THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCES IN NURSERY EDUCATION THROUGH THE GAME

Authors

  • Yasselle Ángela Torres Herrera Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo
  • Mayelin Madrigal Contrera Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo / Instituto Técnico Superior Japón
  • Hishochy Delgado Mendoza Pontifica Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo / Instituto Técnico Superior Japón
  • José Daniel Shauri Romero Universidad de Guayaquil / Instituto Tecnológico Superior Japón
  • Asisclo Yanayn Galarza Mayorga Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo / Instituto Superior Tecnológico Luis Arboleda Martínez, Manta
  • German Javier Gallegos Ruiz Instituto Superior Japón

Keywords:

Communicative competence; language development; didactic of the language; game.

Abstract

The development of communicative competence at an early age has to be a reality and not utopia for the Ecuadorian educational system, for this reason it must be achieved that from the family until its arrival at the educational institution the boy and the girl develop these skills. Hence, this work has a cognitive purpose to analyze how from the game and the activities that are programmed can develop skills so that children can express coherently and fluidly what they think and feel, using the language. To do this we will dig into questions about language teaching in early childhood education. It was pertinent to answer the question How to contribute to the methodological preparation of kindergarten teachers for the development of communicative competence in the ages of zero to six years through play? This question supposes a reflection on the learning process of the language as means or vehicle by which the thought is constructed and externalized, by means of the game.

Author Biographies

Yasselle Ángela Torres Herrera, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Licenciada en Educación, Especialidad Español-Literatura. Docente e investigadora en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo.

Mayelin Madrigal Contrera, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo / Instituto Técnico Superior Japón

Magister en Desarrollo Comunitario. Licenciada en Educación. Especialista en Educación Preescolar. Docente en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo de los Tsáchilas. Profesora de Didáctica en el Instituto Técnico Superior Japón. Ecuador.

Hishochy Delgado Mendoza, Pontifica Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo / Instituto Técnico Superior Japón

Doctorando en Artes y Educación, Universidad de Barcelona, España. Magíster en Ciencias de la Educación. Especialista en Educación para una Ciudadanía Intercultural + Titulación Universitaria en Interculturalidad para Maestros y Profesores. Docente e investigador de Apreciación del Arte, Semiótica y Teoría de la Imagen en la Pontifica Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo. Ecuador. Profesor de Filosofía y Ética en el Instituto Técnico Superior Japón. Ecuador.

José Daniel Shauri Romero, Universidad de Guayaquil / Instituto Tecnológico Superior Japón

Magister en Docencia y Desarrollo del Currículo. Licenciado en Ciencias de la Educación mención en Informática. Docente de la Universidad de Guayaquil, Director Académico del Instituto Tecnológico Superior Japón. Docente e Inspector de la Unidad Educativa Distrito Metropolitano. Docente del Instituto Tecnológico Superior de Transporte ITESUT. Ecuador.

Asisclo Yanayn Galarza Mayorga, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo / Instituto Superior Tecnológico Luis Arboleda Martínez, Manta

Master in Business Administration. Mención: Gerencia de Operaciones y Calidad. Ingeniero en Alimentos. Docente en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo. Rector del Instituto Superior Tecnológico Luis Arboleda Martínez, Manta, Ecuador.

German Javier Gallegos Ruiz, Instituto Superior Japón

Abogado de los Tribunales de República. Tecnólogo Ayudante Judicial. Profesor del Área de Derecho en el Instituto Superior Japón. Ecuador

References

Esteva, M. (2001). El Juego en la Edad Preescolar. Ciudad de la Habana, Cuba: Pueblo

y Educación.

López, J. (2004). Un Nuevo Concepto de Educación Infantil. Ciudad de la Habana, Cuba:

Pueblo y Educación.

Romeu, A. (2014). Didáctica de la lengua y la literatura. Ciudad de la Habana, Cuba:

Pueblo y Educación.

Published

2018-09-24

How to Cite

Torres Herrera, Y. Ángela ., Madrigal Contrera, M., Delgado Mendoza, H., Shauri Romero, J. D., Galarza Mayorga, A. Y., & Gallegos Ruiz, G. J. (2018). THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCES IN NURSERY EDUCATION THROUGH THE GAME . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(3), 21–30. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/770

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos