CRITIC TO DIDACTIC FOCUSES FOR SCIENTIFIC KNOWLEDGE FORMATION IN NATURAL SCIENCES IN SECONDARY STUDENTS

Authors

  • María Magdalena Pérez Valdés Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín
  • Nelsy Perfecto Pérez Ponce de León Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín
  • Fara de la Caridad Estrada Sifontes Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín
  • Guadalupe Moreno Toirán Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín

Keywords:

everyday knowledge; school knowledge; scientific school knowledge

Abstract

A critical analysis about theoretical foundations of some didactical proposals which model the teaching-learning process of school scientific knowledge on physics is done in this paper. The epistemological study helped to confirm that significant relationships to be achieved between everyday knowledge possessed by the student, and new school scientific knowledge manifest deficiencies, that may be one of the causes of the limitations presented in the developing of the scientific knowledge of the students. Some theoretical valuations about a possible solution of the theoretic-methodological deficiencies detected are exposed by the author.

Author Biographies

María Magdalena Pérez Valdés, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín

Licenciada en Educación, en la especialidad de Física y Astronomía. Profesora Auxiliar, Máster en Ciencias de la Educación. Profesora de Física General de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. Miembro de proyecto de investigación. Tiene publicaciones nacionales e internacionales. Es aspirante a doctor en Ciencias Pedagógicas.

Nelsy Perfecto Pérez Ponce de León, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín

Licenciado en Educación, en la especialidad de Física. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular y jefe de la carrera Matemática Física de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. Dirige un proyecto de investigación. Tiene publicaciones nacionales e internacionales.

Fara de la Caridad Estrada Sifontes, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín

Licenciada en Educación, en la especialidad de Biología-Química. Máster y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular y Secretaria Científica de la Comisión de Grados Científicos de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. Ha dirigido proyectos de investigación. Tiene publicaciones nacionales e internacionales.

Guadalupe Moreno Toirán, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, Holguín

Licenciada en Educación, en la especialidad de Biología-Química. Máster y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular y miembro del departamento metodológico de la vice-rectoría de Pre-Grado de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. Dirige un proyecto de investigación. Tiene publicaciones nacionales e internacionales.

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Published

2013-10-18

How to Cite

Pérez Valdés, . M. M. ., Pérez Ponce de León, N. P., Estrada Sifontes, F. de la C., & Moreno Toirán, G. (2013). CRITIC TO DIDACTIC FOCUSES FOR SCIENTIFIC KNOWLEDGE FORMATION IN NATURAL SCIENCES IN SECONDARY STUDENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(4), 199–218. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/205

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