A PEDAGOGICAL METHODOLOGY FOR INTERDISCIPLINARY WORK IN THE FUNCTIONAL ORGANIZATIONAL LEVELS

Authors

  • Raúl Herrera García Universidad de Las Tunas, Las Tunas
  • Maricela Rodríguez Ortiz Universidad de Las Tunas, Las Tunas
  • Enma Leticia Ochoa Domínguez Universidad de Las Tunas, Las Tunas
  • Marcos Antonio Grave de Peralta Ruiz Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Keywords:

preparation; pedagogical conception; methodological work; interdisciplinary work.

Abstract

The preparation of school leaders is a process that is constantly enriched in the exercise of their profession. Its current design generates changes in design from the workplace, hence the social need to understand the place of the interdisciplinary methodological work and the matching points that exist in nature. Both are complemented and constitute pivots to raise the quality of education in Cuba. The written report presents an educational experience that is implemented in the preparation of management for interdisciplinary methodological work on the functional organizational levels. It contains the theoretical foundation of the subject and actions used to develop the experience. Its application favored the improvement of the educational process and enabled an interdisciplinary thinking on school management as an essential premise for them to transmit mindset and carry out all their teachers with an interdisciplinary approach.

Author Biographies

Raúl Herrera García, Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Graduado en la Licenciatura de Matemática – Computación. Master en Ciencias de la educación. Posee 14 de años de experiencia. Profesor asistente de la Universidad de Las Tunas en la disciplina Análisis Matemático. Actualmente investiga en la gestión del trabajo metodológico interdisciplinario.

Maricela Rodríguez Ortiz, Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Graduada en la Licenciatura de Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular de la Universidad de Las Tunas. Con 36 años de experiencia en la docencia. Jefa del proyecto de investigación Hacia una didáctica desarrolladora.

Enma Leticia Ochoa Domínguez, Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Graduada en la Licenciatura de Matemática. Master en Ciencias de la educación. Profesora Auxiliar de la Universidad de Las Tunas. Con 31 años de experiencia en la docencia. Jefa de la disciplina Análisis Matemático.

Marcos Antonio Grave de Peralta Ruiz, Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Graduado en la Licenciatura en Marxismo e Historia. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Actualmente investiga la formación de profesionales.

References

Addine, F., A.M. González y S. Recarey. (2003).Principios para la dirección del proceso pedagógico. En: Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

Añorga, J. (1999). Paradigma Educativo Alternativo para el Mejoramiento Profesional y Humano de los Recursos Laborales y de la Comunidad: EDUCACION AVANZADA. La Habana: Impresión Ligera.

Del Sol López, M.A. (2002). Lengua, cultura e interdisciplinariedad. En: CD. Carrera de PGI. La Habana.

Martínez, B. (2002). La Formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar. La Habana. Tesis (en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Ministerio de Educación.

MINED. (2013). Seminario nacional para educadores. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

Valiente, P. (1997). Propuesta de sistema de superación para elevar la profesionalidad de los directores de centros docentes. Tesis (en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Ministerio de Educación.

Published

2016-06-18

How to Cite

Herrera García, R. ., Rodríguez Ortiz, M., Ochoa Domínguez, E. L., & Grave de Peralta Ruiz, M. A. (2016). A PEDAGOGICAL METHODOLOGY FOR INTERDISCIPLINARY WORK IN THE FUNCTIONAL ORGANIZATIONAL LEVELS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 67–84. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/476

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)