ORAL COMMUNICATION IN ENGLISH TEACHING-LEARNING IN PROFESSIONAL CONTEXTS. AN ALTERNATIVE FOR ITS CONCRETION
Keywords:
Oral communication; English for Professional Purposes; Oral communicative tasksAbstract
Teaching-learning of oral communication in professional contexts require the students´ involvement in communicative situations demanding the development of their linguistic potentials, and determined by the existence in practice of social or professional interests. However, some limitations are still observed in the students’ oral communication expressed on their limited autonomy and oral interactive acting in professional contexts. The previous idea calls for the improvement of the particular Didactics of English for Professional Purposes, in the search of resources to guide this process towards the students´ communicative autonomy, originating the preparation of the oral communicative tasks presented in this work.
References
Bachman, Lyle. (1990). Habilidad lingüística comunicativa. En Competencia
Comunicativa. Barcelona: Editorial Edelsa, Barcelona, p.10
Bosswood, T (1990). Communication for specific purposes: establishing the
communicative event as the focus of attention in ESP. Trabajo presentado en 4h
Annual International Conference on Pragmatics and Language Learning. University of
Illinois at Urbana-Champaign, p4-5
Dudley, Evans, T. & St. John, M. J. (2000). Developments in ESP: a multi-disciplinary
approach. England: Cambridge University Press, p.4.
Gatehouse, T. (2001). Key issues in English for specific purposes (ESP) curriculum
development. The Internet TESL Journal, p.7 [En línea] http://www.cybertrails.com/-
jhoey/ (Tomado: abril, 2003).
González, Iselys. (2005). Fundamentos del proceso docente-educativo de la disciplina
Inglés con Fines Específicos para las carreras económicas centrado en la tarea
comunicativa desarrolladora especializada: una propuesta didáctica. Tesis presentada
en opción al Grado Científico de Máster en Ciencias de la Educación. Universidad de
Pinar del Río, p.64-70.
Ramírez, Isel. (2004). Metodología diferenciadora para la enseñanza-aprendizaje de la
comunicación oral del inglés a partir de los perfiles socioprofesionales de los estudiantes trabajadores del cuarto nivel de las escuelas de idiomas. Tesis presentada
en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, p.67.
Salazar, Diana. (2004). Didáctica, interdisciplinariedad y trabajo científico en la
formación del profesor. En F. Addine, Fernández (Ed), Didáctica: Teoría y práctica, La
Habana: Editorial Pueblo y Educación, p. 185-233.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Adelfa Verdecia Cruz, Odalys Tamara Azahares Fernández, Elsi Amalia Ferrer Carbonell, Suraimy García Cruz, Yaritza Ramírez Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.