EXEMPLIFICATION OF THE SOLUTION ALGORITHMIC OF PROBLEMS OF PROGRAMMING COMPUTACIONAL

Authors

  • Antonio Salgado Castillo Universidad de Oriente
  • Isabel Alonso Berenguer Universidad de Oriente
  • Alexander Gorina Sánchez Universidad de Oriente

Keywords:

didactics procedures system; computational algorithmization; problem solving.

Abstract

It is presented the exemplification of the algorithmic solution of two problems of computer programming, which are developed from a didactics procedures system created by the authors. That system is based on a model of the logicalalgorithmic dynamic for computer programming problems solving. The modeling is distinguished by simulating the resolution process conducted in a practical class, using pseudocode to perform a computational algorithmization of problematic situations. This process is conducted by the teacher through the four processes of the system, which are the logical-mathematical construction, the algorithmic-mathematical orientation, the algorithmic-generalizing structuring and the algorithmic-computational validation. In each of the procedures are simulated the actions that should be developed by the teacher and the student, with the purpose to guide novice Programming teachers to prepare and develop their practical classes. The relevance and feasibility of this form of teaching computational algorithmization has been corroborated by developing a pedagogical experiment with students of the career Telecommunications and Electronics, at the Oriente University, Santiago de Cuba. It was concluded that the didactics procedures system supported in the exemplification of algorithmic solutions, have positive influences in learning of algorithmization to solve computational programming problems.

Author Biographies

Antonio Salgado Castillo, Universidad de Oriente

Licenciado en Ciencia de la Computación. Doctorante en Ciencias Pedagógicas. Profesor Asistente. Departamento de Ciencia de la Computación. Facultad de Matemática y Computación. Universidad de Oriente. Cuba

Isabel Alonso Berenguer, Universidad de Oriente

Licenciada en Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Departamento de Matemática. Facultad de Matemática y Computación. Universidad de Oriente. Cuba.

Alexander Gorina Sánchez, Universidad de Oriente

Licenciado en Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar. Departamento de Contabilidad y Finanzas. Filial Universitaria Contramaestre. Universidad de Oriente. Cuba.

References

Chesñevar, C. I (2001). Utilización de los mapas conceptuales en la enseñanza de la

programación. Disponible en: http://cs.uns.edu.ar/~cic/2000/2000-jornadasmapas/

-jornadas-mapas.pdf [Consultado el 10 de diciembre de 2011].

De Lobos, M. E. (2010). Aprende a programar. Disponible en:

http://www.mailxmail.com/curso-aprende-programar/tipos-estructurasprogramacion-

estructuras-basicas-secuencial [Consultado: febrero, 24 de 2011].

Faouzia, B y Mostafa, H. (2007). Utilisation des NTICs pour l’apprentissage et

l’autoévaluation de l’algorithmique. SETIT 2007, 4th International Conference:

Sciences of Electronic, Technologies of Information and Telecommunications. TUNISIA,

Marzo 25-29, 2007.

Ferreira, A. y Rojo, G. (2005). Enseñanza de la programación. Revista Iberoamericana

de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Disponible en: http://teyetrevista.

info.unlp.edu.ar/numero-1.htm [Consultado el 25 de junio de 2011].

Guibert, N., Guittet, L. y Girard, P. (2005). A study of the efficiency of an alternative

programming paradigm to teach the basics of programming. Disponible en:

http://www.lisi.ensma.fr/fr/equipes/idd/publications.html [Consultado el 10 de enero

de 2012].

Hernández, S., Fernández, C. y Baptista, P. (1998). Metodología de la investigación

social. McGraw-HILL Interamericana Edit., S. A.

Martinelli, O. (2006). “Elementos básicos de programación en C”. Ediciones AKAL. S.A.,

Madrid.

Microsoft Student, (2009). Informatics programming.

Oviedo, M. y Ortiz, F.G. (2002). La enseñanza de la programación. Disponible en:

http://bibliotecadigital.conevyt.org.mx/colecciones/documentos/somece2002/Grupo4

/Oviedo.pdf [Consultado el 25 de abril de 2012]

Ramírez, R. V. (1991). NEWT, una herramienta de programación gráfica para la

enseñanza del pensamiento algorítmico. IX Reunión de Intercambio de Experiencias en

Estudios sobre Educación. Monterrey, N.L., México, Agosto de 1991.

Salgado, A., Alonso, I., Gorina, A. y Tardo, Y. (2013.a). Lógica algorítmica para la

resolución de problemas de programación computacional: una propuesta didáctica.

Vol. IV. Año 2013. Número 1, Enero-Marzo, pp. 57-76.

Salgado, A., Gorina, A. y Alonso, I. (2013.b). Modelo de la Dinámica Lógico–Algorítmica

para la Resolución de Problemas de Programación Computacional. Revista EDUCARE.

Volumen 17 Nº 1, Enero-Abril, pp. 27-51.

Salgado y otros (2014). Sistema de Procedimientos Didácticos para perfeccionar la

Algoritmización Computacional. I Conferencia Científica Internacional UCIENCIA 2014,

Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba.

Siegel, Sidney (1972). “Diseño experimental no paramétrico aplicado a las ciencias de

la conducta”, Cuba, Edit. Revolucionaria.

Published

2014-12-20

How to Cite

Salgado Castillo, A. ., Alonso Berenguer, I., & Gorina Sánchez, A. (2014). EXEMPLIFICATION OF THE SOLUTION ALGORITHMIC OF PROBLEMS OF PROGRAMMING COMPUTACIONAL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(4), 15–36. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/319

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)