Education at work assisted by Generative Artificial Intelligence for the development of investigative competence in residents of Integral General Medicine

Authors

  • Adelmar Agüero Uliver Universidad de Ciencias Médicas de Holguín
  • Luis Aníbal Alonso Betancourt Universidad de Holguín
  • Prudencio Alberto Leyva Figueredo Universidad de Holguín

Keywords:

Integral General Medicne, Family Medicne, investigative competence, work based education, Generative Artificial Intelligence,

Abstract

An innovative procedure is proposed for developing investigative competence in residents of Integral General Medicine (Family Medicine), integrating Generative Artificial Intelligence (GAL) within the framework of work-based education. The scientific novelty lies in the synergy between the integrative approach to the investigative performance of Family Medicine specialists and the use of GAL tools to optimize the identification and resolution of health problems in Primary Health Care (PHC). A pre-experimental quantitative methodology was employed, using analysis-synthesis methods, a systemic approach, field observation, and the Chi-square statistical test. The results show significant improvements in the residents’ investigative competence, with 95% reliability, validating the applicability of the procedure in national and international contexts, adjusted to the specificities of the specialty’s training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adelmar Agüero Uliver, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Máster en Educación Médica. Especialista de 2. Grado en Medicina General Integral,   Profesor Auxiliar.  Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Luis Aníbal Alonso Betancourt, Universidad de Holguín

Profesor e Investigador Titular. Universidad de Holguín. Master en Pedagogía Profesional.

Prudencio Alberto Leyva Figueredo, Universidad de Holguín

Profesor Emérito. Master en Educación Universidad de Holguín,

References

Acosta, M. P., Coral, D. I., & Calvopiña, E. S. (2022). La formación de la competencia investigativa en los estudiantes de Licenciatura. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2), 218-230. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60467215014

Acosta Gaibor, M. P., Coral Bastidas, D. I., & Calvopiña Sarmiento, E. S. (2022). La formación de la competencia investigativa en los estudiantes de Licenciatura en Enfermería durante la educación en el trabajo. Didáctica y Educación, 13(3), 220–246. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1419

Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2017). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. W.W. Norton & Company. https://wwnorton.com/books/9780393350647

Escobar, N. V. (2010). Perfeccionamiento de la formación investigativa del médico en etapa de especialización basado en competencias profesionales [Tesis de doctorado], Universidad "Frank País". Santiago de Cuba, Cuba.

Goodfellow, I., Bengio, Y., & Courville, A. (2016). Deep learning. MIT Press. https://www.deeplearningbook.org/

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (5ta ed.). EDAMSA Impresiones. http://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/.pdf

Holzinger, A., Langs, G., Denk, H., Zatloukal, K., & Müller, H. (2019). Causability and explainability of artificial intelligence in medicine. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 9(4), e1312. https://doi.org/10.1002/widm.1312

Marquez, A. M., Acosta, R. U., & Fernández, M. E. (2020). Validación del perfil de competencias investigativas para estudiantes de la carrera Licenciatura en Cultura Física. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3), 45-58.

Ministerio de Salud Pública. (2023a). Programa de la especialidad de primer grado en Medicina Familiar [Soporte magnético]. La Habana, Cuba: Minsap.

Ministerio de Salud Pública. (2023b). Programa del médico y enfermera de la familia [Soporte magnético]. La Habana, Cuba: Minsap.

Rodríguez, Z., Rizo, R., Mirabal, A., Nazario, A. M., & García, M. E. (2017). Educación en el trabajo en la enseñanza médica superior. Revista MEDISAN, 21(7), 911-920. http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/911

Russell, S., & Norvig, P. (2021). Artificial intelligence: A modern approach (4th ed.). Pearson. https://www.pearson.com/store/p/artificial-intelligence-a-modernapproach/P100000253378

Salas, R. S., & Salas, A. (2017). Modelo de formación del médico cubano: Bases teóricas y metodológicas. Editorial Ciencias Médicas.

Salas, R., Salas, L., & Salas, A. (2022). Las competencias y la educación médica cubana. Editorial Eicmed.

Topol, E. J. (2019). Deep medicine: How artificial intelligence can make healthcare human again. Basic Books. https://www.basicbooks.com/titles/eric-topol/deep-medicine/9781541644632/

Valcárcel, N., & Antuan, A. (2021). Epistemología de las ciencias de la educación médica: Sistematización cubana. Ciencias Médicas. https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2023/02/EPISTEMOLOGIA-DE-LA-EDUCACION-MEDICA.pdf

Vidal-Ledo, M., Villalón, M. J., Montero, A., & Sánchez, I. (2010). Búsqueda temática digital: La Atención Primaria de Salud y la universalización de la enseñanza. Revista de Educación Médica Superior, 24(4). http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol_24_4_10/ems15410.htm

xAI. (2025). Grok 3: Una herramienta de Inteligencia Artificial Generativa para la investigación médica. https://x.ai/grok

Zepeda, M.E., Cardoso, E.O. y Cortes, J.A. (2024). Influencia de la inteligencia artificial en la educación media y superior. Revista Iberoamericana y para el Desarrollo Educativo. 14 (28). https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1949

Published

2025-11-30

How to Cite

Agüero Uliver, A., Alonso Betancourt, L. A., & Leyva Figueredo, P. A. (2025). Education at work assisted by Generative Artificial Intelligence for the development of investigative competence in residents of Integral General Medicine. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(5), 30–50. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2287

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>