del Rocío Alcívar Cede, Kenia Maribel Zambrano Alcívar, Norma Lastenia Pazmiño
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.