FAMILY, EDUCATION AND THE CHALLENGES OF CONTEMPORANEITY

Authors

  • Saraydy Rojas Arias Universidad de Las Tunas
  • Sarelys Pérez Rojas Universidad de Las Tunas

Keywords:

Family; education; vulnerability

Abstract

Thinking in favor of the new man presupposes keeping two important actors in mind: family and school. The first, because it is the living space in which one is born and the closest social institution where the first lessons of life are acquired. The second, given its mission in society: transmit the knowledge, habits and skills that make each person competent for their useful insertion in it. For its part, education as a process is conditioned by the economic and social environment and its historical setting. Consequently, the efforts made by the Revolution in educational matters, unquestionable, furthermore, progressively lead us to the necessary and systematic rapprochement between the family and the school. However, in a limited way still. Based on these elements, an analysis is carried out on the relevance of strengthening these links, taking into account the fundamental changes that occur within the current Cuban family, inserted in a society open to change and, at the same time, in a context marked by a little known disease and whose economic reality suffers the impacts of the intensification of the blockade.

Author Biographies

Saraydy Rojas Arias, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Educación Especial. Profesora Auxiliar del Departamento de Marxismo-Leninismo e Historia.

Sarelys Pérez Rojas, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Lenguas Extranjeras. Profesora Instructora.

References

Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana: Editora Política.

Arés, P. (s/f). Psicología de la familia. Una aproximación a su estudio. Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana. (Material Digital). Cuba.

Arés, P. y Benítez, M. E. (2009). Familia cubana: nuevos retos y desafíos a la política social. Enfoques, No.21, noviembre 2009.

Bermúdez, R. M. (s/f). Material Digital. La teoría histórico cultural. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana.

Caballero, A. M., Venet, R. y Aranda, B. L. (2006). El Adolescente de Secundaria Básica. En Maestría en Ciencias de la Educación, Módulo III, Primera Parte, Mención SB. Editorial Pueblo y Educación.

Castro, P. L., Castillo S., Núñez E., y Padrón A. R. (2005). Familia y Escuela. El trabajo con la familia en el sistema educativo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Castro, P. L., E. Núñez y Castillo. S. (2010). La labor preventiva en el contexto familiar. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Colectivo de autores del Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. (2007). Los Chicos del Barrio de Jesús María. Un Proyecto de Participación e Integración Social. Save the Children. Reino Unido. Molinos Trade, S.A.

Fernández, L. E. (2013) La Familia: retos de hoy. En Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Vol I.(1) Artículo no. 4.

Guerra, D., González, Y. y Hernández, A. (2011). Fidel, mujer, niñez y familia. Volumen II. La Habana: Editora Historia.

Luz y Caballero. J. (1861). Discurso leído en los exámenes del Colegio del Salvador. La Habana: Imprenta del Tiempo.

Marx, C. y Engels, F. (1967). La ideología alemana. La Habana. Editorial Revolución.

Varona, E. J. (1961). Trabajos sobre educación y enseñanza. Comisión Nacional Cubana de la UNESCO. La Habana.

Published

2019-12-30

How to Cite

Rojas Arias, S. ., & Sarelys Pérez Rojas. (2019). FAMILY, EDUCATION AND THE CHALLENGES OF CONTEMPORANEITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(5), 241–262. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1055

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.