HISTORICAL TRENDS IN DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE INITIAL TRAINING OF FUTURE PROFESSIONALS OF EDUCATION

Authors

  • Zudilka Rodríguez Ramos Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba.
  • Adaris Parada Ulloa Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba.

Keywords:

environmental education; formation; tendencies; environmental attitudes.

Abstract

The development of environmental education within the teachers´ formation has gone through different historical contexts, that have permitted the improvement, consolidation and reorientation of environmental formative wok, though, it is insufficient yet the educative and methodological orientation to guide this process. It is our consideration that a historical analysis which shows the main educative tendencies in this intends to be the objective of this research which guarantees the formation of positive environmental attitudes in future professors.

Author Biographies

Zudilka Rodríguez Ramos, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba.

Licenciada en Educación, especialidad Geografía. Master en Educación. Profesora Asistente. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba. Cuba.

Adaris Parada Ulloa, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba.

Licenciada en Educación, especialidad Geografía. Profesor Auxiliar. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Abraham, O. (1990). La Educación Ambiental, una acción de todos. La Habana,Popular, no. 3 ISP “Enrique José Varona”.

Addine, F. (2002). “Principios para la dirección del proceso pedagógico”, en Compendio de Pedagogía. La Habana, Editorial Pueblo y Educación. p.80

Álvarez, C.M. (1996). Hacia una escuela de excelencia. La Habana, Editorial Academia.

Chávez, J.A. (2003). Aproximación a la teoría pedagógica cubana. Curso 1, Pedagogía 2003. La Habana, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

CITMA (1991). La Educación Ambiental para Estudiantes Universitarios. Boletín de ducación Ambiental de UNESCO - PNUMA. Vol. XVI, No.3. Septiembre, Santiago de Chile.

CITMA (1997a). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. Agencia de Medio Ambiente. Centro de Información, Divulgación y Educación Ambiental (CIDEA), La Habana.

CITMA (1997b). Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente: Ley del Medio Ambiente. Centro de Información de la Energía, La Habana, 1997, p.6

Díaz, R. (2001). Educación ambiental y desarrollo sostenible. Estrategia didáctica. ISP “Pepito Tey”, Las Tunas.

González, M.C. (1996). Principales tendencias y modelos de la educación ambiental en el sistema escolar, en Revista Iberoamericana. Educación Ambiental Teoría y Práctica. No. 11 Mayo- Agosto. Madrid. OEI., p. 9-13.

Horruitiner, P. (2006). La Universidad cubana: el modelo de Formación. La Habana, Editorial Félix Varela.

Leff, E. y otros: (2006). Educación Ambiental. www.educación-ambiental.con.ar

Martínez, C. (2004). “La Educación Ambiental para el desarrollo del trabajo comunitario en las influencias educativas”. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas Holguín. ISP “José de la Luz y Caballero”, p. 32.

Marx, C. y F. Engels (s/a) La dialéctica de la naturaleza. Obras, t.20 p.545.

McPherson, M. (1996). Estrategia de Educación Ambiental en la formación y superación de los maestros. La Habana, Ministerio de Educación, DFPPP.

McPherson, M. y otros (2004). La Educación Ambiental en la formación de docentes. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, p. 20.

Núñez, N. (2003). La educación de actitudes medio ambientales en estudiantes de la especialidad de Química Industrial de la Educación Técnica y Profesional. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Facultad de Media Superior, departamento de Ciencias Naturales, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín.

Romero, E.V. y otros (2006). La transversalidad de la educación ambiental en Revista Educación N. 119/septiembre-diciembre/ Segunda Época, La Habana.

Roque, M. (2007). Papel de la educación ambiental en el tránsito hacia el desarrollo sostenible, desde una perspectiva cubana en Educación Ambiental para el desarrollo sostenible CIGEA. Oficina de la UNESCO en La Habana, 35- 44p.

Roque, M. Una concepción educativa para el desarrollo de la cultura ambiental desde una Perspectiva cubana medioambiente.cu/foro/documentos/conferencias%20Cuba.pdf,2003 p14.

Santos, I. (1997). La Educación Ambiental, una estrategia para el desarrollo sostenible. La Habana. Empresa Impresora Gráfica MINED, 10 p.

Torres, E. y O. Valdés. (1996). “Como lograr la educación ambiental de tus alumnos”. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Torres, E. y O. Valdés. (2001). Educación Ambiental: Desarrollo histórico, logros y dificultades. Curso 42, Pedagogía 2001, La Habana, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, Empresa Impresora Gráfica MINED, pág 10.

Valdés, O. y otros. (1993). La educación ambiental en el proceso docente educativo en Cuba. La Habana, Pedagogía ’93, Empresa Impresora Gráfica MINED.

Published

2015-07-01

How to Cite

Rodríguez Ramos, Z. ., & Parada Ulloa, A. (2015). HISTORICAL TRENDS IN DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE INITIAL TRAINING OF FUTURE PROFESSIONALS OF EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 133–144. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/367

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.