CLASS SYSTEM FOR THE TEACHING OF THE COMMUNICATIVE-FLEXIBLE STYLE OF THE STUDENTS OF THE FIRST YEAR IN SOCIAL COMMUNICATION MEASUREMENT

Authors

  • Miriam Gladys Vega Marín Universidad de Las Tunas
  • Ernan Santiesteban Naranjo Universidad de Las Tunas

Keywords:

Class system, teaching, communicative-flexible style, communication.

Abstract

The objective of this article is to present a class system for the teaching of the communicative-flexible style of the students of the first year in social communication measurement. It will contribute they obtain a more adequate communicative behavior, not only to the different universitys contexts in they remain, but also to its futures works and lives contours. Although, will contribute to a better use of the verbal and no verbal language according to the sociocultural context in wich occur the communicative interchange. This class system belongs to the structure of the dynamic-participatory strategy for the teaching of the communicative-flexible style of the students of the first year in Social Communication measurement published in Opuntia Brava, volume 8, number 3, year 2016. Both articles proceed of the magister investigation of the principal author.

Author Biographies

Miriam Gladys Vega Marín, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Letras. Máster en Desarrollo Cultural Comunitario. Profesora Instructora. Editora de la Editorial Académica Universitaria & Opuntia Brava (EdacunOb) y docente del Departamento Comunicación Social, Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas (FCSH). Universidad de Las Tunas. Cuba.

Ernan Santiesteban Naranjo, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Director Académico de la Editorial Académica Universitaria & Opuntia Brava (EdacunOb). Universidad de Las Tunas. Cuba.

References

Cruz Clemente, Y. (2012). Perfeccionamiento del estilo comunicativo del docente de

Cultura Física de la Universidad de Las Tunas. Trabajo de diploma inédito.

Universidad Vladimir Ilich Lenin, Las Tunas (soporte digital).

Esquivel Vázquez, L. Y. (2010). Estrategia Participativa para potenciar el Estilo

Comunicativo de las embarazadas en la Actividad Física en la Comunidad de Santo

Domingo. Tesis de maestría inédita. Instituto Superior de Cultura Física “Manuel

Fajardo”, Ciudad de La Habana (soporte digital).

“Estilos de comunicación” en Revista Entornos Virtuales de Formación. Disponible en

http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA8.wiki?2. (Consultado el 5 de mayo de 2014)

Páramo, M. de los Á. y otros. (2012). “Bienestar psicológico, estilos de personalidad y

objetivos de vida en estudiantes universitarios” en Pensamiento Psicológico ( X, 1) (soporte

digital).

Ríos Barrios, I. y Álvarez Yero, J. C. (2013). “Aproximación a las cualidades

metacognitivas, semióticas y pragmáticas de la comunicación: Su implicación en los

estilos de la comunicación del futuro psicopedagogo” en Didasca@lia: Didáctica y

Educación (IV, 7). Monográfico especial (noviembre) (soporte digital).

Rodríguez Arce, M. A. (2008). Técnicas participativas. La Habana: Ciencias Médicas.

Santiesteban Naranjo, E. (2014). La comunicación y sus estilos (soporte digital).

Vega Marín, M. G. (2015). Estrategia dinámico-participativa para potenciar el estilo

comunicativo flexible en los jóvenes de primer año de la Facultad de Ciencias Sociales

y Humanísticas (FCSH). Tesis de maestría inédita. Universidad de Las Tunas.

Vega Marín, M. G. (2016). Estrategia dinámico-participativa para la enseñanza del

estilo comunicativo flexible a los estudiantes de primer año de la carrera comunicación

social. En Opuntia Brava (8, 3). Disponible en opuntiabrava.ult.edu.cu

Published

2018-03-31

How to Cite

Vega Marín, M. G. ., & Santiesteban Naranjo, E. (2018). CLASS SYSTEM FOR THE TEACHING OF THE COMMUNICATIVE-FLEXIBLE STYLE OF THE STUDENTS OF THE FIRST YEAR IN SOCIAL COMMUNICATION MEASUREMENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(5), 261–280. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/822

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)