DYNAMICS OF THE INVESTIGATIVE FORMATION PROCESS IN THE CAREER OF BACHELOR'S DEGREE IN COMPUTING SCIENCES

Authors

  • Ekaterine Miriam Fergusson Ramírez Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Isabel Alonso Berenguer Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Antonio Salgado Castillo Hospital General “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso”. Santiago de Cuba
  • Alexander Gorina Sánchez Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

investigative formation; computational investigation; problem situation.

Abstract

It is presented a doctoral research report that proposes a model of the dynamics of investigative formation process in the bachelor's degree in Computing Sciences. This model was structured in three dimensions: computational hermeneutic of the user system, computational hermeneutic of the intermediary system and computational hermeneutic of the information system, which is an expression of the inner movements of said dynamic and allow reveal its transformation, aimed at formation a systemic-investigative-computational thinking. The novelty of the proposed model lies in having revealed the integrative logic between a systematization of relevant information of the user system and a validation of the computational information system, relationship that reflects the computational hermeneutical transit that has to carry out the student of Computing Science by the systems (user-intermediary-information) during investigation of a problem situation.

Author Biographies

Ekaterine Miriam Fergusson Ramírez , Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Licenciada en Ciencia de la Computación y Máster en Ciencias de la Computación, Profesora Auxiliar. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

Isabel Alonso Berenguer, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Licenciada en Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba

Antonio Salgado Castillo, Hospital General “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso”. Santiago de Cuba

Licenciado en Ciencia de la Computación y Máster en Neurociencias. Profesor Asistente. Hospital General “Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso”. Santiago de Cuba. Cuba.

Alexander Gorina Sánchez, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Licenciado en Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Fergusson, E. M., Alonso, A. y Gorina, A. (2014). Estudio exploratorio sobre la formación investigativa de los estudiantes de licenciatura en ciencia de la computación. Revista Colegio Universitario. Vol. 3, No. 1, Año 2014. ISSN 2307-7522. Consultada el 3 de julio de 2015, http://ojs.uo.edu.cu/index.php/rcu/article/view/3818/3360

Ferreira, G. L. (2005). Modelo curricular para la disciplina integradora en las carreras de perfil técnico e informático y su aplicación en la carrera Ciencia de la Computación. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Facultad de Matemática, Física y Computación, Departamento Ciencia de la Computación. Universidad Central “Martha Abreu” de las Villas, Cuba. Obtenida el 10 de mayo de 2014, de http://www.bibliociencias.cu/gsdl/collect/tesis/index/assoc/HASH4c82.dir/doc.pdf.

Estrada, O. y Blanco, S. (2014). Habilidades Investigativas en los estudiantes de pregrado de carreras universitarias con Perfil Informático. Pedagogía Universitaria. Vol. XIX, No. 2, 2014. Consultada el 5 de mayo de 2015, http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/613/pdf_34

Jesse, B. A. K. y Fernández, R. (2013). La formación de competencias investigativas en los estudiantes de informática mediante el uso de las tecnologías de la información y el conocimiento. Estrategia y Gestión Universitaria.Vol.1, No.1, Julio-Diciembre de 2013. Consultada el 5 de mayo de 2014, http://www.erevistas.csic.es/ficha_articulo.php?url=oai:ojs.10.18.17.15:article/18&oai_iden=oai_revista1214

Londoño, J. M. y Cortés, C. A. (2004). El papel de la investigación en la formación de profesionales integrales en la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Manizales. Ventana Informática, No. 11 – Universidad de Manizales, enero – junio / 2004 – pp 157-167.Colombia. Consultada el 20 de abril de 2014, http://www.umanizales.edu.co/publicaciones/campos/ingenieria/ventana_informatica/html/ventana11/InvestigacionenIngenieria.pdf.

Rosario, Y. y Ferrer, E. A. (2014). Estrategia para la Formación de Competencias Investigativas en estudiantes de la carrera Ingeniería Informática. En Revista Didasc@lia D&E, Volumen V, no. 4, Octubre-Diciembre, Cuba, pp. 143-162. ISSN 2224-2643. Consultada el 11 de enero de 2015, http://ojs.uo.edu.cu/index.php/Didascalia/article/viewFile/4503/3795.

Ross, I. (2011). Variable e indicadores para la evaluación del aprendizaje de la informática en los diferentes niveles educativos. Memorias del evento internacional COMPUMAT 2011, Cuba.

Published

2015-12-23

How to Cite

Fergusson Ramírez , E. M. ., Alonso Berenguer, I., Salgado Castillo, A., & Gorina Sánchez, A. (2015). DYNAMICS OF THE INVESTIGATIVE FORMATION PROCESS IN THE CAREER OF BACHELOR’S DEGREE IN COMPUTING SCIENCES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(6), 87–102. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/437

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)