MEDIATION WITH ICT IN THE LEARNING PROCESS OF HIGHER EDUCATION

Authors

  • Yamirlis Gallar Pérez Universidad Internacional SEK
  • Iris Esther Rodríguez Zaldívar Universidad de Las Tunas
  • Enrique Aurelio Barrios Queipo Universidad Internacional SEK

Keywords:

information and communications technology (ICT); learning; technological mediation; pedagogical mediation.

Abstract

Vygotsky's theory provides theoretical, social and cultural elements to support a process of learning where culture, science and technology are present in every one of its spaces. This paper presents an analysis of one of the essential contributions offered this theory: the development of higher psychological processes, is a fundamental principle of the subject interpersonal relationships in their environment, through cultural instruments that mediate this relationship by providing an approximation technological mediation and essentially pedagogical mediation should occur with the integration of information and communications technology in higher education.

Author Biographies

Yamirlis Gallar Pérez, Universidad Internacional SEK

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Títular. Universidad Internacional SEK, Ecuador.

Iris Esther Rodríguez Zaldívar, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación. Profesora de Tecnología Educativa. Universidad de Las Tunas, Cuba.

Enrique Aurelio Barrios Queipo, Universidad Internacional SEK

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Director de investigaciones e innovación y Director pedagógico. Universidad Internacional SEK, Ecuador

References

Benjamín, I & Blunt, J. (1992). Critical IT Issues: The Next Ten Years, Sloan Management Review. p. 7-19.

Bermúdez Morris, R. La teoría histórico cultural. En http://bibliovir.isplt.rimed.cu/biblioteca/370/MIE_261.PDF, consultado el 14 de abril de 2006.

Cabero, J. (2000). "Nuevas tecnologías, comunicación y educación" en Revista Electrónica de Tecnología Educativa, Palma de Mallorca, España. Num.1 Febrero. 10p.

Fainholc, B. (1997). “Una vez más, cómo la Tecnología Educativa puede mejorar la educación”. En: Revista Tecnología y comunicación educativas. Año 9. No. 23 abril-junio. México.

Frías Cabrera, Y. (2007). Una concepción del proceso de enseñanza-aprendizaje semipresencial en la UPR. Tesis en opción al título de Dra. en Ciencias Pedagógicas. ftp://ceces.upr.edu.cu/reservorio/tesis/

Lima Montenegro, S. (2005).La mediación pedagógica con uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC). Curso 67. Pedagogía 2005. La Habana.

Paula, G. Teoría socio-histórica de Lev Vigotsky (TSH). En http://educacion.idoneos.com/index.php/287950 (2009). Consultado el 10 de abril de 2011.

Rodríguez Lamas, R. (2009). La informática educativa en el contexto actual. Disponible en www.EDUTEC.netupr.upr.edu.cu. Consultado el 12 febrero 2010.

Sánchez, J. (2008). Integración Curricular de las TICs: Conceptos e Ideas. Departamento de Ciencias de la Computación, Universidad de Chile. En www.uoc.edu/rusc Consultado el 3 de mayo de 2013.

Sanz T Y María E, Rodríguez. (2000).El enfoque histórico-cultural: su contribución a una concepción pedagógica contemporánea. En Colectivo de Autores del CEPES “Las tendencias pedagógicas en la realidad educativa actual.” Editora universitaria. Tarija.

Vigotsky, S.L. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Editorial Científico Técnica, La Habana.

Published

2015-12-23

How to Cite

Gallar Pérez, . Y. ., Rodríguez Zaldívar, I. E., & Barrios Queipo, E. A. (2015). MEDIATION WITH ICT IN THE LEARNING PROCESS OF HIGHER EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(6), 155–164. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/442

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial