Influence of Information and Communication Technologies in the teaching-learning process
Keywords:
Information and Communication Technologies, teaching-learning process, connectivismAbstract
This article addresses the integration of Information and Communication Technologies (ICT) into the teaching-learning process from a developmental perspective, proposing a model based on connectivism as a pedagogical approach. The current context of the knowledge society and the importance of developing digital competences in education are analyzed. Connectivism is presented as a learning theory for the digital age, highlighting its fundamental principles and its impact on the roles of teachers and students. A model is put forward which integrates connectivism with the developmental teaching-learning process, describing its components, the relationships between them, and the ICT-mediated processes that are enhanced. Two distinctive features of the model are defined: technological originality and ecological learning capacity. Finally, the implications of the model for educational practice are discussed, highlighting the importance of designing dynamic learning environments, meaningful integration of ICT, authentic assessment, and ongoing teacher training.
References
Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M., Silverio, M., Reinoso, C. y García, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Pueblo y Educación.
Cueva, J. (2016). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación para la Gestión del conocimiento en la Educación Primaria. [Tesis doctoral]. Universidad de las Tunas, Cuba. http://roa.ult.edu.cu/jspui/bitstream/123456789/3684/2/Resumen%20Jorge%20Luis%20Cueva.pdf
Keller, J. (2013). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Estados Unidos: Infogram. https://infogram.com/conectivismo-una-teoria-de-aprendizaje-para-laera-digital-1g6qo2qvwqvyp78
Pedraja, L. (2017). Sociedad del conocimiento y educación: desafíos y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación, 75(1), 21-36.
Pérez, R., Mercado, P., Martínez, M., Mena, E. y Partida, J. (2018). La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como la piedra angular en la innovación tecnológica educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 1-24. http://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i16.371
Reinoso, C., Ballester, S., González, C., Torres, Y. y Ribot, G. (2013). El aprendizaje desarrollador. Teoría y práctica en la formación de educadores. Curso 31. La Habana, Cuba: Educación Cubana.
Rico, P., Santos, E. y Martín-Viaña, V. (2004). Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y Práctica. Pueblo y Educación.
Rico, P. y Silvestre, M. (2003). Proceso de enseñanza-aprendizaje. Pueblo y Educación.
Santos, E. (2013). Categorías del proceso de enseñanza aprendizaje. En: Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y Práctica. Pueblo y Educación.
Siemens, G. (2004a). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Chile: Ministerio del Interior y Seguridad Pública SENDA - Consorcio de Universidades del Estado de Chile. https://www.comenius.cl/recursos/virtual/minsal_v2/Modulo_1/Recursos/Lectura/conectivismo_Siemens.pdf
Siemens, G. (2004b). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3-10.
Silvestre, M. (2012). Exigencias didácticas para dirigir un proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador y educativo. [CD-ROM]. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación de la República de Cuba.
Unidad de promoción y Desarrollo (2013). Manual de Metodología Didáctica. Almería, España: Junta de Andalucía - Diputación de Almería. https://issuu.com/verocedillo/docs/curso_de_metodolog_a_did_ctica
Zilberstein, J. (2012). Tendencias en la Didáctica. Sus categorías en una concepción desarrolladora de la escuela primaria. [CD-ROM]. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación de la República de Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Jorge Luis Cueva Delgado, Michel Enrique Gamboa Graus, Misleydi Ramírez Serrano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.