TEACHING GUIDE FOR THE DESIGN OF PROJECTS FOR THE EXERCISE OF PEDAGOGICAL LEADERSHIP IN THE INITIAL TRAINING OF THE BACHELOR IN EDUCATION

Authors

  • Pedro Manuel Roca Piloso Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Luis Aníbal Alonso Betancourt Universidad de Holguín
  • Beatriz Araceli Moreira Macías Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”

Keywords:

Teaching guide; pedagogical leadership; project; initial training; Bachelor of Education.

Abstract

This article offers teachers, supervisors, guidance teachers and other agents involved in the initial training of the Bachelor of Education, a didactic guide aimed at designing projects for the exercise of pedagogical leadership in undergraduate students in Education, as a quality that they must develop during their performances as teachers in educational institutions. It also provides a demonstrative example of a project conceived for students of the Bachelor's Degree in Basic Education during the connection with the community. It was conceived through the application of the functional structural systemic method. This proposal can be generalized to the process of initial training of students of pedagogical courses at a national and international level with flexibility to the characteristics of their training processes.

Author Biographies

Pedro Manuel Roca Piloso, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Licenciado en Ciencias de la Educación en la especialidad de Educación Primaria. Master en Gerencia y Liderazgo Educativo. Docente de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.

Luis Aníbal Alonso Betancourt, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas (phd). Profesor titular. Licenciado en Educación. Master en Pedagogía Profesional. Investigador del Centro de Estudios para la Formación Laboral. Docente de la Universidad de Holguín, Cuba.

Beatriz Araceli Moreira Macías, Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”

Doctora en Ciencias Pedagógicas (phd). Decana de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”, Manta, Ecuador.

References

Abreu, R. y Soler, J. (2014). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. Soporte

digital. Universidad de Ciencias Pedagógicas para la Educación Técnica y Profesional

Héctor A. Pineda Zaldívar, La Habana.

Achilli, E. (2000): Investigación y formación docente, Colección Universitas, Serie

Formación Docente, Rosario, Labor de Editor).

Alonso, L. (2009). La tarea docente y el proyecto en la Educación Técnica y Profesional.

Soporte digital. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero,

Holguín.

Arroyo, J. (2009). Gestión directiva del curriculum. REVISTA ELECTRÓNICA

ACTUALIDADES INVESTIGATIVAS EN EDUCACIÓN, 9 (2), 1-17.

Ávalos B. (2011). El liderazgo pedagógico en comunidades de práctica. Documento en

soporte digital. Universidad de Chile.

Carriego, C. (2006). Gestionar una escuela comprometida con las demandas de su

tiempo. REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN, 39 (2), 12-27.

Coronel, M. (2005). El liderazgo del profesorado en las organizaciones educativas:

temáticas para su estudio. Documento en soporte digital, Universidad Complutense de

Madrid, España.

Cortijo, R. (1996). Didáctica de las ramas técnicas: una alternativa para su desarrollo.

Soporte digital. Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional

Héctor A. Pineda Zaldívar, La Habana.

Fraga, R. (1997). Metodología de las áreas profesionales. Soporte digital. Instituto

Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional Héctor A. Pineda

Zaldívar, La Habana.

López-Gorosave, G., Slater, C. & García-Garduño, J. M. (2010). Prácticas de dirección

y liderazgo en las escuelas primarias públicas de México. Los primeros años en el

puesto. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8 (4),

-49. Recuperado el 23 de septiembre de 2010 de:

http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol8num4/art2.pdf. Consultado el 23-09-

Mercedes, J (2016). Liderazgo pedagógico. – Documento en soporte digital. Quito,

Ecuador.

Morell, R. Pastor & Bauzá, E y Marañón, E. (2013). El liderazgo educativo.

Consideraciones generales. REVISTA DID@SCALIA. 4(2), 10-25.

OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico) (2008). Education

and training policy. Improving school leadership, 1: policy and practice. Paris: OCDE.

Ortiz, A (2005). Liderazgo Pedagógico. – Documento en soporte digital. -- Centro de

Estudios Pedagógicos y didácticos CEPEDID, Barranquilla Colombia

Rodríguez-Molina, G. (2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los

centros de enseñanza. Documento en soporte digital. Universidad de Concepción,

Chile.

Sáez, G. (2009). Hacia un diseño de planificación didáctica para las escuelas insertas

en contextos de alta vulnerabilidad social. Tesis doctoral no publicada, Escuela de

Educación, Universidad Academia de Humanismo Cristiano, Santiago, Chile.

Téllez, L. (2005). Modelo didáctico del proyecto como forma de organización de la

Práctica Preprofesional del Técnico Medio en Electricidad. (Tesis doctoral). Instituto

Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín.

Tobón, S (2013). Los proyectos formativos: transversalidad y el desarrollo de

competencias para la sociedad del conocimiento. Soporte digital. CIFE. México.

Published

2018-04-07

How to Cite

Roca Piloso, P. M. ., Alonso Betancourt, L. A., & Moreira Macías, B. A. (2018). TEACHING GUIDE FOR THE DESIGN OF PROJECTS FOR THE EXERCISE OF PEDAGOGICAL LEADERSHIP IN THE INITIAL TRAINING OF THE BACHELOR IN EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 179–200. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/760

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)