THE DIAGNOSIS OF PROFESSIONAL REAFFIRMATION IN THE TRAINING OF TEACHERS: IT 'S LIGHTS AND SHADOWS IN THE UNIVERSITY OF CAMAGUEY."IGNACIO AGRAMONTE LOYNAZ”
Keywords:
diagnosis; pedagogic professional reaffirmation; pedagogical professional training.Abstract
This work is one of the results of research addressing the reaffirmation professional teacher training. It belongs to Project Professional Guidance and the subline Research that addresses the formation of the student, who trained at the University of Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz ". The Current proposal aims to analyze the nuances of diagnosis Reaffirmation of professional teacher training in that University. Different empirical methods and techniques as are used: Interview Survey (which includes aspects of logical Square Iadov for teachers in training), other quizzes (Needs Felt, Ten wishes technique), Observation, Analysis Products activity (Composition), completion of sentences, Development of project life/professional, Conflict of dialogue and Multiple Alternatives; as well as theoretical analysis - synthesis methods and Induction - deduction, and other statistical -Mathematical. This enables ascertain the potential and difficulties that characterize the state initial of pedagogic professional reaffirmation. They are taken into consideration different socio little studied in such agent’s sense as well as the conscious, active and leading role of self-trainee teacher. All of which constitute the starting point for the development of pedagogic professional reaffirmation of pedagogical professional training.
References
Brito Fernández, H. (1989): Consideraciones en torno a la efectividad de la motivación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Castro Ruz, F. (2003): Discurso de Clausura del Congreso Pedagogía 2003. 7 de febrero del 2003. En Granma 8 de febrero 2003.
Colunga S., S. (2009). Tutoría universitaria y orientación educativa. Texto Conferencia magistral X Conferencia Internacional de Ciencias de la Educación. En: MEMORIAS X CONFERENCIA INTERNACIONAL DE CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN. Camagüey. ISBN 978-959-16-1123-9.
Daudinot Gamboa, J. (2013). La reafirmación profesional pedagógica desde el trabajo con la familia en la Universidad de Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. Tesis presentada en opción al Título de Doctora en Ciencias. La Habana.
Del Pino Calderón, J. L. (2009). La orientación profesional: una perspectiva desde el enfoque problematizador. En: MEMORIAS DE PEDAGOGÍA 2009. La Habana. En soporte digital.
García A., Y. (2010). Metodología para el diagnóstico de la Reafirmación Profesional Pedagógica en la formación del personal docente. Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Educación Superior. Camagüey.
González Maura, V. (2011). Perspectivas teóricas de la orientación profesional: una visión crítica desde el enfoque histórico-cultural del desarrollo humano. En: Orientación Educativa. (Parte. I.). Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
González Maura, V. y González, R. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN. 185-209.
González Rey, F. (1983). Motivación profesional en adolescentes y jóvenes. La Habana: Editorial De Ciencias Sociales.
Horruitiner, P. (2011). La educación Superior. Retos y perspectivas en la sociedad cubana. "Pedagogía 2011". La Habana: Educación Cubana.
Meneses B., A. M., Padrón P., L. P. & Borroto P., M. (2015). Sistematización del programa para la formación vocacional hacia carreras pedagógicas en Ciego de Ávila. En: MEMORIAS DE PEDAGOGÍA 2015. La Habana. En soporte digital.
MES. (2007). Resolución 210/07. Reglamento del trabajo metodológico de la Educación Superior.
Muñoz Moreno, J. L. (2015). Condicionantes de la participación social en educación. Didasc@lia: Didáctica y Educación | 2015, Vol. VI, No 6 (Especial). ISSN 2224-2643. (en línea). Disponible en http://runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia [Consultado el 10 de enero de 2016]
Sánchez, E. (2012). La investigación cualitativa en psicología: ¿Por qué ésta metodología? Quaderns de Psicologia | 2012, Vol. 14, No 1, 83-92. ISNN: 0211-3481. http://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/1129. Disponible en http://www.raco.cat/index.php/QuadernsPsicologia/article/viewFile/254308/341252 [Consultado el 15 de octubre de 2015]
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Yanetsy García Acevedo, Silvia Colunga Santos, Rolando Márquez Lizaso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.