EXEMPLIFICATION OF THE SOLUTION ALGORITHMIC OF PROBLEMS OF PROGRAMMING COMPUTACIONAL
Keywords:
didactics procedures system; computational algorithmization; problem solving.Abstract
It is presented the exemplification of the algorithmic solution of two problems of computer programming, which are developed from a didactics procedures system created by the authors. That system is based on a model of the logicalalgorithmic dynamic for computer programming problems solving. The modeling is distinguished by simulating the resolution process conducted in a practical class, using pseudocode to perform a computational algorithmization of problematic situations. This process is conducted by the teacher through the four processes of the system, which are the logical-mathematical construction, the algorithmic-mathematical orientation, the algorithmic-generalizing structuring and the algorithmic-computational validation. In each of the procedures are simulated the actions that should be developed by the teacher and the student, with the purpose to guide novice Programming teachers to prepare and develop their practical classes. The relevance and feasibility of this form of teaching computational algorithmization has been corroborated by developing a pedagogical experiment with students of the career Telecommunications and Electronics, at the Oriente University, Santiago de Cuba. It was concluded that the didactics procedures system supported in the exemplification of algorithmic solutions, have positive influences in learning of algorithmization to solve computational programming problems.
References
Chesñevar, C. I (2001). Utilización de los mapas conceptuales en la enseñanza de la
programación. Disponible en: http://cs.uns.edu.ar/~cic/2000/2000-jornadasmapas/
-jornadas-mapas.pdf [Consultado el 10 de diciembre de 2011].
De Lobos, M. E. (2010). Aprende a programar. Disponible en:
http://www.mailxmail.com/curso-aprende-programar/tipos-estructurasprogramacion-
estructuras-basicas-secuencial [Consultado: febrero, 24 de 2011].
Faouzia, B y Mostafa, H. (2007). Utilisation des NTICs pour l’apprentissage et
l’autoévaluation de l’algorithmique. SETIT 2007, 4th International Conference:
Sciences of Electronic, Technologies of Information and Telecommunications. TUNISIA,
Marzo 25-29, 2007.
Ferreira, A. y Rojo, G. (2005). Enseñanza de la programación. Revista Iberoamericana
de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Disponible en: http://teyetrevista.
info.unlp.edu.ar/numero-1.htm [Consultado el 25 de junio de 2011].
Guibert, N., Guittet, L. y Girard, P. (2005). A study of the efficiency of an alternative
programming paradigm to teach the basics of programming. Disponible en:
http://www.lisi.ensma.fr/fr/equipes/idd/publications.html [Consultado el 10 de enero
de 2012].
Hernández, S., Fernández, C. y Baptista, P. (1998). Metodología de la investigación
social. McGraw-HILL Interamericana Edit., S. A.
Martinelli, O. (2006). “Elementos básicos de programación en C”. Ediciones AKAL. S.A.,
Madrid.
Microsoft Student, (2009). Informatics programming.
Oviedo, M. y Ortiz, F.G. (2002). La enseñanza de la programación. Disponible en:
http://bibliotecadigital.conevyt.org.mx/colecciones/documentos/somece2002/Grupo4
/Oviedo.pdf [Consultado el 25 de abril de 2012]
Ramírez, R. V. (1991). NEWT, una herramienta de programación gráfica para la
enseñanza del pensamiento algorítmico. IX Reunión de Intercambio de Experiencias en
Estudios sobre Educación. Monterrey, N.L., México, Agosto de 1991.
Salgado, A., Alonso, I., Gorina, A. y Tardo, Y. (2013.a). Lógica algorítmica para la
resolución de problemas de programación computacional: una propuesta didáctica.
Vol. IV. Año 2013. Número 1, Enero-Marzo, pp. 57-76.
Salgado, A., Gorina, A. y Alonso, I. (2013.b). Modelo de la Dinámica Lógico–Algorítmica
para la Resolución de Problemas de Programación Computacional. Revista EDUCARE.
Volumen 17 Nº 1, Enero-Abril, pp. 27-51.
Salgado y otros (2014). Sistema de Procedimientos Didácticos para perfeccionar la
Algoritmización Computacional. I Conferencia Científica Internacional UCIENCIA 2014,
Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba.
Siegel, Sidney (1972). “Diseño experimental no paramétrico aplicado a las ciencias de
la conducta”, Cuba, Edit. Revolucionaria.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Antonio Salgado Castillo, Isabel Alonso Berenguer, Alexander Gorina Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.