THE ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE PREPARATION OF DIRECTORS OF PRIMARY SCHOOLS

Authors

  • Carmen Julia Leyva Fontes Universidad de Camagüey
  • Marta Isabel Leyva Fontes Escuela Politécnica Cándido González. Camagüey
  • Liuris Yadi Parrado Milán Escuela Primaria Jesús Suárez Gayol. Camagüey

Keywords:

environmental education; preparation of educational, methodological activities.

Abstract

The system of methodological activities for the preparation of directors of primary schools of the municipality Camagüey in the treatment of the objectives of the environmental education through the subject The World in that we Live, is an alternative that gives answer to the existent problem in this since teaching inadequacies they even last in the use of the potentialities that offer the contents of this subject to link them with the environmental education because of that little preparation of the educational ones exists for the treatment to the dimension environmental education. How to contribute to the methodological preparation of the directors of primary schools for the treatment to the environmental education from the subject The World in that we Live? it is the query that is solved in the investigative process starting from the historical and logical methods, analysis and synthesis, the system focus, the mathematicians - statistical, the observation and the survey. The obtained results offer the possibility to use them as relating for an application generalized in this teaching.

Author Biographies

Carmen Julia Leyva Fontes , Universidad de Camagüey

Master en Ciencias. Arquitecta. Profesora Auxiliar del Departamento de Arquitectura. Vicedecana Docente de la Facultad de Construcciones. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Camagüey. Cuba.

Marta Isabel Leyva Fontes, Escuela Politécnica Cándido González. Camagüey

Master en Ciencias. Licenciada. Escuela Politécnica Cándido González Morales. Profesora de la carrera de Contabilidad en el Politécnico de Economia. Jefa del Departamento de Humanidades. Camagüey. Cuba. E-mail: martha.leyva@reduc.edu.cu

Liuris Yadi Parrado Milán, Escuela Primaria Jesús Suárez Gayol. Camagüey

Licenciada. Profesora de 4to grado de la Escuela Primaria Jesús Suárez Gayol. Camagüey. Cuba. E-mail: liuris.parrado@reduc.edu.cu

References

Ayes, G.N. (2003). Medio Ambiente, Impacto y desarrollo. Editorial Científico Técnico. p.159. La Habana. Cuba.

Bonilla, L. (2002). Contenidos programáticos y formación ambiental en la escuela. Revista Formación Ambiental. Órgano informativo Red de Formación Ambiental para América Latina y el Caribe. PNUMA. 8 (19), 1-7.Recuperado de http:// www.pnuma.org/educamb/documentos/RFA.pdf

Castro, F. (1992). Mensaje de Cuba a la Conferencia Mundial de Medioambiente y Desarrollo. Cumbre de la Tierra. Río de Janeiro. Brasil.

CITMA (1997). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. Centro de información Gestión y Educación Ambiental p.1. La Habana.

Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ley 81/87.Ley del Medio Ambiente. Capítulo II. Conceptos básicos. Julio 1997.p.47

García, A. A. (2005). La Educación Ambiental hacia el Desarrollo Sostenible. (en línea).Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos25/educacionambiental/educacionambiental.shtml. [Consultado el 5 de enero de 2006]

García, O. (2014). La educación ambiental como plataforma para desarrollar una cultura del medio ambiente. Monteverdia. 7 (2), 1-8. Disponible en:

http://monteverdia.reduc.edu.cu/index.php/monteverdia/article/view/86/86.

Lacret, A. (2004). Educación Ambiental. URBE – Maracaibo. Zulia. Venezuela. (en línea). Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos15/educacion-ambiental/educacion-ambiental.shtml. [Consultado el 7 de enero de 2006].

Leff. E (1996).Ciencias sociales y formación ambiental. Editora GEDISA. p.76. Barcelona.

Mayedo, B., Mejías, O., y Balbusano, K. (2014). Exigencias didácticas de los docentes para fortalecer la educación ambiental en los escolares de la Educación Primaria. Monteverdia. 7 (2), 9-17. Disponible en: http://monteverdia.reduc.edu.cu/index.php/monteverdia/article/view/87/87.

Mc Pherson, S.M.; y otros (2004). Medio ambiente, desarrollo sostenible y educación ambiental: un problema por resolver. En: La Educación Ambiental en la formación de docentes. Editorial Pueblo y Educación (pp1-8). La Habana. Cuba.

Méndez, I. E., y Guerra, M. C. (2014). El reto de educar para la conservación de la biodiversidad. Transformación. 10 (1), 14-28. Disponible en: https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/issue/view/17/17.

Pardo, A (1996). La educación ambiental como proyecto. Cuadernos de Educación. p.15.ICE.Barcelona.

R. Mackay, Y. Pascual y L. Campos, (2013).Educación ambiental y formación docente de la educación técnico-profesional. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación 4(4), 125-143. Disponible en: http://revistas.ojs.es/index.php/didascalia/issue/view/122/122.

Stapp, W.B, et al. (1969). The Concept of Environmental Education. Journal of Environmental Education. (pp. 30-31).

Valdés, V.O. y otros (1996). Como desarrollar la educación ambiental en las escuelas urbanas .Editorial Pueblo y Educación (p.85). La Habana. Cuba.

Zabaleta, P.B. (2004) “Respuesta educativa a la crisis ambiental”. En: La educación ambiental en la formación de docentes. La Habana. Cuba. Editorial Pueblo y Educación, 2004 p.2.

Published

2017-08-31

How to Cite

Leyva Fontes , C. J. ., Leyva Fontes, M. I., & Parrado Milán, L. Y. (2017). THE ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE PREPARATION OF DIRECTORS OF PRIMARY SCHOOLS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 33–52. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/626

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.