THE ECUADORIAN UNIVERSITY IN THE MANAGEMENT OF KNOWLEDGE IN CONTEMPORANEITY
Keywords:
University; knowledge; investigation.Abstract
The University is a knowledge-producing institution that uses knowledge as its basic factor in its production process, whose purposes are the creation or generation of human and technological knowledge through its scientific research and study activities. Among the most significant phenomena that are influencing this university since the last decades of the 20th century, is the management of knowledge as a way to develop information and communication technologies. Knowledge management has been identified as a new managerial approach that recognizes and uses the most important value of organizations such as man and knowledge, which they possess and contribute to the organization. The objective of this paper is to explain some theoretical elements about the Ecuadorian university in knowledge management. It is concluded that knowledge management is indispensable in the university, because with it innovation processes and the exploitation of the capacities of each one of the members of it is achieved. The contemporary University through knowledge management, achieves the creation of new technological knowledge, through study and research activities.
References
Albornoz, M (2001). La Política Científica y Tecnológica en América Latina Frente al
Desafío del Pensamiento Único, REDES, vol.4, No.10, octubre, Buenos Aires.
Brunner J. (2000). Educación: Escenarios de Futuro. Nuevas Tecnologías y Sociedad
de la Información. Preal-Fundación Chile (manuscrito), 52 páginas
Davenport, T. (2001). La gestion del conocimiento en las universidaes. Knowledge
Managemen,31-41.
Donini, A (2003). La gestión universitaria en el siglo XXI. Desafíos de la sociedad del
conosimiento a las politicas academicas y cientificas. Buenos Aires Argentina:
Publicaciones Universidad de Belgrano. 1-75
Druetta, C.(2005). La articulación Medios/Universidad en la distribución social del
conocimiento. . Granada España: Universidad de Granada. 1-23
Etzkowitz H. y Leydesdorff L. (1997). University and the Global Knowledge Economy. A
Triple Helix of University- Industry- Government Relations. Pinter Publishers, London.
Gibbons, M (2000a). Mode 2 society and the emergence of context- sensitive science,
in: Science and Public Policy, Vol 27, June. Beech Tree Publishing. (pp 159- 163).
OEA (2008), Educación en las Américas: Calidad y Equidad en el Proceso de
Globalización, Organización de los Estados Americanos, Secretaría General,
Washington, D.C.
Sánchez, P. (2000). La gestion del conocimiento en las universidades. El nuevo
documento electronico de la tabla al hiperdocumento, 139-151.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Mauro Darío Albarracín Álvarez, Jhon Wilson Tapia Claudio, Silvia Susana Tobar Ronquillo, Mario Agustín Banda Casa, Luis Efraín Cayo Lema, Cristian Fabián Gallardo Molina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.