CHARACTERIZATION OF MATHEMATICS PREPARATION PROCESS FOR ENTERING HIGHER EDUCATION ADULT EDUCATION
Keywords:
mathematics preparation; higher education; adult education.Abstract
Adult education in Cuba since the inception in 1963, is one of the routes of entry to college and demand the formation of a student who is highly trained to allow you to be the protagonist of the revolutionary transformations of this era and give continuity to the revolutionary process based on the guidelines of the Cuban economic policy and the defense of the gains of the revolution. In the work that exposes the author of this research based on the use of a mathematics supplementary material for the preparation of students aspiring to enter the university by conducting entrance examinations in mathematics, is a valuable research, which may contribute to the teachers responsible for the mathematical preparation, since in the same area are provided the theoretical basis that works with students of different levels of education, the ideas raised by the author of it have been developed with originality and easily understood, both by students and by teachers taking into account the experience it has in 44 years as professor of mathematics at different levels using the methods and mathematical procedures that contribute to the development of logical and abstract of the students who aspire to enter higher education.
References
Aliaga Céspedes, Segundo. (2011). Material de Preparación Matemática para el ingreso a la Educación Superior. En CD del CITMA de la provincia Granma y presentado en el FORUM provincial.
Aliaga Céspedes, Segundo. (2011). Proceder didáctico en la asignatura Matemática para los estudiantes que aspiran ingresar a la Educación superior desde la Educación de Adultos. Ponencia presentada en el Congreso Internacional Pedagogía 2011.
Álvarez Pérez, Marta. (2008). Consideraciones sobre las posibles causas de errores matemáticos de los alumnos y alumnas. En; Memorias del V Congreso de Didáctica de las Ciencias, La Habana, 2008.
Ballester Pedroso, Sergio. (1999). La sistematización de los conocimientos Matemáticos. Editorial Academia, La Habana.
Ballester Pedroso, Sergio y otros. (2002). El transcurso de las líneas directrices en los programas de Matemática y la planificación de la enseñanza. Editorial pueblo y educación, 2002.
Colectivo de autores. (2010). Programa del curso para la preparación matemática de los estudiantes que aspiran a ingresar a la Educación Superior
Comisión Nacional de Matemática. (1998). Programa Director de Matemática. Material mimeografiado. La Habana.
Danilov, M. A. y M. N. Skatkin. (1978). Didáctica de la escuela media. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación. 1978.
Ferrer Vicente, Maribel. (2000). La resolución de problemas en la estructuración de un sistema de habilidades Matemáticas en la escuela media cubana. Tesis de Doctorado. Santiago de Cuba.
García Enis, Emma M. (2011). Orientaciones Metodológicas para la sistematización de los contenidos matemáticos del programa de ingreso a la Educación Superior. Ponencia presentada en el Congreso Internacional Pedagogía 2011.
Labarrere, Alberto. (1994). Desarrollo de la Inteligencia, la Creatividad y el Talento en la escuela. Material ligero. Proyecto ARGOS, La Habana.
Labarrere, Guillermina y G. Valdivia. (1985). Pedagogía. / Guillermina Labarrere… [et, al]. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Segundo Gilfredo Aliaga Céspedes, Alberto Rodríguez Rodríguez, Guillermo Calixto González Labrada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.