ROLE OF THE UNIVERSITY TEACHER IN THE DEVELOPMENT OF ACADEMIC WRITING: CASE STUDY

Authors

  • Emma Yolanda Mendoza Vargas Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Harold Elbert Escobar Terán Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Jhon Alejandro Boza Valle Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Keywords:

academic writing; university: teacher role.

Abstract

In this study, the development of academic writing was diagnosed at the Universidad Técnica Estatal de Quevedo in Ecuador, based on the role and perceptions of teachers. A mixed procedure was used, that is, quali-quantitative. The bibliographic review allowed theoretically substantiating the topic and through the application of a survey the information analyzed was obtained. After supplying the questionnaire, the induction and the deduction made it possible to identify the problems and reflect on them. It is concluded that academic writing should become a concern of all teachers and at all levels of teaching and not only for the language teacher, since the cognitive structures of the students depend on these processes and, therefore, its performance in all areas of knowledge. However, in the research analysis unit there is a lack of knowledge about the role of academic writing within university classrooms and the role that teachers play in their development. That is why in the educational institution the errors of writing and the difficulties of reading comprehension and oral expression persist.

Author Biographies

Harold Elbert Escobar Terán, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Docente. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

Jhon Alejandro Boza Valle, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Docente. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

References

Aguilar, R. (2016). Escuela superior de formación de maestros. Ministerio de Educación

Estado Plurinacional de Bolivia.

Angulo, N. (2013). La cita en la escritura académica. Innovación Educativa, 13(63), 95-

Capomagi, D. (2013) La escritura académica en el aula universitaria. Disponible en

http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/25/025_Capomagi.pdf.

Carlino, P. (2002). Alfabetización Académica, un cambio necesario, algunas alternativas

posibles. Comunicación libre en el tercer encuentro. La universidad como objeto de

investigación. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.

Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la

alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica, 5(3).

Carlino, P. (2013). Alfabetización Académica diez años después. Revista mexicana de

investigación educativa, 18(57); pp. 355-381.

Carlino, P., Iglesia, P., & Laxalt, I. (2000). Leer y escribir en la formación e profesores

secundarios de diversas disciplinas: qué dicen los docentes que se hace. Córdoba:

Jornadas Nacionales Cátedra UNESCO de Lectura y Escritura Lectura, escritura y

aprendizaje disciplinar.

Casanovas, M., & Campos, J. (2014). Integración de las TIC en la escritura académica:

competencia informacional y hábitos de búsqueda. Hekademos: revista educativa

digital(16), 9-16.

Cassany, D. y Morales, O. (2008). Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y la

escritura crítica de géneros científicos. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.

Domínguez, M. (2006). Habilidades escriturales. Sapiens. Revista Universitaria de

investigación, 7(1), 163-179.

Kruse, O. (2013). Perspectivas sobre la escritura académica en la educación superior

europea: Géneros, prácticas y competencias. REDU. Revista de Docencia Universitaria,

(1), 37-58.

Laco, L.; Natale, L. y Ávila, M. (2012). La lectura y la escritura en la formación

académica, docente y profesional. Buenos Aires: Editorial de la Universidad

Tecnológica.

Llamas, C. (2015). Implantación del Centro de Escritura en la Universidad de Navarra:

líneas. Navarra: Universidad de Navarra.

Marín, M. (2006). Alfabetización académica temprana. Revista latinoamericana de

lectura, 27(4).

Moneta, N. (2012). La lectura y la escritura en la formación académica, docente y

profesional. Buenos Aires: Editorial de la Universidad Tecnológica Nacional.

Morales, O; Rincón, G y Romero, J. (2005). ¿Cómo enseñar a investigar en la

universidad? Revista venezolana de Educación (Educere), 9(29), 1316-4910.

Neira, A. y Ferreira, A. (2011). Escritura académica: un modelo metodológico efectivo

basado en tareas y enfoque cooperativo. Literatura y Lingüística, (24), 143-159.

Pérez, M., & Alfonso, R. (2013). ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad

colombiana? Caracterización de prácticas de lectura y escritura en 17 universidades.

Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 137-160.

Thaiss, C., Bräuer, G., Carlino, P., Ganobcsik-Williams, L., & Sinha, A. (2012). Writing

Programs Worldwide: Profiles of Academic Writing in Many Places. Colorado: The WAC

Clearinghouse/Parlor Press.

UNESCO. (1993). Proyecto principal de educación en América Latina y el Caribe.

Santiago de Chile.

Published

2018-04-07

How to Cite

Mendoza Vargas, E. Y. ., Escobar Terán, H. E., & Boza Valle, J. A. (2018). ROLE OF THE UNIVERSITY TEACHER IN THE DEVELOPMENT OF ACADEMIC WRITING: CASE STUDY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 81–92. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/753

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)