Prevention of student dropout based on professional orientation from the basic sciences in initial training of civil engineers
Keywords:
prevention, student desertion, professional orientation, Basic Sciences, training of civil engineersAbstract
The novelty of researching on the prevention of student dropout based on career guidance in the teaching-learning process of basic sciences in the initial training of civil engineers lies in the importance of addressing a problem that affects the training of future civil engineering professionals, and that may have consequences for both their academic life and their future work. In addition, the focus on professional orientation is a response to the need to prepare students to face the challenges of the labor market and society in general. In this sense, the research seeks to provide new strategies to improve the teaching-learning process of basic sciences and contribute to the formation of more competent civil engineers prepared to face the challenges of today's world. This article, an international inter-institutional collaboration, projects the doctoral research of the principal author, advised by the co-author. The population to characterize the problem of the process of prevention of student desertion in the Civil Engineering career of the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí are all the students enrolled in the Civil Engineering career of the university. The sample is selected stratified by academic year. In this way, it would be possible to have a more complete and detailed view of the problems in the career. In addition, it was possible to verify that research on this topic can contribute to improve the process of prevention of student desertion in the teaching-learning process of basic sciences in the Civil Engineering career of the institution.
References
Castro, M. (2019). La deserción universitaria como problema de gestión: una revisión de la literatura. Revista Científica de Administración, 47, 29-38.
Castro Miranda, G. y Calzadilla Vega, G. (2021). La comunicación asertiva. Una mirada desde la psicología de la educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 131-151.
Freire Samaniego, J. D. y Corrales Suárez, N. A. (2018). Riesgos psicosociales y su influencia en el desempeño laboral de los docentes universitarios. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(4), 53-68.
Gamboa Graus, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa Graus, M. E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.
Gamboa Graus, M. E. (2019b). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 33–50.
Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341-366.
García Gallegos, K. H., Sarmiento Berrezueta, S. M. y Rodríguez Saif, M. J. (2020). Propuesta epistémica de la evaluación formativa contextualizada de los docentes de educación superior en ecuador. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(5), 117-133.
Gaspar González, E. (2018). Un acercamiento teórico para el desarrollo de la orientación profesional a través de la formulación y evaluación de proyectos. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(1).
Gómez, E. (2017). Deserción estudiantil en la educación superior: causas y consecuencias. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 51-68.
Leyva Figueredo, A., Mendoza Tauler, L. y Martínez Cuba, O. (2018). La orientación profesional: Retos en la práctica educativa. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(2), 219-230.
Liu, X., Gao, X., Li, W., & Chen, H. (2020). Factors affecting the dropout intention of engineering students: A case study of a university in China. Sustainability, 12(20), 8529. doi: 10.3390/su12208529
Mendoza-Sierra, G., Reyes-Rodríguez, D. y Márquez-Mendoza, R. (2021). Costos de la deserción universitaria: un estudio de caso en Colombia. Revista Científica General José María Córdova, 19(32), 69-80. doi: 10.21830/19006586.673
Mora, J. (2021). Deserción estudiantil universitaria: causas y estrategias de prevención. Revista de Investigación Académica, 67, 19-30.
Oliveira, R. S., & Meneghin, F. (2019). Fatores que influenciam a evasão na graduação em Engenharia Civil. Revista Gestão & Tecnologia, 19(2), 75-93. doi: 10.20396/ges.o19201816
Paz Illescas, C. E., Acosta Gaibor, M. P., Bustamante Cruz, R. E. y Paz Sánchez, C. E. (2019). Neurociencia vs. neurodidáctica en la evolución académica en la educación superior. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(1), 207-228.
Quintero, J. (2018). La deserción estudiantil en la educación superior: factores y soluciones. Revista Latinoamericana de Investigación en Educación, 45, 135-147.
Ramírez-Cardona, G. M. y Alvarado-Navarro, A. (2019). Deserción y calidad de la educación en México. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 10, 97-119. doi: 10.18222/equiv10.2019.05
Romero Fernández, A., Robayo Andrade, E., Padilla Buñay, A., Álvarez Cortés, L., & Pailiacho Yucta, H. R. (2019). Análisis de la deserción estudiantil en carreras de ciencias técnicas de la Universidad Regional Autónoma de los Andes (UNIANDES). Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(2).
Smith Batson, M. C., Gamboa Graus, M. E. y Alonso Hernández, E. (2020). La orientación profesional en el proceso formativo del profesor de las lenguas extranjeras. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(6), 233-257.
Thiry, H., Weston, T. J., Laursen, S. L., & Hunter, A.-B. (2018). Promoting Persistence in Undergraduate Science Majors: A Model for Institutional Support of Underrepresented Students. CBE—Life Sciences Education, 17(1), ar7. doi: 10.1187/cbe.17-05-0084
Torres Guevara, N. C., Carpio Camacho, A. y Echevarría Gómez, M. C. (2022). Modelo para la gestión de la orientación educativa y profesional en Cuba desde la universidad médica local. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2).
Van Camp, T., Laforce, S., & De Maeyer, S. (2018). Preventing student dropout in higher education: Evidence from a series of multi-level models for the case of engineering education. Teaching in Higher Education, 23(4), 477-495. doi: 10.1080/13562517.2017.1415686
Zhang, Y., Han, X., & Wang, Z. (2018). A study on the influencing factors of college students’ dropout in China based on the literature review. Higher Education Studies, 8(3), 10-18.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Efrén Segundo Loor Loor; Michel Enrique Gamboa Graus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.