Career guidance based on work experiences

Authors

  • Cecilia Chávez Magadán Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 122, Acapulco
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

Career guidance, work experiences, system of actions

Abstract

Career guidance is essential in the training of educational interveners at the undergraduate level, because it enables them to identify their interests, skills and strengths, and to make informed decisions about their future professional careers. Educational interveners can work with people at different stages of their development, from early childhood to secondary education, in informal or formal education, and can play a crucial role in the guidance of adults in liaison with institutions in the social sphere. Educational interveners are prepared for the design, management and evaluation of projects and processes related to people who require an education professional. Currently, they have been allowed to join the educational field as teachers in front of a group at the primary level, through the competitive examination applied by the federal authority. This article, an international inter-institutional collaboration, projects the doctoral research of the principal author, advised by the co-author. The population of this study are volunteer students of Unit 122 of the National Pedagogical University, located in Acapulco, Guerrero, who are regular students in the training process of Bachelor's Degree in Educational Intervention. Applied research is carried out to design and implement a system of concrete actions to improve professional orientation through work experiences in the Bachelor's Degree in Educational Intervention. It is carried out in collaboration with teachers and students, as well as with employers and organizations in the educational sector, to ensure the relevance and feasibility of the proposed actions.

Author Biographies

Cecilia Chávez Magadán, Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 122, Acapulco

Licenciada en Psicología Social, Máster en Psicoterapia Humanista.

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Cerecedo, J. S., Pérez, M. V. y González, G. E. (2019). Diseño y evaluación de prácticas profesionales para la formación de profesionales. Revista Científica de Educación Superior, 3(2), 29-42.

Cervantes, G. y Reyes, J. (2019). La orientación profesional en la educación superior en México. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-16.

Gamboa Graus, M. E. (2019). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.

Gutiérrez, C., Hernández, J. R., & Reyes, M. (2017). El papel de la orientación profesional en la formación de estudiantes universitarios. Revista de Investigación Académica, 2(2), 79-84.

Hernández, R. J. (2020). Experiencias laborales y su relación con el desarrollo de habilidades profesionales. Revista de Investigación Académica, 20, 1-15.

León, R. M. (2019). La práctica profesional y su contribución al desarrollo de competencias laborales. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15(1), 85-98.

Leyva Figueredo, A., Mendoza Tauler, L. y Martínez Cuba, O. (2018). La orientación profesional: Retos en la práctica educativa. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(2), 219-230.

López, E., Sánchez, A. y García, J. (2019). La importancia de la orientación profesional en la formación de interventores educativos. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 101-107.

Ramírez, L. A. y Gómez, M. G. (2018). Impacto de las prácticas profesionales en la formación de los estudiantes universitarios. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 1081-1099.

Sánchez, R. G., Pineda, J. G. y López, V. M. (2021). Las prácticas profesionales en la formación universitaria: Una revisión de la literatura. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(36), 97-119.

Smith, M. C., Gamboa, M. E. y Alonso, E. (2020). La orientación profesional en el proceso formativo del profesor de las lenguas extranjeras. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(6), 233-257.

Published

2023-07-19

How to Cite

Chávez Magadán, C. ., & Gamboa Graus, M. E. . (2023). Career guidance based on work experiences. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(3), 380–396. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1817

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.