THE TEXTUAL TYPOLOGY. TEACHING CONCEPTIONS FOR UNDERSTANDING

Authors

  • Kenia Elizabeth García Armas Universidad de Las Tunas
  • Yamirlis Gallar Pérez Universidad Internacional SEK. Quito
  • Adis Francisca Martí Rivero Universidad de Las Tunas

Keywords:

text; comprehension; procedures; typology.

Abstract

The theoretical and didactic supports that are presented in the article lead to the treatment of textual typology, for this the application of procedures that facilitate the understanding and analysis of the information contained in the various functional styles, with the purpose of developing knowledge, skills Readers and contribute to integral formation of university students and achieve the appropriate communication in the different contexts of action, according to the profession and demands of the historical moment in which they live.

Author Biographies

Kenia Elizabeth García Armas , Universidad de Las Tunas

Profesora Auxiliar. Máster en Ciencias. Decana de la Facultad Ciencias de la Educación Básica de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

Yamirlis Gallar Pérez, Universidad Internacional SEK. Quito

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Docente de la Universidad Internacional SEK. Quito. Ecuador.

Adis Francisca Martí Rivero, Universidad de Las Tunas

Master en Ciencias. Profesora Auxiliar con experiencia en la formación de docentes en la carrera Educación Primaria. Universidad de Las Tunas, Cuba.

References

Argüelles, H. (2007). Una concepción didáctica dirigida a la formación de comunicadores competentes en estudiantes de sexto grado de la educación primaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”, Las Tunas.

Báez, M. (2006). Hacia una comunicación más eficaz. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Colomer, T. (1996). Enseñar a leer, enseñar a comprender. España: MEC.

Cruzata, A. (2007). Estrategia didáctica para el Tratamiento de la Competencia Literaria: Percepción y Producción critica de textos literarios en la Educación Preuniversitaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas.

García, E. (1971). Lengua y literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Gayaso, N. (2003). Hablemos de la lectura. Carta al maestro. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Grass, É. (1989). Temas de teorías de la Literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Grass, É. (1987). Literatura Infantil. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Grass, É. (2003). Textos y abordajes. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Marx, C, y F. Engels (1986). Obras Escogidas, t. I. Moscú: Editorial Progreso.

MONTAÑO, J. R. (2010). (Re)novando la enseñanza - aprendizaje de la lengua española y la literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Roméu, A. (1991). Algunos problemas teóricos y metodológicos de la enseñanza de la lengua materna. En Revista Educación, No. 70. Año XXI, (ene-jun). La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Roméu, A. (1997). Lengua materna: cognición y comunicación. La Habana: IPLAC.

Roméu, A. (1997). Metodología de la enseñanza del Español 1 y 2. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2000). Didáctica de la Lengua Española y la Literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2007). El Enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Solé, I. (1996). Estrategias de lectura. 6ta. España: Ed. Graó.

Vigotsky, L.S. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Published

2017-08-31

How to Cite

García Armas , K. E. ., Gallar Pérez, Y., & Martí Rivero, A. F. (2017). THE TEXTUAL TYPOLOGY. TEACHING CONCEPTIONS FOR UNDERSTANDING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 137–150. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/632

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)