Education at work assisted by Generative Artificial Intelligence for the development of investigative competence in residents of Integral General Medicine
Keywords:
Integral General Medicne, Family Medicne, investigative competence, work based education, Generative Artificial Intelligence,Abstract
An innovative procedure is proposed for developing investigative competence in residents of Integral General Medicine (Family Medicine), integrating Generative Artificial Intelligence (GAL) within the framework of work-based education. The scientific novelty lies in the synergy between the integrative approach to the investigative performance of Family Medicine specialists and the use of GAL tools to optimize the identification and resolution of health problems in Primary Health Care (PHC). A pre-experimental quantitative methodology was employed, using analysis-synthesis methods, a systemic approach, field observation, and the Chi-square statistical test. The results show significant improvements in the residents’ investigative competence, with 95% reliability, validating the applicability of the procedure in national and international contexts, adjusted to the specificities of the specialty’s training process.
Downloads
References
Acosta, M. P., Coral, D. I., & Calvopiña, E. S. (2022). La formación de la competencia investigativa en los estudiantes de Licenciatura. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2), 218-230. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60467215014
Acosta Gaibor, M. P., Coral Bastidas, D. I., & Calvopiña Sarmiento, E. S. (2022). La formación de la competencia investigativa en los estudiantes de Licenciatura en Enfermería durante la educación en el trabajo. Didáctica y Educación, 13(3), 220–246. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1419
Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2017). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. W.W. Norton & Company. https://wwnorton.com/books/9780393350647
Escobar, N. V. (2010). Perfeccionamiento de la formación investigativa del médico en etapa de especialización basado en competencias profesionales [Tesis de doctorado], Universidad "Frank País". Santiago de Cuba, Cuba.
Goodfellow, I., Bengio, Y., & Courville, A. (2016). Deep learning. MIT Press. https://www.deeplearningbook.org/
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (5ta ed.). EDAMSA Impresiones. http://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/.pdf
Holzinger, A., Langs, G., Denk, H., Zatloukal, K., & Müller, H. (2019). Causability and explainability of artificial intelligence in medicine. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 9(4), e1312. https://doi.org/10.1002/widm.1312
Marquez, A. M., Acosta, R. U., & Fernández, M. E. (2020). Validación del perfil de competencias investigativas para estudiantes de la carrera Licenciatura en Cultura Física. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3), 45-58.
Ministerio de Salud Pública. (2023a). Programa de la especialidad de primer grado en Medicina Familiar [Soporte magnético]. La Habana, Cuba: Minsap.
Ministerio de Salud Pública. (2023b). Programa del médico y enfermera de la familia [Soporte magnético]. La Habana, Cuba: Minsap.
Rodríguez, Z., Rizo, R., Mirabal, A., Nazario, A. M., & García, M. E. (2017). Educación en el trabajo en la enseñanza médica superior. Revista MEDISAN, 21(7), 911-920. http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/911
Russell, S., & Norvig, P. (2021). Artificial intelligence: A modern approach (4th ed.). Pearson. https://www.pearson.com/store/p/artificial-intelligence-a-modernapproach/P100000253378
Salas, R. S., & Salas, A. (2017). Modelo de formación del médico cubano: Bases teóricas y metodológicas. Editorial Ciencias Médicas.
Salas, R., Salas, L., & Salas, A. (2022). Las competencias y la educación médica cubana. Editorial Eicmed.
Topol, E. J. (2019). Deep medicine: How artificial intelligence can make healthcare human again. Basic Books. https://www.basicbooks.com/titles/eric-topol/deep-medicine/9781541644632/
Valcárcel, N., & Antuan, A. (2021). Epistemología de las ciencias de la educación médica: Sistematización cubana. Ciencias Médicas. https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2023/02/EPISTEMOLOGIA-DE-LA-EDUCACION-MEDICA.pdf
Vidal-Ledo, M., Villalón, M. J., Montero, A., & Sánchez, I. (2010). Búsqueda temática digital: La Atención Primaria de Salud y la universalización de la enseñanza. Revista de Educación Médica Superior, 24(4). http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol_24_4_10/ems15410.htm
xAI. (2025). Grok 3: Una herramienta de Inteligencia Artificial Generativa para la investigación médica. https://x.ai/grok
Zepeda, M.E., Cardoso, E.O. y Cortes, J.A. (2024). Influencia de la inteligencia artificial en la educación media y superior. Revista Iberoamericana y para el Desarrollo Educativo. 14 (28). https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1949
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Adelmar Agüero Uliver, Luis Aníbal Alonso Betancourt, Prudencio Alberto Leyva Figueredo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.









































