DIDACTIC TECHNIQUES APPLIED TO TEACHING-LEARNING PROCESS OF PHYSICAL CULTURE AT THE TECHNICAL UNIVERSITY OF COTOPAXI

Authors

  • Lorena del Rocío Logroño Herrera Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Luis Gonzalo López Rodríguez

Keywords:

Didactic techniques; teaching-learning process; Physical Culture.

Abstract

The present study on didactic techniques applied to the teaching of physical culture, which will facilitate the processing, codification and retrieval of information in the university student. The objectives that guided this research were (a) to identify how to apply didactic techniques, which support the teaching of the student to achieve a meaningful learning of Physical Culture. (B) To recreate the didactic techniques as means of application in the teaching - learning of the Physical Culture. (C) To reinforce in the curriculum the didactic techniques applicable to the teaching and learning of the Physical Culture with which it will be solved to multiple problems as the formation in values, discipline and the recognition of the importance of the integral formation in the student. The characteristics and objectives of the study are determinants of a feasible project. These arguments led to the design of the proposal of a monograph the same that will be applied in the teaching learning of the learners, whose relevant aspects are the capacity that the body possesses for the execution of multiple activities and movements where it is consciously or unconsciously present Physical Culture, the same one that allows to integrate and to create new positive and lasting social bonds in the individuals.

Author Biographies

Lorena del Rocío Logroño Herrera, Universidad Técnica de Cotopaxi

Diplomado Superior en Didáctica de la Educación Superior. Maestría en Educación Superior. Egresada de la Maestría en Cultura Física y Entrenamiento Deportivo. Docente Titular Agregado de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

Luis Gonzalo López Rodríguez

Licenciado en Cultura Física. Maestría en Planificación y Administración de Instituciones de Educación Superior.

References

Arnold, R. (1990). La educación física en las enseñanzas medias, teoría y práctica.- Editorial Paidotribo. Barcelona, España (1990).

Buñuelos, F. (1998). El niño y las actividades físico deportivas un enfoque pedagógico. Pág. 20 -21- 22- 23).

Herrera, E., Rodríguez A.F., Tinajero A.C. (1994). Hacia una Filosofía de la Educación Ecuatoriana, primera edición. Quito. Ecuador (1994), (pág. 10, 11).

Hourruitiner, P. (1987). La labor Educativa desde la dimensión Curricular. (1999), Revista Apuntes. España (1987)

Mattos, L.A. (1974). Compendio de Didáctica General, Editorial Kapelusz. Buenos Aires, Argentina. (pág. 17, 18, 20, 24, 25, 26, 29, 32)

Platonov, V. (1988). Entrenamiento Deportivo Técnicas y métodos.- Editorial Paidotribo.- Madrid España (1998)

Ruiz, A. (1997). Metodología de la enseñanza de la Cultura Física.- Editorial Pueblo y educación. Ciudad de la Habana Cuba (1997).

Sanchez, W. (2004). Planificación Curricular Cultura Física, segunda Edición. Quito – Ecuador (2004), (pág. 152, 158, 159, 160, 162, 163)

Scholich, M. (1998). Entrenamiento en Circuito.- Editorial Paidotribo.- Madrid-España (1998

Terán, R. (2000). Guía Didáctica para el Educador Físico, (2000), (pág. 8). Ecuador

Trepat, D. (1999). La Educación en Valores a través de la iniciación Deportiva (1999), (Pág. 82).

Ulloa, F. (S/F)- Guía para la Investigación Científica, Latacunga.

Published

2017-04-17

How to Cite

Logroño Herrera, L. del R. ., & López Rodríguez, L. G. (2017). DIDACTIC TECHNIQUES APPLIED TO TEACHING-LEARNING PROCESS OF PHYSICAL CULTURE AT THE TECHNICAL UNIVERSITY OF COTOPAXI. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(2), 1–16. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/604

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)