THE COMPETENCE INTERPRET THE FINANCIAL STATEMENTS FOR THE ACCOUNTING TEACHER

Authors

  • Matyuri Rodríguez Pérez Universidad de La Habana
  • Roberto Portuondo Padrón Universidad de Camagüey

Keywords:

Pedagogical strategy; interpretive training; competence.

Abstract

The research starts from inadequacies of a theoretical and methodological nature detected in the training of accounting professors, which do not allow their students to make an interpretative development of the financial statements not contributing effectively to organizational development. The work offers a pedagogical strategy based on a model to encourage the formation of competence to interpret financial statements in Accounting professors, that is, phases and actions for diagnosis, planning-execution and evaluation of this process. The novelty lies in unveiling the logic of the formation of competition with the theoretical relationships that are inherent to it, connoting the financial interpretative essentiality as a synergy of the modeled system and in describing the conceptual structure of the formation of competence interpreting financial statements. The contribution to the theory includes a pedagogical model of competence formation, interpreting the financial statements and the new concepts associated with it and the practical contribution consists of a pedagogical strategy that is the instrument for the implementation of the model. In the development of the work the foundations of the model that support its construction are needed, as well as the main elements that are combined in a system to give it theoretical coherence. The phases and actions in which the strategy and its results have been organized are described. This proposal can be generalized to the process of training professionals in pedagogical and economic sciences.

Author Biographies

Matyuri Rodríguez Pérez, Universidad de La Habana

Magíster. Doctorando en Ciencias Pedagógicas. Universidad de La Habana. Cuba.

Roberto Portuondo Padrón, Universidad de Camagüey

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Camagüey. Cuba

References

Bedoya, M. (2015). La profesionalización del docente universitario: Apuntes en torno a

la implementación de estrategias pedagógicas para la formación de modos de

actuación profesional competentes. Revista Científica ECOCIENCIA, 2(4), 1-8.

Cascales, A. (2016). Competencia tecnológica y trabajo colaborativo en las prácticas

curriculares. Revista de Investigación en Educación, 14 (1), 31-52.

Chiquito, R. (2016). Apuntes para una concepción pedagógica para la formación de la

competencia para el emprendimiento en los institutos técnicos y tecnológicos de

Ecuador. Revista Maestro y Sociedad, (1), 134-146.

Chirinos, C. (2017). El uso apropiado de la información, análisis, herramientas y la

toma de decisiones. Recuperado el 25 de octubre de 2018, de

http://www.gestiopolis.com.

Colectivo de autores. (2013). Competencias. Guía de aprendizaje para la asignatura

Contabilidad Financiera. Recuperado el 18 de octubre de 2018, de

http://www.gestiopolis.com.

Economía Financiera y Contabilidad. (s.f.). Recuperado el 18 marzo de 2018, de

http://www.gestiopolis.com/analisis-de-estados-financieros-medianteindicadores/

Profesora asociada.

Fleitman, J. (2015). Competencias ejecutivas en el siglo XXI .Recuperado el 25 de

octubre de 2018, de http://www.gestiopolis.com.

Hernández, A. (2014). Toma de decisiones y administración financiera. Ensayo.

Recuperado el 25 de octubre de 2018, de http://www.gestiopolis.com.

Horruitiner, P. (2007). La universidad cubana: el modelo de formación. Revista

Pedagogía Universitaria, 12 (4), 12-14.

Jaramillo, M. (2016). Estrategia pedagógica de capacitación profesional para los

tecnólogos en Contabilidad y Auditoría. Revista Santiago, 140, (2) 467-480.

Llanes, M. A. (2013). Estrategia didáctica para el desarrollo de la habilidad registrar

hechos económicos en la especialidad Contabilidad desde el contexto de las prácticas

laborales. (Tesis doctoral no publicada). Universidad de Ciencias Pedagógicas "José

Martí", Camagüey, Cuba.

Maldonado, S. (2016). Las habilidades del pensamiento en el escenario de las

competencias. (Tesis de maestría no publicada). Universidad de Ambato, Ambato,

Ecuador.

Martínez, D. (enero, 2016). Caracterización del perfil por competencias orientadas al

desarrollo humano en los docentes. Revista Cultura, Educación y Sociedad, 7 (1), 1-

Medina, M. (2013). Formación basada en competencias profesionales. Revista La

Cuestión Universitaria, 8, 74-81.

MES. (2017). Plan de estudio “E”. Modelo del Profesional para la Carrera de Licenciatura

en Educación especialidad Economía. La Habana, Cuba: Autor.

Miranda, M. y González, A. (2014). Hacia un enfoque de la capacitación permanente de

los directivos. Revista Retos de la Dirección, 8 (2), 41-50.

Partido Comunista de Cuba. (2016). Actualización de los Lineamientos de la Política

económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016 - 2021. La Habana,

Cuba: Oficina de publicaciones del Consejo de Estado.

Ramírez, A. (2014). ¿De qué soy capaz? Autoevaluación de las competencias básicas.

Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(3), 33-53.

Rivera, A. (2016). Competencias del docente universitario. Revista Ciencia, Cultura y

Sociedad, 3(1), 33-44.

Ruíz, A. (2015). Superación profesional en competencia para la comunicación de

resultados científicos y en pos del desarrollo local. Revista Argentina de Educación

Superior, 7(10), 98-100.

Samuelson. (2006). Economía. Madrid, España: McGraw-Hill Interamericana.

Recuperado el 25 de octubre del 2018, de http://www.marcialpons.es. /autores/

Nordhaus, William D

Tobón, S. (2010). Secuencias didácticas: Aprendizaje y Evaluación de competencias.

México: Editorial Pearson Educación.

Vecino, J. (2016). Competencias y habilidades de los Directores, Coordinadores y

Gerentes. Recuperado el 25 de octubre de 2018, de http://www.gestiopolis.com

Published

2019-06-20

How to Cite

Rodríguez Pérez, M. ., & Portuondo Padrón, R. (2019). THE COMPETENCE INTERPRET THE FINANCIAL STATEMENTS FOR THE ACCOUNTING TEACHER . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(2), 123–132. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/878

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos