ACTIVITIES TO TREAT ORAL TRADITIONS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF CUBAN HISTORY

Authors

  • Osmel Reyes Pacheco Universidad de Las Tunas
  • Aliesky Caballero González Universidad de Las Tunas
  • Alejandro Naranjo Martínez Universidad de las Tunas

Keywords:

Activities; oral traditions; treatment

Abstract

This article proposes activities for the treatment of Oral Traditions in the teaching-learning process of the History of Cuba in Preuniversity Education. It takes into consideration the criteria of prominent cuban and foreign pedagogues who have investigated the subject. For its development, it was started from the materialist dialectic of history and other theoretical references that allow determinig the relationship between teaching, learning, as well as the development of the personality of students of Preuniversity Education. It aspires to an increase in motivation, protagonism and the historical and comprehensive education of twelfth grade students; as well as the achievement by the teacher, with his performance and forms of comunication of a more dynamic and developing class.

Author Biographies

Osmel Reyes Pacheco , Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Presidente de la Cátedra Honorífica de Estudio del Pensamiento y Obra de Fidel Castro Ruz de la Universidad de Las Tunas.

Aliesky Caballero González, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Vicedecano de Posgrado de la FCSH.

Alejandro Naranjo Martínez, Universidad de las Tunas

Estudiante de la carrera Licenciatura en Educación, Marxismo-Leninismo e Historia.

References

Avella, S., Enith, J. (2016). Aportes de la tradición oral a la configuración de subjetividad en maestros. Tesis de Maestría. Universidad de Antioquia, Colombia.

Barnet, M. (2011). La fuente viva. La Habana: Editorial Abril.

Civallero, E. (2006). Aprender sin olvidar, lineamientos de trabajo para la recuperación de tradición oral desde la biblioteca. Segundo foro social de información, documentación y bibliotecas 2006, Ciudad México, México.

Cosme, M. L. (2009). Folleto para el tratamiento a las tradiciones orales en la escuela primaria rural. En actas del Simposio Internacional de Comunicación Social 2009. Santiago de Cuba, Cuba.

Díaz, H. (2006). A propósito del conocimiento de la historia como componente esencial de la cultura general e integral de todo educador. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Fernanda, G. (2011). Los relatos de tradición oral y la problemática de su descontextualización y resignificación, desde un estudio de caso en comunidades indígenas mexicanas. Tesis de Maestría. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de la Plata, Argentina.

García, I. (2017). La narración y la tradición oral en la educación rural. Proyecto para estudiantes de sexto grado de secundaria: Relatos de páramos y lagunas encantadas. Tesis en opción a Máster Universitario en Didáctica de la Lengua y la Literatura en Educación Secundaria y Bachillerato. Facultad de Educación. Universidad Internacional La Rioja, España.

Marín, B. E., Caicedo, M. J. y Méndez, P. A. (2016). La tradición oral como estrategia para fortalecer la producción textual. VII Coloquio Internacional de Educación 2016. Colombia.

Reyes, J. I. (2006). La oralidad, como parte de la investigación histórica: de las fuentes orales a la llamada Historia Oral. Departamento de Información de Investigaciones Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.

Vera, A. (2004). La oralidad: ¿ciencia o sabiduría popular? Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Juan Marinello. La Habana, Cuba.

Published

2019-12-30

How to Cite

Reyes Pacheco , O. ., Caballero González, A. . ., & Naranjo Martínez, A. . . (2019). ACTIVITIES TO TREAT ORAL TRADITIONS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF CUBAN HISTORY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(5), 18–31. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1033

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial