THE INTEGRATION OF PROCESSES AND MAIN UNIVERSITY FUNCTIONS AS A STRATEGY TO CONTRIBUTE TO THE BALANCE BETWEEN EQUITY AND QUALITY OF THE INSTITUTIONS OF THE HIGHER EDUCATIONAL SYSTEM

Authors

  • José Antonio Corzo Sánchez Doctor en Ciencias Pedagógicas por la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Docente de la Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada. Caracas,

Keywords:

integration, processes, functions, equity and quality

Abstract

This investigation had as main purpose to present an introduction about the importance of the integration of the university processes and functions as a strategy to contribute to the balance between equity and quality of the institutions of the higher education. Ton accomplish this aim, it was applied a documental investigation with autonomous design. This investigation allowed to assure that the educative university effort is carried out where educative processes are held; which go though all the actions and spaces of the educative organization from the classroom to the institutional life. Itas also shown that the integration of the university processes and main functions may contribute to the balance between equity and quality of rhe institutions of the higher education. It as also shown that the formation of a continuous and permanent process should be considered as an integrating part of the educative process, which involves all the educators and it should reach all the people in all its aspects during a vital cicle. Finally, the profesional formation, the investigation, the postgraduate courses and outskirt activities should be valued as complementary and integrated processes, which set together to motivation ease the balance between equity and quality.

References

Corzo, J. (2005) Ética y Valores en la Municipalización de la Educación Superior: Ponencia presentada en el Primer Congreso de Investigación y Postgrado de la UNEFA. Corzo, J. (2007) La Gestión Universitaria en la Municipalización de la Educación Superior. Una Aproximación Ética y de Valores. PEDAGOGÍA 2007. Encuentro por la Unidad de los Educadores. La Habana. Cuba. Corzo, J. (2011). Estrategia de Formación Gerencial Educativa para las Instituciones de la Educación Superior. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. CONFINTEA – V 1997. Plan de Acción para el Futuro: Quinta Conferencia Internacional de Educación de Adultos. Hamburgo, Institute para la educación de la UNESCO.

Delors, J. (1996) Learning: the treasure within. Report to UNESCO of the International Commision on Education for the Twenty-first Century. UNESCO Publishing. France. Dias, J. y colaboradores (2008). Calidad, Pertinencia y Responsabilidad Social de la Universidad Latinoamericana y Caribeña. Capítulo 3. Educación Superior en el Mundo y Latinoamericana. Consultado (13/03/09) en: http://www.cres2008.org/common/docs/doc_base/CAPITULO%20Dias%20Sobrinho.doc. Fuentes, H. y colaboradores (2004). La Teoría Holístico - Configuracional su consideración en los procesos sociales, CeeS “ M. F. Gran”. Universidad de Oriente. Fuentes, H; Matos, E; y Montoya, J (2006). La Teoría Holístico – Configuracional: Una Alternativa epistemológica en la construcción del conocimiento científico. CeeS. “M. F. Gran”. Universidad de Oriente. Fuentes, Homero y colaboradores. (2000) Didáctica de la Educación Superior. Centro de Estudios Superiores “Manuel F. Gran” Santiago de Cuba. Freire, P. (2000). La educación como práctica de la libertad. Siglo veintiuno de España editores, s.a. Freire, P. (1998). Política y educación. Siglo veintiuno de España editores, s.a. García, C. (1997). El Valor de la Pertinencia en las Dinámicas de Transformación de la Educación Superior en América Latina; en: Centro Regional para la Educación Superior de la República de Cuba, La educación Superior en el Siglo XXI, Visión de América Latina y el Caribe, Caracas, Venezuela. Ediciones CRESALC - UNESCO. Guevara, L. (2006). La gestión de la calidad del proceso de formación académica integral de los docentes de la Escuela de Trabajo Social de Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Hill, C. y Jones, G. (1997): Administración Estratégica. 3ª. Edición. Editorial Mc Graw – Hill. Santa Fe de Bogotá, Colombia. Lizarraga, A. (1998). Formación humana y construcción social: Una visión desde la epistemología crítica. Revista de Tecnología Educativa. Vol. XIII, No. 2. Lesourne, J. (1993) Educación y Sociedad los Desafíos del año 2000. Ediciones Gedisa Barcelona Méndez, E. (2000). Gerencia Académica Editorial de la Universidad del Zulia. Venezuela. Mora, J. (2000). Transformación y gestión curricular. En: Memorias Seminario Taller Evaluación y Gestión Curricular, Universidad de Antioquia. Tedesco, J. (2001). Profesionalización y Capacitación Docente. Buenos Aires: IIPE/UNESCO. Werther, W. y Davis, K. (2000): Administración de Personal y Recursos Humanos. 3era Edición. Editorial Mc Graw – Hill. México.

Published

2011-10-27

How to Cite

Corzo Sánchez, J. A. . (2011). THE INTEGRATION OF PROCESSES AND MAIN UNIVERSITY FUNCTIONS AS A STRATEGY TO CONTRIBUTE TO THE BALANCE BETWEEN EQUITY AND QUALITY OF THE INSTITUTIONS OF THE HIGHER EDUCATIONAL SYSTEM. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(4), 1–14. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/59

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.