THE PREPARATION FOR PROFESSIONAL ACTIVITY: A CURRENT PEDAGOGICAL CHALLENG

Authors

  • Ana María García Ondarza Universidad “Ignacio Agramonte y Loynaz”
  • Enrique Nápoles Crespo Universidad “Ignacio Agramonte y Loynaz”
  • Mario Orlando Urgellés Reyes Universidad “Ignacio Agramonte y Loynaz”
  • Roberto Portuondo Padrón Universidad Ignacio Agramonte y Loynaz

Keywords:

Profession; vocational training; type of training; management; improvement

Abstract

The preparation of professionals, regardless of the sphere in which they perform their work, constitutes a pedagogical challenge of actuality towards the achievement of the improvement of the performance in the professional activity. Therefore, the aim of the article is to reflect on the preparation aimed at the formation of new modes, forms and qualities of action in the performance of professionals, in accordance with a specific socio-historical context. In this regard, the types of preparation are proposed and exemplified by different professionals: teachers, educational methodologists, engineers and managers, as well as for various situations that may arise. Methods of the theoretical level were used to analyze the content of documents, which included original and review articles, doctoral theses, normative documents, resolutions and results of national and international research.

Author Biographies

Ana María García Ondarza , Universidad “Ignacio Agramonte y Loynaz”

Master en Pedagogía Profesional. Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación, especialidad Civil. Profesora Auxiliar de las carreras Ingeniería Civil y Construcción de la Facultad de Construcciones. Universidad “Ignacio Agramonte y Loynaz”. Camagüey. Cuba.

Enrique Nápoles Crespo, Universidad “Ignacio Agramonte y Loynaz”

Master en Ciencias de la Educación. Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Educación, especialidad Historia y Ciencias Sociales. Profesor Auxiliar y metodólogo de la Rectoría. Universidad “Ignacio Agramonte y Loynaz”. Camagüey. Cuba.

Mario Orlando Urgellés Reyes, Universidad “Ignacio Agramonte y Loynaz”

Master en Enseñanza de la Química. Licenciado en Educación, especialidad Química. Profesor Auxiliar de la Facultad de Ciencias Aplicadas. Universidad “Ignacio Agramonte y Loynaz”. Camagüey. Cuba.

Roberto Portuondo Padrón, Universidad Ignacio Agramonte y Loynaz

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ingeniero. Profesor Titular e investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Enrique José Varona, con una amplia y reconocida práctica en la formación de doctores en Cuba y el extranjero. Universidad Ignacio Agramonte y Loynaz. Camagüey. Cuba.

Published

2018-12-17

How to Cite

García Ondarza , A. M. ., Nápoles Crespo, E., Urgellés Reyes, M. O., & Portuondo Padrón, R. (2018). THE PREPARATION FOR PROFESSIONAL ACTIVITY: A CURRENT PEDAGOGICAL CHALLENG. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 133–150. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/798

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos