Environmental education for sustainable development in ninth-grade adolescents from History of Cuba

Authors

  • Claudina Quintero Díaz Universidad de Las Tunas
  • Yainelys Cervante Camejo Centro Mixto Simón Bolívar en Las Tunas
  • Osvaldo Ignacio Cartaya Aguilar Empresa de Aceros Inoxidables ACINOX Las Tunas

Abstract

The article deals with an issue of concern and work in many countries of the world: environmental education for sustainable development. Its objective is to present the experience on the contribution to environmental education of ninth grade adolescents, from History of Cuba subject, since the use of historical-logical methods, the analysis and criticism of sources and the evaluation of products of the pedagogic process. It takes into account, as theoretical referents, the normative documents of environmental policy, Cuban and foreign authors who have researched on the subject, results of research projects in the University of Las Tunas, as well as the materialistic conception of history. Historical and environmental contents are interrelated. The obtained results support the validity of the proposal that had a positive impact on the development of 9th grade adolescents' personality, when favoring environmental education for sustainable development, since teaching learning process of Cuban history.

Author Biographies

Yainelys Cervante Camejo, Centro Mixto Simón Bolívar en Las Tunas

Licenciada en Educación. Marxismo Leninismo e Historia, Profesora

Osvaldo Ignacio Cartaya Aguilar, Empresa de Aceros Inoxidables ACINOX Las Tunas

Ingeniero Metalúrgico.

References

Blanco, A, (2001). Introducción al estudio de sociología. Pueblo y Educación.

Castro, F. (1992). Discurso pronunciado en la Conferencia de Naciones Unidas Sobre Medio Ambiente y Desarrollo, en Río de Janeiro, Brasil el 12 de junio de 1992. (En Prensa Granma), 3 de febrero de 2007, p. 2.

Castro, F. (1992). Un grano de maíz. La Habana. Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

Castro, F. (2008). Velada conmemorativa de los Cien Años de Lucha. La Demajagua, Monumento Nacional, Manzanillo, 10 de octubre de 1968, en Fidel Castro: Cinco textos sobre nuestra historia, Selección: Prof. Horacio Díaz Pendás pp. 49-90. Editorial Pueblo y Educación.

CITMA. (1997). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. La Habana.

Constitución de la República de Cuba. (2019). Editora Política

Henao, O. y Sánchez, L. (2019). La educación ambiental desde la interdisciplinariedad en la Educación Básica Secundaria. Revista Científica Agroecosistemas, 7(1), 17-25.

Izquierdo, C. (1997). La Reconcentración 1896-1897. Editorial. Verde Olivo.

Ley 81/97 del Medio Ambiente. (2004). En La Educación ambiental en la formación de docentes. (pp. 296-307). Editorial Pueblo y Educación.

Martí, P. (2006). La Edad de Oro. Editorial Gente Nueva.

Marx, C y Engels, F. (1979). La Ideología Alemana. Editora Política.

Mc Pherson, M. (2004). La Educación ambiental en la formación de docentes. Editorial Pueblo y Educación.

Pendás, H. (2008). Fidel Castro: Cinco textos sobre nuestra historia. pp. 49-90. Editorial Pueblo y Educación.

PCC. (2017). Documentos del 7mo. Congreso del Partido. Aprobados por el III Pleno del Comité Central del PCC el 18 de mayo de 2017 y respaldados por la Asamblea Nacional del Poder Popular el 1 de junio de 2017. [Tabloide].

PCC, (2021). Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista. Redacción: Comité Central del Partido Comunista de Cuba. Soporte digital.

Quintero, C. (2007). Contribución de la enseñanza de la historia a la formación ambiental inicial del profesor General Integral de la Secundaria Básica. [Tesis de doctorado]. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.

Quintero, C. (2011). Algunas reflexiones acerca de la dimensión ambiental del contenido histórico. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/cccss/11/cqd.htm

Quintero, C. (2012). La formación ambiental de los profesionales de la educación en Cuba, desde la enseñanza-aprendizaje de la historia. Opuntia Brava, 5(3), 11-18.

Quintero, C. y Díaz, R. (2008). Modelo didáctico para desarrollar la dimensión ambiental de los contenidos históricos de la Secundaria Básica. Informe final de Proyecto de investigación. Las Tunas.

Santos, A., et al. (2019) La educación ambiental para el desarrollo sostenible en la formación del profesional. Plan E de las carreras universitarias. Ministerio de Educación Superior.

Valdés, O (2002). La Educación ambiental y la protección del medio ambiente. Educación. No. 105, 8-15. La Habana.

Vigotsky, L.S. (1989). Obras Completas, Tomo V. Editorial Pueblo y Educación.

Villamil, L. (2018). Propuesta didáctica de Educación ambiental para el desarrollo de la conciencia y el conocimiento ambiental. [Tesis de Maestría]. Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales U.D.C.A. Bogotá D.C., Colombia.

Published

2022-07-13

How to Cite

Quintero Díaz, C., Cervante Camejo, Y. ., & Cartaya Aguilar, O. I. . (2022). Environmental education for sustainable development in ninth-grade adolescents from History of Cuba. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(3), 120–144. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1376

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK