Citizenship education in the age of artificial intelligence
Keywords:
artificial intelligence, civic educationAbstract
Various international organizations recognize education as a strategic area for the application of artificial intelligence (AI), given its capacity to expand educational access and enhance learning achievements. In recent years, the growing understanding of the scope and applications of AI has placed this topic at the epicenter of debates in university institutions globally, addressing issues ranging from the protection of academic integrity to the renewal of curricula. Accordingly, this article aims to develop a pedagogical strategy that trains university professors in the effective integration of AI into their classes, in order to foster the development of civic competencies in students.
Downloads
References
Da Silva, A., Sant’anna, I. C., Silva, G. N., Cruz, C. D., Nascimento, M., Lopes, L. B. & Soares, P. C. (2023). Computational intelligence to study the importance of characteristics in flood-irrigated rice. Acta Scientiarum - Agronomy, 45, 1–13. https://doi.org/10.4025/actasciagron.v45i1.57209
González, C. S. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: transformación de la forma de enseñar y de aprender. 1(1), 51–60. https://doi.org/https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.03
Guadamud Lorenti, E. M., Trexi Valesco Moreira, E. & Villamar Andrade, A. M. (2025). Estrategia didáctica para integrar la Inteligencia Artificial en el currículo de bachillerato ecuatoriano. Revista Electrónica, Universidad César Vallejo. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v25/1729-8091-eds-25-e906.pdf
Lázaro, J. C., Orinson, D., Román, N. U., Guitón, E., Oliva, J. & Pérez, J. L. (2024). Inteligencia Artificial para la conciencia y orientación de entornos educativos. Libro electrónico. https://editorialmarcaribe.es/inteligencia-artificial-para-la-cociencia-y-orientación-en-entornos-educativos
Leyva, M., Estupiñán, J. & Vega-Falcón, V. (20 22). La inteligencia artificial y su aplicación en la enseñanza del Derecho Artificial Intelligence and its Application in Legal Education. Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10(3).
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A. & Garro-Aburto, L. L. (2019). Artificial Intelligence and its Implications in Higher Education. Purposes and Representations, 7(2), 536–552. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Salas-Pilco, S. Z. & Yang, Y. (2022). Artificial intelligence applications in Latin American higher education: a systematic review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1). https://doi.org/10.1186/s41239-022-00326-w
Smith Batson, M. C., Gamboa Graus, M. E., Alonso Hernández, E. (2022). Ejes temáticos-organizadores del currículo necesarios en la formación del profesor de lenguas extranjeras, Didáctica y Educación, 13(1). pp. 17-28. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Clara Anaya La O, Clara Ivia Anaya La O, Luis Manuel Jorge Puig

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.









































