Productive alternative for the professional training of primary teachers in higher education
Keywords:
alternative, technological mediations, vocational training, primary teacher, higher educationAbstract
Primary teacher professional training faces significant challenges due to the rapid evolution of Information and Communication Technologies (ICT). The purpose of this article is to develop a productive alternative that integrates and systematizes various technological mediations in the professional training of primary teachers, so as to resolve as a research problem, the insufficiencies in the professional training of primary teachers, in relation to the use of ICT, which limit the integration and systematization of technological mediations. To do this, pedagogical research methods and techniques were applied, including document review, class observation, interviews and surveys. The results show an improvement in students' grades and skills when interacting with technological tools, as well as an increase in their participation during training activities. This has allowed us to reach conclusions that the proposal for integration and systematization of various technological mediations in the training of primary teachers in higher education provided a structured framework that facilitated the acquisition and application of skills and knowledge to develop their teaching practices.
Downloads
References
García, L., & Solano, A. (2020). Enseñanza de la Matemática mediada por la tecnología. Revista Edusol, 20(70). http://edusol.cug.co.cu
Jorge, L. (2024). La formación profesional pedagógica del maestro primario de nivel medio superior para el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Tesis doctoral en Ciencias de la Educación. Universidad de Granma.
Muñoz Rojas, H. A. (2016). Mediaciones tecnológicas: nuevos escenarios de la práctica pedagógica. Praxis & Saber, 7(13), 199–221. https://doi.org/10.19053/22160159.4172
Marín, S., Ortega, J., & Peña, A. (2021). Estudio sobre el uso de Tecnologías de la Información y la Comunicación para mejorar la calidad educativa. Revista Humanismo y Sociedad. 9(1).
Pérez Vertel, R. M., & Larreal Bracho, A. J. (2023). Mediación tecnológica como proceso de interacción pedagógica para la construcción del conocimiento. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 4263-4280. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6477
Pinto Santos, A. R. (2024). Revisión sistemática de la literatura sobre competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. Formación Estratégica. https://formacionestrategica.com/index.php/foes/article/view/125
Smith Batson, M. C., Gamboa Graus, M. E., Alonso Hernández, E. (2022). Ejes temáticos-organizadores del currículo necesarios en la formación del profesor de lenguas extranjeras, Didáctica y Educación Vol. 13(1). pp. 17-28. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/
Triviño Cabrera, L., Chaves Guerrero, E. I., & Alejo Lozano, L. (2020). Instagram como nuevo espacio de enseñanza-aprendizaje en la formación inicial de docentes en el contexto de la pandemia COVID-19. En La tecnología como eje del cambio metodológico. Dialnet.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Luis Manuel Jorge Puig, Clara Ivia Anaya La O, Rubier Enrique Corría Iglesias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.