THE PROCESS OF LOGOPEDICAL ATTENTION IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS FROM A PEDAGOGICAL POINT OF VIEW
Keywords:
Logopedia; logopedical attention; logopedical class; logopedical activity.Abstract
This article deals with logopedical attention as a way to contribute to the integrated formation of primary school children with language and communication alterations in the primary level of education, aiming at the determination of the relations that take place in this process of the theoretical and methodological process of logopedical attention in the educative field. The topic of this article is based in the setting of pedagogical elements that support the logopedical attention offered in primary school level. Theoretical elements were given which were determined from the epistemological analysis and from the results of the study case that determined the establishment of categories and essential relations in the process of logopedical attention. The direction of this process was improved as well as prevention, correction and balance of language was communication alterations in primary school students.
References
Álvarez, M. J.; Crespo, N.Trastornos de aprendizaje en pediatría de atención primaria España. Centro de Salud Mendillorri y Clínica Universitaria de Navarra. [Disponible desde http://www.spapex.org/pdf/aprendizaje.pdf] [Visitado 14/12/2010]. Bell Rodríguez, R. (2002). Convocado por la Diversidad. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Chernousova, L. (2008) La estimulación de la comunicación verbal de los escolares con necesidades educativas especiales en el desarrollo general del lenguaje. Tesis de doctorado. ISPH. Holguín, 120 p. Fernández Pérez de Alejo, G. (2006). Desviaciones del lenguaje. En Mención en educación especial. Módulo III. Primera Parte. Maestría en Ciencias de la Educación.EditorialPueblo y Educación. La Habanapp.32-59
Fernández Pérez de Alejo, G.(2005) El área del lenguaje en los niños con necesidades educativas especiales. En María Teresa García Eligio de la Puente et al. Psicología especial,). Editorial Félix Varela.La Habana.Tomo I pp.185-213 Figueredo Escobar, E. (1985). Logopedia II: Editorial Pueblo y Educación. La Habana. León García, M. y Acosta Cruz, R M. Concepciones acerca del aprendizaje en el proceso pedagógico. [Material en soporte digital]. La Habana, [s. f.]. 8 p. Luria, A. (1982). El cerebro en acción. 2. reimpresión. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 383 p. Morenza Padilla, L. (1993). Caracterización de los niños que presentan dificultades en el aprendizaje. Ponencia Evento Pedagogía 93, La Habana,. 5 p.
Ugarte Tupper, C. (2013). Niños con Dificultades Generales del Aprendizaje. Extracto de Tesis. Pontificia Universidad Católica y Ceril (Centro del desarrollo Infanto Juvenil), Chile. [Disponible desde: http://www.ceril.cl/index.php/centro-de-extension/talleres/12-publicaciones/articulos/133-ninos-con-dificultades-generales-del-aprendizaje-ceril]. [Visitado 13/12//2013]
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Alixandra González Picarín , Onaida Calzadilla González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.