THE READING-UNDERSTANDING OF THE PROFESSIONAL TEXT IN THE EDUCATION STUDENTS OF THE UNIVERSITY OF ORIENTE, VENEZUELA. DIFFICULTIES AND CHALLENGES

Authors

  • José Gregorio Martínez Rodríguez Ministerio del Poder Popular para la Educación

Keywords:

reading comprehension; professional text; teacher training.

Abstract

The essay exposes the social contradictions in the didactic comprehension of the reading comprehension of the professional text and its relation with the context, since this type of text contributes in the solution of the problems in students of the race of Education. Theoretically it is considered a process of learning to decode, to understand and to interpret critically the information, is fed and perfected in the measure in which the future educators are prepared from the university classrooms for the effective treatment of the texts of its profession, which will allow its Updating and, at the same time, the development of the skills for the textual treatment in the contexts of academic interaction. The presentations are derived from the author's professional experience in the pedagogical field and from a process of observations made to students and teachers in the career of Education, at the University of the East, in order to obtain empirical evidence that would strengthen the considerations presented.

Author Biography

José Gregorio Martínez Rodríguez, Ministerio del Poder Popular para la Educación

Magister en Ciencias de la Educación Superior. Ministerio del Poder Popular para la Educación. Cumaná, Estado Sucre. República Bolivariana de Venezuela.

References

Bhatia, V. (1999). “Integrating products, processes, purposes and participants in professional writing”, en C. CANDLIN y K. HYLAND (ed.). Writing: text, processes and practices, New York, Longman, 21-39. En ALVAREZ ANGULO, T. y Roberto RAMÍREZ BRAVO. 2006. “Teorías o modelos de producción de textos en la enseñanza y el aprendizaje de la escritura”. REVISTA Didáctica (Lengua y Literatura). ISSN: 1130-0531. 2006, vol. 18 29-60. Ciapuscio, G. (2003). Textos especializados y terminología. Barcelona: Instituto Universitario de Lingüística Aplicada, Universidad Pompeu Fabra . Díaz Barriga, F. y otros.(2002) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Bogotá: Mac-GrawHill. Segunda edición.

DRAE. (2006). Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Vigésimo primera edición en ENCARTA.

Faedo Borges, A. (2003). Enseñanza-aprendizaje de la comunicación oral en lenguas añadidas. Holguín, Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero".

Fuentes, H; Cruz, S. (2004). Una concepción curricular basada en la formación de competencias. Monografía Universidad de Oriente. Gotti, M. (2003). Specialized discourse: Linguistic features and changing conventions. Berna: Peter Lang.

Gremmo, M. y Holec, H. (1990). La comprension orale: un processus et un comportement en Acquisition et utilisation d´une langue étrangere. L´approche cognitive. LFDM, Hachette, Rennes.

Jiménez Cano, J.M. (2003). Claves textuales, pragmáticas y sociolingüísticas, para el comentario de textos. (Universidad de Murcia) REVISTA ELECTRÓNICA DE ESTUDIOS FILOLÓGICOS.

Kremers, M.F. (2000). “El uso de las estrategias de aprendizaje en la expresión oral”, en ¿Qué español enseñar?: norma y variación lingüísticas en la enseñanza del español a extranjeros: actas del XI Congreso Internacional de ASELE. Celebrado en Zaragoza, 13-16 de septiembre.

Martínez Miguélez, M. (1997). El Paradigma Emergente. Hacia una nueva teoría de la Racionalidad Científica. Editorial Trillas. México.

Matos, E., Cruz, L. (2011). La práctica investigativa, una experiencia en la formación doctoral en Ciencia Pedagógica. Ediciones UO. Universidad de Oriente. Mogollón, I. (2003). Paradigma científico y lenguaje especializado. Revista de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Central de Venezuela 18, (3). 5-14.

Monasterio, F. y A. Núñez. (1999). Las relaciones de coherencias local: Aplicación en diferentes tipos de textos. Caracas. I.P.C. (No publicado) Caracas

Montoya Rivera, J. (2005). La contextualización de la cultura en los currículos de las carreras pedagógicas. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

Parodi, G. (2005). "Comprensión de textos escritos" (en línea). Disponible en: htttp://cielo.php?pidrevista.signo (consultado en abril 2009). Schröder, H. (1991). Linguistic and text-theoretical research on languages for special purposes. A thematic and bibliographical guide. En Hartmut Schröder (ed.), Subject-oriented texts: Languages for special purposes and text theory, 1- 48. Berlín-New York:Walter de Gruyter.

Tineo, L. (2009). Dinámica constructiva epistémica de la comprensión de textos académicos. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

Vygotski, L. (1996). Pensamiento y Lenguaje. Edición Revolucionaria, La Habana.

Published

2017-04-17

How to Cite

Martínez Rodríguez, . J. G. . (2017). THE READING-UNDERSTANDING OF THE PROFESSIONAL TEXT IN THE EDUCATION STUDENTS OF THE UNIVERSITY OF ORIENTE, VENEZUELA. DIFFICULTIES AND CHALLENGES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(2), 235–244. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/620

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones