Diagnostic study of the initial status of the attention to the educational diversity in integration primary school family

Authors

  • Mayelin La O Núñez Mined
  • Victoria Elvira Torres Moreno Centro de Estudios de Educación de la Universidad de Granma.
  • María Luisa Tiá Pacheco Dirección Municipal de Educación. Manzanillo. Granma

Keywords:

Diversity, attention, diagnosis, family, elementary school

Abstract

The Cuban appreciates the necessaryquest of the educationalexcellence in mail with the challenges and requests of the contemporaryworldhimself in front of the requirements of the educationalprocess, characterizedfor the loftyscientifictechnicaldevelopment. The unit between different components of the aforementionedprocessunderstands the integral education of the personality. To thisend, to toinstruct and to toinstructsafemen, you are so thatalleducators are so-called. Oneconsiders on this base thansubsistproblemses at Manzanillo'smunicipality, the factthattheybecomemanifestlike: Insufficiencies in the process of educationalorientation at the elementaryschool, the factthattheylimit the results of the learning of the pupilsthattheyhavehisexpression in the epistemicinitialexistentcontradiction in the need to raise the primaryquality of the learning of the pupils of the educational level and the existentinsufficiencies in the link schoolfamily, on the base of the requests of the educationalModel in this level. Once the existentrelationwiththisproblemswasgiven the articleyouhavelikeobjective: Characterizing the present-day status of the educationalattention to the diversity in integrationprimaryschoolfamily on the base of the results of the diagnosis, the onethatutilizedtheoreticmethods and empiricistswerefor, so muchstops, the elaboration of the theoreticfoundations, same as for the diagnosis and the pupils' characterization. The attainedresultsjustify the declaredproblem and allow to the proposal of theoreticpracticalalternativesthattheywillyield to enunciate the quest of interveningsolutioncontinuity to the investigatingprocess.

Author Biographies

Victoria Elvira Torres Moreno, Centro de Estudios de Educación de la Universidad de Granma.

Licenciada en Educación. Especialidad Química. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

María Luisa Tiá Pacheco, Dirección Municipal de Educación. Manzanillo. Granma

Licenciada en Educación. Especialidad Química. Máster en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. 

References

Acosta y Cruz (2002). Escuela y familia. Pueblo y Educación.

Arés, M. (2000). Mi Familia es así. Pueblo y Educación.

Batista, A. y Consuegra, R. (2016). La atención a las diferencias individuales: necesidad vital en el proceso enseñanza–aprendizaje. (En soporte electrónico).

Bisquera (2005). Manual de orientación y tutoría. CTSSPRAXSp. Barcelona,

Calviño, M. (2000). Como se forma un ciudadano, Temas (35). Nomos S.A. Bogotá Colombia.

Carrillo-Ruiz, A. (2023). Metodología de la Investigación. Pueblo y Educación.

Cobas, C., Gayle, A. y Navarro. J. (2008). Abierto sobre educación inclusiva. Materiales de apoyo para responsables de políticas educativas. El desarrollo de un currículo inclusivo. http://www.unesco.inclusionpedagogica.com

Código de la familia (2021). República de Cuba.

Collazo, B. y Puentes, M. (1992). La orientación en la actividad pedagógica. Pueblo y Educación.

Del Pino, J y Recarey, S. (2007). La orientación educacional y la facilitación del desarrollo desde el rol profesional del maestro, Material Base, CD ROM, Maestría en Ciencias de la Educación, MINED.

Fernández, I. (2011). Atención a la diversidad y equiparación de oportunidades: una nueva mirada en la escuela inclusiva. Disponible en: http://www.odiseo.com.mx/2010/7-14/fernandez-atencion_diversidad.html

García, L. (2001). El modelo de escuela. Pueblo y Educación.

González, A. (2003). Diagnóstico Pedagógico Integral. Pueblo y Educación.

Guillen Estévez, A. L., Ramírez Mesa, C. y Guillen Valdés, A. (2020). La tarea docente integradora en el proceso enseñanza aprendizaje de la Física. Didasc@ lia: Didáctica y educación, 11(2), 106-116.

Martí, J. (1975). Obras Completas. Tomo 8.Imp. Nacional de Cuba.

Martínez, M. (2016). La formación inicial de los maestros: una responsabilidad compartida. Revista de Pedagogía, 68(2), 09-16.

Pacheco, F. (2016). Sobre la atención a las diferencias individuales de los estudiantes. (En soporte electrónico).

Padrón, A. (2011). Encuentros con padres. Pueblo y Educación.

Pérez, I. (2007). Una concepción metodológica en relación al desarrollo de la independencia cognoscitiva desde el trabajo independiente. Universidad Pepito Tey de Las Tunas, Cuba.

Pérez, L. y Barrera L. (2004). La personalidad, su diagnóstico y desarrollo. Pueblo y Educación.

Recarey, S. (1988). Sobre el rol profesional del maestro. Pueblo y Educación

Recinos, V. (2013). El alumno como ser individual y atención a la diversidad. http://prezi.com

Repetto, E. (1994). Orientación Educativa e intervención psicopedagógica, U.N.E.D. /A.E.O.P., Vol.II, Madrid.

Rico, P., Santos, E., Martin, V. y García, M. (2008). El modelo de escuela primaria cubana. Una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. Pueblo y Educación.

Sacristan, J. (1993). La construcción del discurso acerca de la diversidad y sus prácticas. http://altascapacidadaesesc.org

Torroella, G. (2005). Aprender a vivir y a convivir en familia. Científico-Técnica.

Valdés, D. (2021). Diversidad y construcción del aprendizaje. http://researchgate.net

Published

2024-10-28

How to Cite

La O Núñez, M., Torres Moreno, V. E. ., & Tiá Pacheco, M. L. . (2024). Diagnostic study of the initial status of the attention to the educational diversity in integration primary school family. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(4), 131–151. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1963

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK