A DIDACTIC STRATEGY FOR THE AGROECOLOGICAL FORMATION OF THE STUDENTS OF THE CAREER OF AGRONOMIC ENGINEERING

Authors

  • Elena Torres Barandela Universidad de Orente
  • Alexander Gorina Sánchez Universidad de Oriente
  • Isabel Alonso Berenguer Universidad de Oriente

Keywords:

strategy, agroecological, formation, engineering, agronomic

Abstract

The present work provides a didactic strategy to perfect the agroecological formation process of the students in the career of Agronomic Engineering, which is sustained in a model of the dynamics of this formation. The feasibility and pertinence of the elaborated strategy was validated by means of the realization of a workshop of socialization with specialists of the territory and the application of a survey to specialists of other universities of the country.

References

Almaguer, A., Díaz, R. y Mestre, U. (2010). La formación humanista del ingeniero agrónomo a través de la educación ambiental. En Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación Número 4 (2010), 1-18. Ausubel, D. (1973). Algunos aspectos psicológicos de la estructura del conocimiento. En: Elam, S. (Comp.) La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje y la naturaleza de las disciplinas que integran el currículum (pp. 211-239). CITMA (2010). Estrategia Nacional de Educación Ambiental 2010-2015. La Habana: Cuba. DTA (2000). Diccionario de términos ambientales. La Habana Cuba: Félix Varela. Fuentes, H. (2000). Didáctica de la Educación Superior. Santa Fe de Bogotá, Colombia: INPAHU. Goffin, L. (1996). Formación de Actitudes y valores en Educación Ambiental. En: Memorias del Segundo Encuentro Internacional Formación de dinamizadores en Educación Ambiental. Santa Fe de Bogotá, Ministerio de Eduación Nacional González, N. y García, D. (1998). Cuba. Su medioambiente después del medio milenio. Legislación Estrategia Ambiental Nacional Comercio Exterior Inversión Extranjera. La Habana, Cuba: Editorial Científico-Técnica. Hernández, A. (2009). Calidad de vida y medio ambiente urbano. Indicadores locales de sostenibilidad y calidad de vida urbana. Revista INVI N° 65, Mayo, Volume N° 24: 79-111. Molina, R. (2003) Estrategia Educativa para el Desarrollo de la Cultura Ambiental de los Futuros Profesionales. Actas del IV Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental, Cuba. Rodríguez, O. (2010). La educación ambiental desde un enfoque interdisciplinar en estudiantes de la carrera ingeniería en agronomía orientada al desarrollo sostenible. En Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(20) octubre. Roque, M. y González, M. (2005). La Educación Ambiental: acerca de sus fundamentos teóricos y metodológicos. Agencia de Medio Ambiente. CITMA.

Schinitman, N. (2012). Un Nuevo Enfoque para la Educación para el Desarrollo Sustentable. (en línea). Disponible en: http://www.ecoportal.net/Temas_Especiales/Educacion_Ambiental/Un_Nuevo_Enfoque_para_la_Educacion_para_el_Desarrollo_Sustentable [Consultado el 02 de junio de 2012].

Published

2013-04-10

How to Cite

Torres Barandela, E. ., Gorina Sánchez, A., & Alonso Berenguer, I. (2013). A DIDACTIC STRATEGY FOR THE AGROECOLOGICAL FORMATION OF THE STUDENTS OF THE CAREER OF AGRONOMIC ENGINEERING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(2), 67–84. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/170

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)