Potential of the ethnohistorical-aboriginal content in the teaching-learning process of Cuban History

Authors

  • Alfredo Caballero Labrada Profesor universitario
  • Gustavo Josué López Ramírez Universidad de Las Tunas
  • Osmel Reyes Pacheco Universidad de Las Tunas

Abstract

The teaching of Cuban History plays an unavoidable role in the training of the professional in the Bachelor's Degree in Education, Marxism-Leninism and History, due to the formative nature of its knowledge system. The research aims to argue the potential of ethnohistorical-aboriginal content in the teaching-learning process of Cuban History; to this end, we emphasise the characteristics of ethnohistorical-aboriginal content and offer some considerations that favour its integral approach in the classroom. The work starts by determining several insufficiencies that limit the treatment of this content. In order to arrive at the problem, we rely on the materialistic-dialectical method, surveys and interviews with teachers and students, analysis of methodological reports and the analysis and criticism of sources. Based on the above, we determined that the potential of the content in question to reveal the aboriginal legacy to the process of formation and development of Cuban nationality is not fully exploited, therefore, greater historical-didactic preparation of teachers is required to allow the treatment of the ethno-historical-aboriginal and thus promote student learning.

Author Biographies

Gustavo Josué López Ramírez, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Decano de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas

Osmel Reyes Pacheco, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Vicedecano de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas

References

Álvarez de Zayas, R. M. (2006). Didáctica de la Historia y de las Ciencias Sociales. Bolivia: Editorial Kipus, Cochabamba.

Canal Mesa Redonda. (29 de enero de 2021). Historia del arte militar en Cuba (Capítulo 1 y 2) [Archivo de Vídeo]. Youtube. Disponible en https://m.youtube.com

Castellanos, D. (2003). Estrategias para promover el aprendizaje desarrollador en el contexto escolar. [Ponencia]. Curso Internacional de Pedagogía 2003, La Habana, Cuba.

Chevallard, Y. (1985). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires, AIQUE Grupo Editor.

Garrido, H. (21 de enero de 2020). Presentación del Proyecto “Cuba Indígena” en la Conferencia en la Universidad de Los Ángeles (UCLA), California, USA. [Indigenous Cuba: A Photographic and Scientientific Search por Cuba s original inhabitants]. https://proyectocubaindigena.blogspot.com

López, V. A. (2017). La importancia de rescatar la identidad cultural, ante un mundo globalizado. https://amp-milenio-com.cdn.ampproject.org/v/s/amp.milenio.com/opinion/variosautores/universidad-tecnologica-del-valle-del-mezquital/importancia-rescatar-identidad-cultural-mundo-globalizado?amp_js_v

Ministerio de Educación Superior. (2020). Modelo del profesional, carrera Licenciatura en Educación, especialidad Marxismo e Historia. En PDF.

Pérez, E. (2021). La historia reciente como contenido en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de América en la Educación Preuniversitaria. [Tesis de Doctorado inédita], Universidad de Las Tunas, Cuba.

Reyes, J. I. (1999). La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación del alumno de secundaria básica con su contexto social. [Tesis de Doctorado], Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba. https://scholar.google.com.cu

Reyes, J. I. (2017). Fundamentos Teóricos de la Didáctica de la Historia Social Integral. [Archivo de PDF].

Silvestre, M. (2001). Aprendizaje, educación y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Silvestre, M. y Toruncha, J. (2002). Hacia una Didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Tamayo, Y., Reyes, J. I. y Infante, Y. O. (2015). Potencialidades de la enseñanza de la Historia para desarrollar la cultura de paz. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 6(1), pp. 285-304. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia

Published

2022-07-13

How to Cite

Caballero Labrada, A., López Ramírez, G. J. ., & Reyes Pacheco, O. . (2022). Potential of the ethnohistorical-aboriginal content in the teaching-learning process of Cuban History. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(3), 145–162. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1397

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)