FORMATIVE PERMANENT STRATEGY OF THE JURIST LIKE SOCIAL MEDIATOR FOR A SOCIALLY RESPONSIBLE UNIVERSITY IN THE ECUADOR
Keywords:
social mediation; legal practice; social conflicts.Abstract
The shortcomings that arise in the process of lifelong learning as a legal professional mediator were treated by the management of the process, which takes place at the University of Granma. The aim of the research was the development of a lifelong learning strategy legal professional social mediator which is a theoretical and practical alternative to reduce the shortcomings that arise in the exercise of the profession of lawyers in the province of Granma in relation to social conflict resolution, limiting the relevance university partner. The implemented strategy has four stages with two stages each. Through partial corroboration of the strategy, it was evident methodological scientific value and effectiveness of its application in the results. Participants felt that this is the viable way to overcome these difficulties. We evaluated and confirmed also the scientific relevance of the model and the proposed strategy as well as the feasibility of application of the latter
References
Álvarez, C. M. (1995). La escuela de la vida. La Habana. Editorial Academia.
Damiani, L. (2010).Discurso pronunciado por el Prof. Luís F. Damiani, Rector (e) de la Universidad Bolivariana de Venezuela en ocasión de la 1ra Promoción de Abogados “Simón Bolívar” de esta Casa de Estudios. [En línea]. www.ubv.edu.ve/ (Consulta: 20 de enero)
Fuentes, H. (2010).La Universidad Cubana ante los retos del Siglo XXI, Consideraciones teóricas en un modelo pedagógico. CeeS. “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente.
García, R. (1996). El paradigma de la complejidad en la formación del profesorado. Documento Multicopiado. Murcia, España.
Gordón, R. (1995).Técnicas de la Enseñanza del Derecho. [En línea] http://www.educacionjuridica.org. (Consulta: octubre 2009).
Gordón, R. (2008). Modelos de Educación Jurídica y las Condiciones Sociales en las que se apoyan. En línea] www.islandia.law.yale.edu/sela/gordons (Consulta: 04 de agosto2008).
López, J. et al. (2000). Fundamentos de la educación. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana.
Macias, A. (1996). Modelo curricular en la formación inicial del personal docente en Cuba. La Habana, Taller Maestro 96.
Marcelo, C. y Estebaranz, A. (1999). Cultura escolar y cultura profesional: los dilemas del cambio. Universidad de Sevilla. España. En soporte magnético.
Martín, S. (1977).La mediación social.: Ed. Akal, Madrid
Martín-Barbero, J. (2002). Jóvenes: comunicación e identidad. En: Pensar Iberoamérica. Revista de Cultura Numero 0 febrero 2002 [En línea]. http://www.campus-oei.org/pensariberoamerica/ric00a03.htm. (Consulta: septiembre de 2007)
Martínez, M, (1999). Mediación y resolución de conflictos. Una guía introductoria. Ed. Paidós.
Martínez, M. (1989). Comportamiento humano: nuevos métodos de investigación. México. Editorial Trillas. S. A. de C. V. (Fotocopia)
Martínez, M. (2003). Naturaleza y principios de la filosofía de la educación. Una reflexión. En Filosofía de la Educación. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Matos, E., Fuentes, H. y Fuentes, L. (2005). La formación contextualizada de los profesionales universitarios: reto didáctico para el siglo XXI. Caracas. I Jornada de Investigación de la UNEFA. Junio 05.
Novoa, E. (1985). El derecho como obstáculo al cambio social. Siglo XXI Editores. Séptima edición. D.F, México.
Salomón, L. (2006). La formación del jurista europeo en la sociedad del conocimiento. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, Vol.3. N° 1. Abril. [En línea] www.uoc.edu.rusc (Consulta: mayo 2008).
Tünnermann, C. (1997). Hacia una nueva educación superior. Caracas. CRESALC /UNESCO.
Witker, J. (1995).Antología de Estudios sobre la Enseñanza del Derecho. [En línea] http://www.educacionjuridica.org (Consulta: octubre 2009).
Wollmer, A. (2003). Introducción al Pensamiento Jurídico Crítico. ILSA. Ediciones Antropos, ltda. Bogotá, Colombia.
Wollmer, A. (2003). Introducción al Pensamiento Jurídico Crítico. ILSA. Ediciones Antropos, ltda. Bogotá, Colombia.
Zilberstein, J. (2005). Preparación Pedagógica Integral para Profesores Integrales. La Habana. Editorial Félix Varela.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Alba Rosa Pupo Kairuz , Rosa Alba Pupo Kairuz, Dionisio Vitalio Ponce Ruiz, Washington Carmigniani Cabrera, Melquiades Mendoza Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.