THE GENERAL PHYSICS SEMINAR AND ITS CONTRIBUTION TO PROFESSIONAL SKILLS.

Authors

  • Juan Amador López Fonseca Departamento de Física Aplicada. Universidad de Oriente
  • Faustino Leonel Repilado Ramírez Universidad de Oriente
  • Luís Rodríguez Landrove Universidad de Oriente

Keywords:

teaching process in physics; seminar at the General Physics; Professional skills

Abstract

A review is made in the traditional way of doing seminars in General Physics in General Physics in engineering careers and on its basis a new approach to achieve them, taking as the main criterion that the seminar serves not only as a way to develop knowledge, skills and values of the specific subjects, but also that its implementation involves conducting certain activities that materialize in web pages, simulations, methodologies to teach the subject, videos, devices, among others, which due to its quality could swell the bank problems or devices of the Physics department. Orientations corresponding to one of the chosen themes are also offered, as example.

Author Biographies

Juan Amador López Fonseca, Departamento de Física Aplicada. Universidad de Oriente

Profesor Asistente, Master en Ciencias de la Educación Superior, con 35 años de experiencia en la enseñanza de la Física General, de ellos 33 en la enseñanza superior

Faustino Leonel Repilado Ramírez, Universidad de Oriente

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular Consultante del Departamento de Física Aplicada, Facultad de Ciencias Naturales y Exactas, Universidad de Oriente, Coordinador de la línea de investigación de “Enseñanza de la Física”, adscripta a la Red del Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”.

Luís Rodríguez Landrove, Universidad de Oriente

Profesor asistente, Master en Ciencias de la Educación Superior, con 49 años de experiencia en la enseñanza de la Física General en la educación superior

References

Diccionario de la Real Academia Española (en línea). Disponible en: http://dle.rae.es/?id=XXhUApv [Consultado el 5 de abril de 2016]

M.E.S. (2007). Reglamento para el trabajo docente y metodológico en la educación superior. Resolución No. 210/07. La Habana:

Chamorro, M. A. (2010). Libro de texto contenidos del curso de seminario. Seminario, Ciencia, el Método Científico, la Investigación y sus Fases (en línea). Disponible en: https://cocatiz.files.wordpress.com/2010/07/libro-de-texto-para-seminario.pdf [Consultado el 25 de marzo de 2016]

Díaz Bordenave, J. (1982). Estrategias de enseñanza-aprendizaje orientaciones didácticas para la docencia universitaria (en línea). Disponible en: http://orton.catie.ac.crrepdocA8732eA8732e.pdf [Consultado el 25 de marzo de 2016]

Javier Pérez, T. (2008). El seminario como técnica de enseñanza y aprendizaje (en línea). Disponible en: http://educacionnicaragua.blogspot.com/2008/08/el-seminario-como-tcnica-de-enseanza-y.html [Consultado el 1º de marzo de 2016]

Published

2017-12-01

How to Cite

López Fonseca, J. A. ., Repilado Ramírez, F. L., & Rodríguez Landrove, L. (2017). THE GENERAL PHYSICS SEMINAR AND ITS CONTRIBUTION TO PROFESSIONAL SKILLS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(6), 141–150. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/699

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial

Most read articles by the same author(s)