DIDACTIC PROCEDURES AS A WAY TO FOSTER PROFESSIONAL SKILLS IN THE ENGLISH MAJOR STUDENTS OF THE UNIVERSITIES OF PEDAGOGICAL SCIENCES

Authors

  • Miguel Ángel Olivé Iglesias Universidad de Ciencias Pedagógicas de Holguí
  • Yodalmis Leyva Arias Universidad de Ciencias Pedagógicas de Las Tunas

Keywords:

didactic procedures; professional skills; teaching-learning process of English; didactics.

Abstract

The teachers-to-be of today must be prepared to face the personal and social demands of the professional contexts in which they are to be involved. Therefore, teacher education studies, especially in the case of this paper, must foster in the students high values of responsibility, and provide them with, since pre-service stages, according to their performance as students and the year they are in, mechanisms that bring to the front the educative side of their role in the professional reality they will be a part of in the future. It is a task of the university professors to form a teacher with developed professional skills within a teaching-learning process that is professionally oriented and allows the students to interiorize professional ways of acting. Then, how to reveal, systematize and enhance such professional skills in that teaching-learning process to form students ready for their roles? What mechanisms can be exploited based on didactics to achieve that? This article explores and unveils some theoretical and methodological notions to find an answer to the previous questions. It is the combined result of both a territorial research project of the author from Holguín and researching for a Master’s Degree thesis of the author from Las Tunas.

Author Biographies

Miguel Ángel Olivé Iglesias, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Holguí

Profesor Auxiliar. Licenciado en Educación, Especialidad Inglés, Master en Ciencias Pedagógicas. Veintisiete años de experiencia. Profesor Auxiliar. Trabaja en el Departamento de Inglés como Profesor Principal. Su línea de investigación y publicaciones han estado dirigidas a la formación de valores, axiología y axiología educativa, así como cuestiones relacionadas con la enseñanza-aprendizaje del inglés: aspectos didáctico-metodológicos de la enseñanza del inglés, el desarrollo de habilidades comunicativas y la interdisciplinariedad, entre otras.

Yodalmis Leyva Arias, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Las Tunas

Licenciada en Educación, Especialidad Inglés. Veintidós años de experiencia. Asistente. Trabaja en el Departamento de Inglés impartiendo varias asignaturas. Cursa una maestría en Ciencias de la Educación. Su línea de investigación va dirigida al desarrollo de habilidades profesionales en los estudiantes de la especialidad de inglés.

References

Madrid, D. (2001). Materiales didácticos para la enseñanza del inglés en Ciencias de la Educación. En: Bruton, A. y Lorenzo, F. J. Perspectivas actuales en la metodología de la enseñanza del inglés en las Universidades andaluzas, Revista de Enseñanza Universitaria, nº extraordinario 2001, pp. 213-232, ISSN 1131-5245.

Ministerio de Educación Superior (2010). Modelo del profesional de la educación. Carrera: licenciatura en educación en lenguas extranjeras. Plan de estudio D. La Habana.

Olivé, M.Á. (2014). Programa Analítico de Asignatura. Práctica Integral de la Lengua Inglesa. 4to año Especialidad Inglés. Holguín.

Olivé, M.A. y P. Machín (2014). Programa Analítico de Asignatura. Práctica Integral de la Lengua Inglesa. 5to año Especialidad Inglés. Holguín.

Sánchez, L. (s.a.). Investigación en la acción: El período silencioso como procedimiento didáctico en la enseñanza de lenguas extranjeras. Universidad de Jaén. España.

Sánchez, M.J. (2008). Procedimientos didácticos en el proceso pedagógico para fortalecer el aprendizaje cooperativo de los estudiantes del 8vo. Año de educación básica del colegio “10 de noviembre” de la ciudad de Guaranda, Provincia Bolívar, período 2007-2008. Universidad Estatal de Bolívar. Venezuela.

Tejeda, I. (2014). Programa de Asignatura. Disciplina: Práctica Integral de la Lengua Inglesa. Asignatura: Práctica Integral de la Lengua Inglesa IX. Las Tunas.

Velázquez, M.J. y Y. Pérez (2010). Procedimientos didácticos para las situaciones de educación valoral. Ciencias Holguín, vol. XVI, núm. 4, octubre-diciembre, 2010, pp. 1-9, Centro de Información y Gestión Tecnológica Cuba.

Zilberstein, J. y M. Silvestre (2000). Procedimientos didácticos para la estimulación de un aprendizaje desarrollador. En: Hacia una didáctica desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Published

2016-03-03

How to Cite

Olivé Iglesias, M. Ángel ., & Leyva Arias, Y. (2016). DIDACTIC PROCEDURES AS A WAY TO FOSTER PROFESSIONAL SKILLS IN THE ENGLISH MAJOR STUDENTS OF THE UNIVERSITIES OF PEDAGOGICAL SCIENCES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(1), 69–84. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/457

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.