THEORETICAL AND PRACTICAL REFLECTIONS ON ATTENTION TO EDUCATIVE DIVERSITY IN PRESCHOOL EDUCATION
Keywords:
attention to the diversity; inclusion; exclusion; individuality; preescolar childhoodAbstract
The article offers a group of pedagogic reflections about the sociological and psychological foundations of the attention to the educational diversity, that to be analyzed in the context of the education of the preescolar childhood, allow presenting the particularities of the treatment of this topic in this stage. In this sense the historical antecedents are presented in the Preescolar Pedagogy as well as in the Preescolar Education in Cuba. Starting from the realization of valuations about of this problem in the educational practice of the infantile institutions, recommendations are carried out directed to achieve that the attention to the educational diversity in the preescolar childhood, contribute to the maximum development of the potentialities of all and of each one of the children, from an inclusive and preventive perspective.
References
American association of the deaf-blind. On the move no deaf – blind left behind. (2007) Disponible en: http://www.spsk12.net/schools/lme/CelebratingSpecialChlidren.htm [Consultado el 7 de septiembre del 2007]
Bell, R. (2002). Pedagogía de la diversidad: más allá de los tipos y niveles de integración. En: Diagnóstico y diversidad. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.
Caballero, E. (2002). Selección de lecturas. Diagnóstico y diversidad. La Habana: Ed. Pueblo Y Educación.
Castellanos, D. (2002). La diversidad educativa: un desafió al proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador. En: Aprender y enseñar en la escuela. (pp.71-81). La Habana. Ed. Pueblo y Educación.
Chávez, J. (2002). Bosquejo histórico de las ideas educativas en Cuba. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.
Comenio, J. (1983). Didáctica Magna. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.
Domínguez, M. y Martínez, F. (2001). El modelo pedagógico de O. Decroly (1871-1932). En: Principales modelos pedagógicos de la educación preescolar. (pp. 79-86). Ciudad de La Habana. Ed. Pueblo y Educación.
Giraldo, R. (2011). Recursos didácticos para la enseñanza –aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Ciudad de La Habana. Ed. Pueblo y Educación.
López, H. y Siverio, A. M. (2005). El proceso educativo para el desarrollo integral de la primera infancia. UNICEF-CELEP. La Habana.
López, R. (2006). Diversidad e igualdad de oportunidades en la escuela. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.
Monés, J. y Vallet, M. (2000). María Montessori. Educación activa y sensorial. En: Pedagogía del siglo XX. (pp. 24-33) Ed. CISSPRAXIS, S A. Barcelona.
Rousseau, J J. (1989).Emilio o De La Educación. México. Ed. Porrúa, S. A.
Vigotski, S. L. (1989). Obras completas. Tomo V. La Habana, Ed. Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Idalmis Clemencia Guerra González , Blanca Nieve Martínez Rubio, Jixy Martínez Galiano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.