ORAL COMMUNICATION IN ENGLISH TEACHING-LEARNING IN PROFESSIONAL CONTEXTS. AN ALTERNATIVE FOR ITS CONCRETION

Authors

  • Adelfa Verdecia Cruz Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín
  • Odalys Tamara Azahares Fernández Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín
  • Elsi Amalia Ferrer Carbonell Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín
  • Suraimy García Cruz Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín
  • Yaritza Ramírez Cruz Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín

Keywords:

Oral communication; English for Professional Purposes; Oral communicative tasks

Abstract

Teaching-learning of oral communication in professional contexts require the students´ involvement in communicative situations demanding the development of their linguistic potentials, and determined by the existence in practice of social or professional interests. However, some limitations are still observed in the students’ oral communication expressed on their limited autonomy and oral interactive acting in professional contexts. The previous idea calls for the improvement of the particular Didactics of English for Professional Purposes, in the search of resources to guide this process towards the students´ communicative autonomy, originating the preparation of the oral communicative tasks presented in this work.

Author Biographies

Adelfa Verdecia Cruz, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín

Máster en Educación Superior, Instituto Superior Minero Metalúrgica de Moa

Odalys Tamara Azahares Fernández, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Minero Metalúrgica de Moa, Holguín, Moa

Elsi Amalia Ferrer Carbonell, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Directora del Centro de Estudios Pedagógicos. Instituto Superior Minero Metalúrgica de Moa, Holguín, Moa

Suraimy García Cruz, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín

Máster en Geología. Mención Geología Ambiental. Instituto Superior Minero Metalúrgica de Moa, Holguín, Moa

Yaritza Ramírez Cruz, Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, Holguín

Máster en Ingeniería en Metalurgia. Instituto Superior Minero Metalúrgica de Moa, Holguín, Moa.

References

Bachman, Lyle. (1990). Habilidad lingüística comunicativa. En Competencia

Comunicativa. Barcelona: Editorial Edelsa, Barcelona, p.10

Bosswood, T (1990). Communication for specific purposes: establishing the

communicative event as the focus of attention in ESP. Trabajo presentado en 4h

Annual International Conference on Pragmatics and Language Learning. University of

Illinois at Urbana-Champaign, p4-5

Dudley, Evans, T. & St. John, M. J. (2000). Developments in ESP: a multi-disciplinary

approach. England: Cambridge University Press, p.4.

Gatehouse, T. (2001). Key issues in English for specific purposes (ESP) curriculum

development. The Internet TESL Journal, p.7 [En línea] http://www.cybertrails.com/-

jhoey/ (Tomado: abril, 2003).

González, Iselys. (2005). Fundamentos del proceso docente-educativo de la disciplina

Inglés con Fines Específicos para las carreras económicas centrado en la tarea

comunicativa desarrolladora especializada: una propuesta didáctica. Tesis presentada

en opción al Grado Científico de Máster en Ciencias de la Educación. Universidad de

Pinar del Río, p.64-70.

Ramírez, Isel. (2004). Metodología diferenciadora para la enseñanza-aprendizaje de la

comunicación oral del inglés a partir de los perfiles socioprofesionales de los estudiantes trabajadores del cuarto nivel de las escuelas de idiomas. Tesis presentada

en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, p.67.

Salazar, Diana. (2004). Didáctica, interdisciplinariedad y trabajo científico en la

formación del profesor. En F. Addine, Fernández (Ed), Didáctica: Teoría y práctica, La

Habana: Editorial Pueblo y Educación, p. 185-233.

Published

2013-12-01

How to Cite

Verdecia Cruz, A. ., Azahares Fernández, O. T., Ferrer Carbonell, E. A., García Cruz, S., & Ramírez Cruz, Y. (2013). ORAL COMMUNICATION IN ENGLISH TEACHING-LEARNING IN PROFESSIONAL CONTEXTS. AN ALTERNATIVE FOR ITS CONCRETION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(7), 15–36. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/246

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)