THE NATIONAL PROGRAM OF TRAINING SYSTEMS QUALITY AND ENVIRONMENT. CURRICULAR TRANSFORMATION AN EXPERIENCE IN UNDER THE UNIVERSITY NEW VENEZUELAN

Authors

  • Raysa Josefina Vásquez de Parra Colegio Universitario de Los Teques “Cecilio Acosta”. Sede central. Ave Ali Primera. Los Teques, Estado Miranda, Venezuela.
  • Mayra Rosario Moreno Pino Universidad de Holguín, Cuba

Keywords:

National Training Program, Quality and Environment, curricular transformation

Abstract

The Venezuelan university before the Bolivarian Revolution was characterized by institutional behavior that essentially promoted the exclusion for income level, university management linked to capitalist bourgeois interests, outdated laws remained in force and decontextualized, in its generality, the practice of university graduates was reproductive foreign models characteristic of the capitalist system. This reality has been changing radically progressive and after the enactment of the Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela in 1999, the creation of the Bolivarian University, the Sucre Mission, Mission Alma Mater, the decree of Education Law, among other initiatives of the Bolivarian government. In this reality, originates the National Training Program in Quality Systems and Environment (PNFSCA) as a college project, designed for a social, political, economic and cultural different: XXI century socialism. This paper aims to present the experience of reconstruction curriculum of this training program already exists, through the joint efforts of Venezuelan and Cuban specialists in the areas of quality, environment and curriculum. As main results are, first, the determination of PNFSCA links with the Simón Bolívar National Project 2007-2013, curricular reconstruction of their goals, objectives, structure, curriculum, professional profiles and development of several programs Synoptics. Finally done, as a proposal, design and presentation of a master in the same program, aimed at teachers who administer it.

Author Biographies

Raysa Josefina Vásquez de Parra, Colegio Universitario de Los Teques “Cecilio Acosta”. Sede central. Ave Ali Primera. Los Teques, Estado Miranda, Venezuela.

Titulada como Maestra normalista, egresada de la Universidad del Zulia (LUZ) en Ciencias Pedagògicas, especialista en Orientaciòn de LUZ, Magister en Gerencia de Personal de la UNEFA, Aspirante doctoral en Cs Pedagògicas de la UCLV. Diplomados con especialidad en Currìculo y en Investigación educativa. Profesora Universitaria, coordinadora de proyectos comunitarios en los Programas de Formaciòn del Colegio Universitario de Los Teques "Cecilio Acosta". Docente ordinario a dedicación exclusiva.

Mayra Rosario Moreno Pino, Universidad de Holguín, Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora investigadora de la Universidad de Holguín, Cuba

References

República Bolivariana de Venezuela (2009) Alma Mater. Educación Bolivariana y Socialista. Gutiérrez Pulido, H. y De la Vara Salazar, R. (2007). Control Estadístico de Calidad y Seis Sigma. (Volumen I y II), Editorial Félix Varela, La Habana. Ministerio del Poder Popular en Educación Universitaria (2009) Lineamientos Curriculares para Programas Nacionales de Formación (versión 2.0) de la Dirección General de Currículo y Programas Nacionales de Formación. Caracas. Norma ISO 9001: 2008. Sistema de Gestión de la Calidad. Requisitos. Norma ISO 14001: 2004. Sistema de Gestión Ambiental. Requisitos República Bolivariana de Venezuela (2007) Proyecto Nacional “Simón Bolívar”. Líneas Generales del Plan de Desarrollo Económico y Social de la nación 2007-2013. 2. edición Ministerio del Poder Popular en Educación Universitaria (2010) Programa Nacional de Formación en Sistemas de Calidad y Ambiente. Álvarez de Zayas, Rita M. (1997) Hacia un currículo integral y contextualizado. Editorial Universitaria, Tegucigalpa, Honduras. Baranda Cruz, Silvia y Fuentes González, Homero C. (1999) El Modelo de Actuación Profesional: una propuesta viable para el diseño curricular de la educación superior. Centro de Estudios de la Educación Superior “Manuel F. Gran” Universidad de Oriente. Coll, César. (1992) Un Modelo de Currículo para la Enseñanza Obligatoria en Psicología y Currículo. México. Cruz Baranda, Silvia. (1997). La actuación profesional del arquitecto sobre la base del diseño de la disciplina Tecnología y Dirección de la Construcción. Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”, Santiago de Cuba. Díaz Barriga Frida. (1994). Metodología de Diseño Curricular para Educación Superior. México.

Published

2013-01-20

How to Cite

Vásquez de Parra, R. J., & Moreno Pino, M. R. . (2013). THE NATIONAL PROGRAM OF TRAINING SYSTEMS QUALITY AND ENVIRONMENT. CURRICULAR TRANSFORMATION AN EXPERIENCE IN UNDER THE UNIVERSITY NEW VENEZUELAN. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(1), 117–134. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/158

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.