PEDAGOGICAL MODEL TO IMPROVE THE CURRICULUM OF THE EXECUTIVE SECRETARIAT CAREER FOR THE LAICA ELOY ALFARO UNIVERSITY AT MANABÍ FROM THE INTEGRATIVE DISCIPLINE WORKSHOP OF OFFICE
Keywords:
discipline; formation; integrity; society.Abstract
To form comprehensive professionals, competent and able to solve problems that society presents at given moments, these are the demands that are made today to higher education, the Executive Secretary professional plays an important role within organizations and businesses and their training has to go along with the development of technology and science, because if you do not, they will just be behind times, the companies need am assertive, creative and enterprising professional in this path, the curriculum it occupies a strategic place in order to develop skills in line with the times. It is for this reason that this paper approaches the results of curriculum evaluation form this professional and provides a curriculum improvement through the structuring of the integrative core discipline, based on the dimensions of formation instructional, educational and developer, indissolubly bound together throughout the whole race
References
Addine, F. & Troncones, J. (2007). La formación de competencias de dirección del proceso pedagógico en la formación inicial del profesor. Fundamentos teóricos de un modelo didáctico. En revista Pedagógica universitaria vol. XII n°1. p. 21,37.
Addine, F. (1997). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza – aprendizaje. La Habana: IPLAC. .
Addine, F. (2000). Un enfoque integrador del diseño curricular en la escuela. Facultad de Ciencias de la Educación. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Material en soporte magnético.
Addine, F. (2003). Diseño Curricular. La Habana: Curso IPLAC. Material impreso. .
Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, p. 320
Álvarez de Zayas, R. M. (1997). El proceso de diseño curricular. En Hacia un currículum integral y flexible. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. Informe de UNESCO (1996, p. 91) México
Fuentes, H. C. (2005). Diseño Curricular en la Educación Superior basado en competencias profesionales. Santiago de Cuba: Documento en soporte digital. CEES “Manuel F. Grant”, Universidad de Oriente .
García, F. (2006). Currículum y pertinencia. Revista Docencia Universitaria, Vol. III(2).
González, C. (2010). Evaluación de competencias en la asignatura de protección vegetal de la escuela universitaria de ingeniería técnica agrícola (UPM). Revista de formación innovación educativa universitaria, p. 125 – 135.
Horruitiner, P. M. (2000). El Modelo Curricular de la Educación Superior Cubana. Revista Pedagogía Universitaria, Vol. 5(3).
Horruitiner, P. M. (2008). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Universitaria.
UNESCO. (1997). Tecnologías de Información y Comunicación en Educación. Paris: Información e innovación.
UNESCO. (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior. La educación superior en el siglo XXI p. 1.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Magdalena Bermúdez Villacreses
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.