Impacts of the implementation of a theoretical-practical strategy for the development of the didactic-sociocultural competence
Keywords:
strategy, competence, didactic-sociocultural, impacts, foreign languagesAbstract
The article deals with the main results of the application of the didactic-sociocultural strategy of the Foreign Language Major of the University of Las Tunas. The objective is to socialize the impacts achieved by this strategy in its introduction in the pedagogical practice. This scientific result has in its internal structure a theoretical and a practical aspect, which are closely interrelated, in such a way that the conceptualizations established in the first one are the support of the procedure that is part of the practical aspect. For the elaboration of this report, as well as for the evaluation of the feasibility and effectiveness of the strategy, essentially two methods were used: workshops of critical opinion and collective construction and the experiential pedagogical experience. In addition, other methods were used with the support of participant observation. The evaluation of the strategy based on the use of the scientific methods demonstrated the feasibility and effectiveness in training and developing the didactic-sociocultural competence of the students of the Foreign Language Major (English as a Second Language) through the discipline Integrated English Practice. In these results, the main impacts determined by the authors´ collective were highlighted, where the significance of the externalization of their didactic-sociocultural identity in the action of the students is denoted.
Keywords: strategy, competence, didactic-sociocultural, impacts, foreign languages
References
Cortina, V. (2005). El diagnóstico pedagógico en el proceso formativo del profesional de la educación en condiciones de universalización, tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Las Tunas, 2005.
De Armas, N., Marimón, J. A., Guelmes, E. L., Rodríguez, M. A., Rodríguez, A. y Lorences, J. (2003). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas. Universidad Pedagógica “Félix Varela”, Villa Clara.
Ferrales, D., Tejeda, I. y Arteaga, F. (2021). “LiusanLext Project” para desarrollar la competencia cultural y artística en lenguas extranjeras inglés con segunda lengua. Didasc@lia: Didáctica y Educación 12(3), 259-273.
Gómez, G., Borrero, V. y Velázquez, Y. (2019). Principales tendencias sobre la competencia sociocultural en la carrera lenguas extranjeras inglés con segunda lengua. Opuntia Brava. Volumen 11(Número especial2), 33-44.
Gómez, G., Borrero, V. y Vargas, S. (2023). Estrategia para la competencia sociocultural en la carrera Licenciatura en Educación, Lenguas Extranjeras. Mendive, Revista de Educación, 21(2).
Gómez, G., Borrero, V., Vargas, S. y Velázquez, Y. (2022). Consideraciones teóricas sobre la competencia sociocultural en la carrera Lenguas Extranjeras. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(3).
Hymes, D. H. (2001). Competence and performance in linguistic theory. Acquisition of languages: Models and methods. AcademicPress.
MES. (2016). Plan de Estudio “E” carrera Licenciatura en Educación. Lenguas Extranjeras (Inglés con Segunda Lengua). [Archivo PDF]. https://www.mes.go.cu/
Paz, E. de la (2021). El desarrollo de la competencia sociocultural en lengua inglesa del profesor de lenguas extranjeras desde su formación inicial. [Tesis de doctorado, no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Valera” Villa Clara, Cuba.
Rondón, E. (2017). La expresión oral en inglés en los estudiantes de la carrera de medicina. Tesis presentada en opción al grado científico de doctora en ciencias pedagógicas, 2017.
Smith, C. (2021). La orientación profesional en el proceso formativo de la disciplina didáctica de las lenguas extranjeras. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas. Universidad de Las Tunas, 2021.
Tejeda, I. (2014). La tutoría de carrera en el PEA de la formación inicial de profesionales de la educación en lenguas extranjeras. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas, 2014.
Velázquez, Y. (2016) La autonomía en el aprendizaje del profesor en formación de lenguas extranjeras. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Las Tunas, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Geovel Gómez Remedio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.