LUDIC PRAXEOLOGY MODEL FOR THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF ATHLETICS IN EARLY AGES

Authors

  • Rolando Castro Marcelo Universidad de Las Tunas. Las Tunas
  • Celia Teresa Ledo Royo Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Bernardo Jeffers Duarte Universidad de Las Tunas. Las Tunas
  • Ana Mary González Montoya Universidad de Las Tunas. Las Tunas

Keywords:

Teaching-learning process; ludic praxeology model; early ages.

Abstract

The carried out investigation allowed developing a totalizing learning in the practice of the athletics in the early ages as half of preparation for the life. Starting from a diagnosis to the professors that impart the athletics, was revealed that the process was a behaviorist, which didn't fulfill the expectation of the physical activity of the students, condition that allowed the formulation of the scientific problem: Inadequacies during the practice of the athletics in connection with the expectations of the physical activity, what impacted in the formative relevancy; for you give execution to the outlined problem it was formulated as objective the elaboration of a model of the ludic praxeology dynamic for the teaching-learning process of the athletics in the early ages. The implemented methods: historical logical, analysis synthesis, holistic dialectical, the observation, the triangulation, the interview and the survey. It was valued the relevancy and scientific feasibility of the investigative results through consultations to specialists and realization of socialization shops.

Author Biographies

Rolando Castro Marcelo, Universidad de Las Tunas. Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Master en Educación Superior. Licenciado en Cultura Física. Facultad de Cultura Física. Universidad de Las Tunas. Cuba.

Celia Teresa Ledo Royo, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Bernardo Jeffers Duarte, Universidad de Las Tunas. Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Cultura Física. Facultad de Cultura Física. Universidad de Las Tunas. Cuba.

Ana Mary González Montoya, Universidad de Las Tunas. Las Tunas

Licenciada en Cultura Física. Facultad de Cultura Física. Universidad de Las Tunas. Cuba

References

Cancino Castelló, H. (2012). Estrategia didáctica para el proceso de enseñanza-aprendizaje del área carreras en el deporte atletismo en escolares de nueve a once años en el municipio de Jobabo. Tesis defendida en opción al Título Académico de Máster en Trabajo Comunitario. Las Tunas: Universidad del Deporte “Manuel Piti Fajardo”.

Castro Marcelo R. y Jeffers Duarte, B. (2013). Estrategia didáctica para el proceso de enseñanza-aprendizaje del atletismo en las edades escolares. [Disponible en: http//portal.inder.cu/revistas/Olimpia.(consultado 6/11/2013).

Castro Marcelo R.; Quiñones Reyna D. y Jeffers Duarte, B. (2013). Enfoque holístico perceptual en la enseñanza-aprendizaje del atletismo a través del juego. [Disponible en: http://revistas.ojs.es/index.php/didascalia]. [Consultado: 12/5/2013].

Castro Marcelo, R. (2008).Técnica y metodología de la enseñanza del atletismo. México: Trillas.

Fuentes, H. (2009). La Concepción científica holística configuracional: una alternativa en la construcción del conocimiento científico, su aplicación en la formación de los profesionales de la Educación Superior en la contemporaneidad. Tesis defendida en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias. Santiago de Cuba: (Material en soporte digital).

Published

2017-01-03

How to Cite

Castro Marcelo, R. ., Ledo Royo, C. T., Jeffers Duarte, B., & González Montoya, A. M. (2017). LUDIC PRAXEOLOGY MODEL FOR THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF ATHLETICS IN EARLY AGES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(4), 27–40. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/513

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)