THE SOCIAL REACH FOR THE INTERDISCIPLINARY TREATMENT OF THE MATHEMATICS AND THE NATURAL SCIENCES IN THE SECOND CYCLE OF PRIMARY EDUCATION
Keywords:
fragmentation; interdisciplinary; sciences; learning; procedure.Abstract
The interdisciplinary constitutes a vital principle for its integral character, it is the contribution and exchange among the contents of the disciplines, it is a social necessity in the concrete historic context and it allows to confront the challenges of the globalization that it also extended to the Sciences, being socials or naturals, mainly for its same development of the technologies. The interdisciplinary conception facilitates the learning of the students and is feasible in order to overcome the fragmentation of knowledge that provokes the plans and syllabuses of disciplinary study. This article promotes the necessity of meditating the social reach of the application of a methodological procedure of cognitive interrelation of the Natural Sciences and the Mathematics with an interdisciplinary character in the second cycle of the Primary Education, what permits, to the student, modify their manners of behavior, develop values, convictions, abilities, capacities and transform the psychic qualities of the personality of the pupil in order to take care and to preserve of the environment gradually.
References
Addine Fernández, F. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. (Comp.). La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Álvarez, M. (2004). La interdisciplinariedad en la enseñanza - aprendizaje de las ciencias. (Comp.). La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Amador, E. y otros (2011). La integración de la educación ambiental para el desarrollo sostenible al trabajo científico metodológico de la escuela cubana. Curso 70. ISBN 978-959-18-0669-7. Congreso de Pedagogía 2011. La Habana.
Caballero Delgado, E. (2002). Preguntas y respuestas para elevar la calidad del trabajo en la escuela. Ciudad de La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Cruz Lledias, E. (2004). Propuesta didáctica centrada en la interdisciplinariedad de las Ciencias Naturales como alternativa para el desarrollo de la Educación Ambiental en alumnos de Secundaria Básica. Tesis en opción al grado académico de Master en Ciencias de la Educación, Universidad. La Habana.
Falcón, H. (2009). Modelo Didáctico de la construcción de sistemas de problemas en las disciplinas Temas de Estudios de la Naturaleza y Matemática y su Enseñanza en la Escuela Primaria de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas, UCP Frank País García, Santiago de Cuba.
Fiallo Rodríguez, J. (2012). ¿Cómo formar un pensamiento interdisciplinario desde la escuela? La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Lau Apó, F. (2004). La enseñanza de las Ciencias Naturales en la escuela primaria. Cuba: Ed. Pueblo y Educación.
Martín-Viaña, V. (2009). Propuesta de procedimiento didáctico para el trabajo en Ciencias Naturales en la escuela primaria. Congreso de Pedagogía 2009. La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Rusel Reina Reynaldo Lorente, Alberto Rodríguez Rodríguez, Guillermo Calixto González Labrada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.